Fel topp på rätt motor !!!!
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor feb 22, 2007 6:58 pm
- Ort: Stockholm
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Vad jag minns så var det en rolig busmotor att sladda på stan med, dessutom fanns det inget då som kunde mäta sig med den trots tveksamt MACK-tal!
KK
KK
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor feb 22, 2007 6:58 pm
- Ort: Stockholm
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Inte helt rätt,,,. Jag hade IHI turbon på HOJEN!J.Lundin skrev:Jo det stämmer och du är inte ensam om att ha läst min artikel om vattenisprutning som fan läser bibeln. Det gjorde även folket på Scania som dessutom inte drog sig för att testa om det gick att få ut mer effekt genom att spjälka vattnet och förbränna det syre som då skulle finnas tillgängligt. En viss Håkan Sandin från Trend som jag hade kontakt med på den tiden ringde till mig en månad efter att artikeln kommit ut och påstod att jag hade fel, man hade minsann testat det hela på Scania. Problemet var att jag aldrig påstått något dylikt i artikeln utan jag använde bara vattenmolekylen som en modell för hur flamfrontens utbredning kan gå till. Så jag tog mig för pannan både en och två gånger innan jag bad Sandin om att säga till Scaniafolket att läsa om artikeln.. Vilket rabalder man kan ställa till med och utan att veta om det. Jag blev faktiskt avtackad och även en referens i ett examensarbete som några KTH elever gjort på just Scania drygt 25 år efter denna artikels publicerande, sånt värmer
Jag har för mig att Kjelle och jag träffades för första gången på Sveavägen någon gång i början av 80-talet. Han åkte då runt i sin Ascona med ett IHI aggregat, vilket jag tyckte var alldeles för litet. Så jag lyckades sälja på ett större Schwitzer aggregat, har för mig att det var ett 3LDS 259-224, god för runt 350Hp. Jag propagerade på den tiden för användning av större aggregat än vad som var gängse uppfattning. Kjelle tog mig på orden rejält och det hela slutade med att han åkte runt med ett 4 tums Holset aggregat, ett lite väl stort aggregat i mina ögon sett Kjelle var garanterat först med att applicera ett 4 tums aggregat på en stackars 2liters motor Kjelle åkte även runt på en turbomatad hoj, en fullständigt livsfarlig tingest med tanke på effektuttaget...
Kadett4wd : Vad jag skriver är att den motor ni har förmodligen inte är den första varianten, den som jag och polarna såg.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
kjelle vad gör du nuförtiden då? du får aldrig några återfalls tankar
Tänk dig en gat opel med en 700hk CIH 2.2-2.4L med 48x40 ventiler en modärn höglyftar kamaxel, en HX55 turbo och ett modärnt motorstyrsystem med loggning bb lamda mm. sen tänk långa svart sträck och fullgas växligar i nattens mörker
jag portade rätt nyligt en sån topp åt en rally åkare och det är väldigt fina 2v toppar tycker jag.
lite opel läsning http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=13159" onclick="window.open(this.href);return false;
Tänk dig en gat opel med en 700hk CIH 2.2-2.4L med 48x40 ventiler en modärn höglyftar kamaxel, en HX55 turbo och ett modärnt motorstyrsystem med loggning bb lamda mm. sen tänk långa svart sträck och fullgas växligar i nattens mörker
jag portade rätt nyligt en sån topp åt en rally åkare och det är väldigt fina 2v toppar tycker jag.
lite opel läsning http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=13159" onclick="window.open(this.href);return false;
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Mopar halv V8-a ~2,8l 350hkp.hedman skrev:Såg en gång på mitten av 90 talet en motor i usa (kanske till midget racing) det var eller såg ut som en itu sågad cheva smallblock till en rak 4:a.
Va fränt att ta en bigblock och såga den itu och få en 6L 4 cyl motor med big chieftopp...
Har ochså sett v4 usa motor lika där 6L v4..
Va frän motor man skulle få och sedan turboladda den 6L 4:a med turbo 2000+ hk???
Behöver ej tillverka några spec delar mer är veven och kamaxel och täckplåt på sidan av motorn,
/ Peter
http://www.moparspeed.com/usacm_home/us ... parts.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Daniel Krüger
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Hälsningar Kjelle, såg din A-Ascona flera gånger i Stockholm och Kista-rakan slutet på åttiotalet, vi körde omkring stan på en Plymouth Barracuda cab -70 i den tiden, barracuda är också nu i Finland, kommer ihåg att v8-åkarna ville inte att 4-sylindersturbobilar slår v-åttor i Kista rakan och därför det var svårt att få åka
Jag bodde i Jakobsberg i Järfalla på den tiden. Av din bil jag fick knista för Kugelfisher sprutan, har fortfarande delar kvar, en bmw och en peugeot pump också..
Bilsport-tidningen har också kvar, Opel och Bmw på framsidan.
Jag bodde i Jakobsberg i Järfalla på den tiden. Av din bil jag fick knista för Kugelfisher sprutan, har fortfarande delar kvar, en bmw och en peugeot pump också..
Bilsport-tidningen har också kvar, Opel och Bmw på framsidan.
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Här är ett lite udda nissanbygge.
http://forums.hybridz.org/index.php?showtopic=54764
Bottendelen tror jag är från en rak 6:a, 280zx. Sedan kapar han 3st 16v toppar från 4-cylindriga (240sx) motorer och monterar på bottendelen
http://forums.hybridz.org/index.php?showtopic=54764
Bottendelen tror jag är från en rak 6:a, 280zx. Sedan kapar han 3st 16v toppar från 4-cylindriga (240sx) motorer och monterar på bottendelen
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
ZVH
http://www.fordpowerms.com/index.php?topic=562.0" onclick="window.open(this.href);return false;
Liter mer pyssel
http://i2.tinypic.com/sx0wvr.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fordpowerms.com/index.php?topic=562.0" onclick="window.open(this.href);return false;
Liter mer pyssel
http://i2.tinypic.com/sx0wvr.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
1978-79 byggde jag min första B20 Turbo motor. varva 8500rpm med Gik:s 04 kamaxel o stor turbo för den tiden. m.m. Jag var aldrig intresserad av att figurera i spoilernytt.
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Kanske Janne eller Kjelle hade me ett finger i denna BMW ?
Eller kan berätta lite om den? Den verkar juh att bjuda på ordentligt motstånd...
http://www.youtube.com/watch?v=0MJ19l4-aUE" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller kan berätta lite om den? Den verkar juh att bjuda på ordentligt motstånd...
http://www.youtube.com/watch?v=0MJ19l4-aUE" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Är inte det Per L med BMW 320 med turbo och weber 45or? Som var med i samma Bilsportreportage som Kjells Ascona?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
bmw:s regnummer hör iaf idag till en peugeot 406
(var tvungen att kolla)
(var tvungen att kolla)
såja bytt användarnamn från cab till mitt riktiga namn
tyvärr gick det inte att byta ansikte
tyvärr gick det inte att byta ansikte
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
thosan skrev:1978-79 byggde jag min första B20 Turbo motor. varva 8500rpm med Gik:s 04 kamaxel o stor turbo för den tiden. m.m. Jag var aldrig intresserad av att figurera i spoilernytt.
Berätta gärna mera och ingående jag är säker på att de flesta vill veta allt!
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Jo, det är Perres gamla BMW 320 utrustad med två webrar, laddluftkylare samt ett Schwitzer S81 aggregat. Gav enligt egen uppgift runt 525Hp. Har för mig att den gjorde en 11,2 repa på Mantorp rakt av som den kördes på gatan. Åkte med i den på Solnavägen då Perre skulle visa vad den gick för. Gick så där, inget direkt minnesvärd repa precis men fullt tillräcklig för att köra ifrån mängder med jänkare på den tiden.. Perre sprang vid denna tid på en AC Schnitzer BMW motor med 16V topp på som vi försökte få honom att sätta i 320n. Med turbo så hade det förmodligen rört på sig ordentligt. Tyvärr var han allt för rädd om just denna motor så det blev aldrig av....
Om jag skall kommentera det här med att figurera i "Spoilernytt": Surt sa räven om rönnbären...
Om jag skall kommentera det här med att figurera i "Spoilernytt": Surt sa räven om rönnbären...
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Annars är det möjligen Shithouse Chevellen som kör emot Pers BMW?
Isåfall kör denna BMW (om jag ser rätt på filmen) ifrån en ca 660-720hks BBC + troligen lustgas.
Med en Bwm 2 liters turbo, för att inte nämna prisskillnaden och ombyggnads skillnaden på chassit.
Så visst är Bmwn skitcool.
Jag undrar om inte den ultimata Gatracern vore en Bmw 300 serie med en 3.5 liters 6a.
På ca 270hk och ett stoort turbo och ordentligtgrepp.
Den kanske man kunde köra på moderata ladd och iallafall ha en 600-700 på ca 1000kilo.
En sån kanske man även kunde få att hålla... jaja nu drömmer jag och svammlar...
Hmm 1000kg/700hk= 1,428 = 8 or på kvatrsmilen??
Ursäkta att det blev Off topic...
Isåfall kör denna BMW (om jag ser rätt på filmen) ifrån en ca 660-720hks BBC + troligen lustgas.
Med en Bwm 2 liters turbo, för att inte nämna prisskillnaden och ombyggnads skillnaden på chassit.
Så visst är Bmwn skitcool.
Jag undrar om inte den ultimata Gatracern vore en Bmw 300 serie med en 3.5 liters 6a.
På ca 270hk och ett stoort turbo och ordentligtgrepp.
Den kanske man kunde köra på moderata ladd och iallafall ha en 600-700 på ca 1000kilo.
En sån kanske man även kunde få att hålla... jaja nu drömmer jag och svammlar...
Hmm 1000kg/700hk= 1,428 = 8 or på kvatrsmilen??
Ursäkta att det blev Off topic...
Senast redigerad av c_wester den tis jul 26, 2011 11:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10195
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
men nu är det juh rätt topp på rätt motor det tjötas om?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!