B20 turbo dragster (långsamt mot snabbare 2019)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av PerAage »

Larsson, när koplas ventilfunktinen ur på bmw'n?
I våran fall provar vi å kopla ur ventilfunktionen på et visst laddtryck (just nu 0,6 bar) för å gje converteren en sjans till å få fullt tryck, men anlednignen till at jag undrar, är ju at man vill ha motoren snabbast upp i varv, dvs ventilen i drift länge, men samtidig få upp oljetrycket före man släpper transbraken.
Interessant med lite andra erfarenheter.. :thumbright:
MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: tis dec 06, 2005 4:56 pm
Ort: västerås

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av larsson »

jag kör min manuellt just nu så jag får upp fullt varv innan jag går in i stage o sen när jag kommit i stage då trycker jag in transbraken o släpper tömnings knappen så man fyller upp turbin o allt med olja :D

M V H larsson
Målet är under 12 sek på 402 m
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av PerAage »

Larsson, min ventil tömmer inte converteren för olja, men tar bort convertertrycket.
Jag styr också ventilen manuelt, men slår den av via VEMS'et när turbotrycket kommer över 0,6 bar (experimentelt- kommer justeras).

Jag aktiverer ventilen från pre-stage til stage, men klarar inte holda dragsteren på bromsarna när varvet kommer över 3000varv, så jag kan inte kliva fullt på gasen för jag har kommit inn i stage, och aktiverat transbrake. Då börjar den å jobba lite imot converteren, när jag kliver på full gas, och det går lite trögt ifrån 3-4000 varv.
När släpper du ventilen? Hur sent? Om man först släpper den när man nästan är uppe på launch-varv, hinner den med å fylla converteren ut från start (eller före start) äller bankar du direkt i varvstoppet?

Hur gjör du, har du broms-servo och dubbla ok, eller töms converteren helt för olja?

Har funderat på broms-servo, dubbla ok och transbrake-creep funktionen i VEMS (ett klick på en brytare tar dej från prestage till stage, även om varvet nästan är på max..mycket struligt å justera inn-vet inte om nån som åker med det....)
MVH
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: tis dec 06, 2005 4:56 pm
Ort: västerås

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av larsson »

jag kör bmw orginal bromsar fram utan bromsservo o sen har jag mopar huvudbroms cylinder och min ventil tömmer inte häller convertern men den hindrar oljan att gå in i convertern o då trycker den ju ur sig oljan ur convertern o "tömmer" den och jag trycker in min knapp innan jag kommit till prestage för att destulängre jag har den intryckt destu högre varv hinner jag få upp innan stage :D dom gångerna jag har kommit iväg snabbt på granen så har jag släppt knappen lite för sent så då har motorn varvat upp till 7300 o sjunker till 5500 när den fyllt upp hela convertern men skläpper jag bara knappen lite tidigare när jag kommer in på transbraken då tror jag itne den sticker iväg i varv.. inte det jag testat ute på gatan vid garaget.. men som sagt när man står där vid granen då är väldigt lätt att göra fel..

men vad blir nästa tävling för er då?

M V H larsson
Målet är under 12 sek på 402 m
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av PerAage »

Hur går du från pre-stage till stage, bara på bromsarna, eller aktiverar du transbrake i prestage och "knappar" den framåt (transbrake-creep)?
Om du bara brukar bromsarna, hur klarar du hålda den kvar när varvet går upp? Och hur unngår du at den inte sticker för långt iväg när du skal gå från pre-stage till stage?

Hörs ut som din ventil fungerar eksakt likadan som min. Nu är det bara å aktivera den på rätt sätt så at man inte står 4-5 sekunder kvar när motståndaren har åkt iväg. Jag vil inte bli nån tid-kort-racer.
MVH
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: tis dec 06, 2005 4:56 pm
Ort: västerås

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av larsson »

jag kör bara på bromsarna mellan pre stage o stage.. men är jätte försiktigt o kryper as sakta :P hehe sen trycker jag in transbrake knappen o släpper bromsen sen o kollar om jag rullar in i stage om jag inte gör det så släpper jag transbrake knappen igen o rullar fram lite till tills jag kommer in i stage.. och har "tömmnings" knappen intryckt hela tiden tills jag är i stage då trycker jag in transbrake knappen o släpper broms o "tömmnings" knappen.. destu längre du har tömmnings knappen in tryck destu lättare blir det att hålla kvar bilen med bromsarna.. så jag går in på halv gas tills jag får upp varvet där turbin börjar jobba så att säga sen när jag kommer förbi det varvet då går jag på mer gas tills jag är i stage o har varvet uppe..


M V H
Målet är under 12 sek på 402 m
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av PerAage »

Jaha, vad ska man säja... kjörde i Narvik 13. augusti.
En repa blev det. Topplockspackningen pajjade på startstrecken,- launch control i combination med 2 bar och skjärkantpackning var altså inte lyckad :roll:

Nu när A1 i USA har räknat ut at vi på 7000rpm hadde 799-805Nm på 1,7 bar, vet vi at den trolig hadde aningen mer på 2 bar 8) och at launch med tändningsklippar inte är lyckad på höga tryck. Har hört om flera som har launchad sönder sina packningar.
Så nu vet ni, skärkantpackning funkar upp till 750-800hk om alt lirar. :thumbright:

Nu har vi inte fått gjort o-ring-spår (svetstråd rundt cylindrerna) och alla mina forsök nu i veckan på å få gjort en ny topplockspackning i koppar har inte fört fram (för kort tid till å beställa från KL racing tex...

Vi skruvar på för å nå piteå. men vädret ser inte så lovande ut,-- men med förhåpningar om historians första 8-sekundersrepa med B20, så håppas vi det blir race.
Just nu iskrivande stund, är topplocket av, men skal på i löpet av kvällen.
Här är en film på repan i Narvik.
Packningen var tvärrslut på 4an, och pajjad till en kylkanal på2an. Vi kan säja at den gick på 2,5 sylindrar. Kom ändå först, på 6,74 (201-meter)
Dragsteren finns på 3:10 i filmen. Greppet är sanslöst dårligt. Åker mot Lars Ole Berg (som normalt åker 8,3 på 402 meter, men som inte har grepp till å hänga med på dom lokala 201-meters-race här uppe i norra Norge)

http://www.youtube.com/watch?v=rodGEcZiKIo" onclick="window.open(this.href);return false;

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av Jens Gustavsson »

har haft dåligt med telefon tid men måtten på 1.3mm packningen är längs med kolvbulten 92.7 och tvärt över 91mm. (mätte på en monterad packning då den borde fått rätt form)

som jag sa i telefonen så är skär rings packningen ingen höjdare på nån motor eller effekt :thumbdown: mycket bättre med stock packning + en nedfräsning i blocket för en 1mm ring med ca 0.15mm uppstick på en ganska stor dim (ca 97mm)

jag kör standard topp packning med standard begagnade bultar utan o-ringning :) det håller oftast bra.

mvh jens
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av Fredde Holmgren »

Kan nämna att kolfiber-pv:n kördes med originalpackning i Sundsvall och laddtrycket var över 3.5 bar (autronicen kunde inte logga högre) och den blåstes men det var för att toppen var skev. Så nog håller det fint med originalpackning.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av PerAage »

Man skulle hatt originalpackning och kopparringar istället.
Mvh
Per-Åge
Senast redigerad av PerAage den tor sep 15, 2011 2:33 pm, redigerad totalt 1 gånger.
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tar med en packning dit om det inte blir regn då åker jag till stug sistan istället. kan nog skicka en med mats T-27 om jag inte åker?
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av DanielW »

Grattis till 8:an måste känns bra :thumbright:
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (Världsrekord 8,84/234)

Inlägg av PerAage »

Blev nytt rekord i Piteå, på 8,84s/234km/t. 8)
60-fot på 1,23 (bästa 60-fot under hälgen blev 1,20 med lite lägre effekt)
Laddade 2,1 bar i starten, som stabiliserade sej på 2 bar under resten av repan.
Stallade på 7350rpm= ca 850Nm och rundt 850-900hk.

Åttan kjändes jävelskt bra!!
Tack til teamet (i Piteå Øystein och Mattias) och tack till Pite dragway för å låta oss åka en testrepa (8,86) efter finalerna. Fick testat transbrake-creep, som ska kutta ner reactionstiden. Funkade kanon.


Reporna under hälgen blev: 9,04 . 9,07 . 9,007 . 8,882 . 8,888 . 8,84 . 8,86.
Justeringar och testing hela tiden.

Nya converteren var felsplinsad, så det blev å maxa ut den gamla.
Jävla CP amerikaners, :angryfire: vi monterade converteren för vi fattade skissen. hjulen gick inte rundt!!!
Blev å riva lådan på nytt, och vi hadde inte sovit på 2 dygn.....

MVH
Per-Åge
Senast redigerad av PerAage den tor sep 15, 2011 2:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Världsrekord 8,84s/234km/t)

Inlägg av Jens Gustavsson »

grattis :thumbright: du lät motorn jobba fullt ut nu i starten utan två stepp rpm limeter?
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: B20 turbo dragster (Världsrekord 8,84s/234km/t)

Inlägg av Jonathan_ »

Grattis! :thumbright:

Är lite nyfiken på trans-creep funktionen som tillkommit. Hur fungerar den i praktiken?
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Skriv svar