Heavy metal bmw:n
Re: Heavy metal bmw:n
Konstigt att det alltid blir grejer över när man skruvar ihop
kan tyvärr inte hjälpa dig när det gäller bmw, men i övrigt ser det porrigt ut! 
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Heavy metal bmw:n
ATT vad fint det blir, det är ju så man själv skäms över sin penselmålade slutväxel 
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Heavy metal bmw:n
Jag har inte skruvat isär det själv, köpte motorn i delar.
Då blir det ju gärna lite lurigare med sådant där.
Då blir det ju gärna lite lurigare med sådant där.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
lustigt med skruven, den kom inte jag heller ihåg var den suttit på min s38.
riktigt fint blir det annars. 
tel 0707149931
Re: Heavy metal bmw:n
Kan du inte ringa snubben du köpte motorn av o fråga om han vet?
Re: Heavy metal bmw:n
Hade det varit en m6 så hade jag sagt att det är stopp skruven
Till pluggen som sitter i frånt kåpan, den som håller spänskenan.
Till pluggen som sitter i frånt kåpan, den som håller spänskenan.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Re: Heavy metal bmw:n
Det kan vara så att jag kommer ihåg fel, och att det är m6.
Speciellt då jag inte har satt dit någon låsning till axeln till övre spännskenan..
Jag kollade efter något men hittade inget då. Tyckte det var lite konstigt
Speciellt då jag inte har satt dit någon låsning till axeln till övre spännskenan..
Jag kollade efter något men hittade inget då. Tyckte det var lite konstigt
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: Heavy metal bmw:n
Håller axeln till vänster under fördelaren:


1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
Re: Heavy metal bmw:n
Precis den jag menade 
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Re: Heavy metal bmw:n
Ahh, tackar för bilden.
Den låsningen var inte helt självklar måste jag säga, behöver nog inte känna mig helt tappad för att jag missade den
Men man blir ju nyfiken på vad det är framför insugningskammen, bränslepump?
Den låsningen var inte helt självklar måste jag säga, behöver nog inte känna mig helt tappad för att jag missade den
Men man blir ju nyfiken på vad det är framför insugningskammen, bränslepump?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Drivaxlarna har fått sig en grundlig rengöring och nytt fett:

Skulle behövt göra något åt plåtarna..
Men det får duga, har inte lust att riva dem igen och börja om.
Har filat lite på spännanordningar till remmarna:

Fick bli en omlänkningsrulle till servo/generator remmen, tyckte det var lite dålig anliggning på vevremskivan.
Spännare till samma rem:

Där ska även dit en rulle till remmen till oljepumpen. Tyvärr har jag inte rätt rem, så jag kunde inte göra färdigt.
Fjädrande spännare till kompressorremmen:

Hoppas det funkar..
Skulle vilja haft en spännare på remmen istället, men lyckades inte få till något.
Äntligen är gördel och tråg på plats också:


Skulle behövt göra något åt plåtarna..
Men det får duga, har inte lust att riva dem igen och börja om.
Har filat lite på spännanordningar till remmarna:

Fick bli en omlänkningsrulle till servo/generator remmen, tyckte det var lite dålig anliggning på vevremskivan.
Spännare till samma rem:

Där ska även dit en rulle till remmen till oljepumpen. Tyvärr har jag inte rätt rem, så jag kunde inte göra färdigt.
Fjädrande spännare till kompressorremmen:

Hoppas det funkar..
Skulle vilja haft en spännare på remmen istället, men lyckades inte få till något.
Äntligen är gördel och tråg på plats också:

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Jag hade då glömt/missat att du skulle ha kompressor också
Blir riktigt grymt!
Blir riktigt grymt!
Re: Heavy metal bmw:n
tror det lär funka klockrent med spännaren på kompressorn, men har du en till likadan spännare io bakkant på kompressorn???
tänker på risken at kompressorn "vrider sej" vid hög belasntning om den bara sitter spännd i framkant???
behövs inte mycket vinkelfel innan remmen hoppar vet jag av egen erfarenhet
en skvätt remspray gör underverk mot slir dessutom
hur va dte nu, du tänker serieladda kompressor/turbo eller göra nån typ av paralellladdning??
tänker på risken at kompressorn "vrider sej" vid hög belasntning om den bara sitter spännd i framkant???
behövs inte mycket vinkelfel innan remmen hoppar vet jag av egen erfarenhet
en skvätt remspray gör underverk mot slir dessutom
hur va dte nu, du tänker serieladda kompressor/turbo eller göra nån typ av paralellladdning??
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: Heavy metal bmw:n
Japp, stämmer bra det! Ljudlös, kabelfri och högflödes =)j björk skrev:Ahh, tackar för bilden.
Den låsningen var inte helt självklar måste jag säga, behöver nog inte känna mig helt tappad för att jag missade den![]()
Men man blir ju nyfiken på vad det är framför insugningskammen, bränslepump?
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
Re: Heavy metal bmw:n
Japp, kompressor för att hjälpa till lite i botten och att spaka igång turbon lite lättare..
Var lite orolig att det skulle kunna bli lite lagg av någon anledning
Hade det varit fast spänning av kompressorn hade jag gärna haft fäste i både bak och framkant, men det känns som det blir fel nu.
Som jag ser det bör ju belastningen bli vid remskivan, och kompressorn vill då vridas in mot motorn i framkant och utåt i bakkant.
Sätter jag då något som trycker utåt i bakkant också blir ju problemet större.
Har funderat lite på en sådan lösning på bränslepump också, hade det på pv:n, och jag tyckte det fungerade ganska bra.
Den var lite dum om den fick stå ett par veckor eller så, då fick man snapsa när man skulle starta.
Och så var remskivedrivningen lite halvdan.
Men med en elpump att "prima" med, och drivning som du gjort från kammen alt. från torrsumpspumpen hade ju varit något.
Var lite orolig att det skulle kunna bli lite lagg av någon anledning
Hade det varit fast spänning av kompressorn hade jag gärna haft fäste i både bak och framkant, men det känns som det blir fel nu.
Som jag ser det bör ju belastningen bli vid remskivan, och kompressorn vill då vridas in mot motorn i framkant och utåt i bakkant.
Sätter jag då något som trycker utåt i bakkant också blir ju problemet större.
Har funderat lite på en sådan lösning på bränslepump också, hade det på pv:n, och jag tyckte det fungerade ganska bra.
Den var lite dum om den fick stå ett par veckor eller så, då fick man snapsa när man skulle starta.
Och så var remskivedrivningen lite halvdan.
Men med en elpump att "prima" med, och drivning som du gjort från kammen alt. från torrsumpspumpen hade ju varit något.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836