STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Diskussioner för erfaret folk
Jonas N
För mycket laddtryck

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Jonas N »

Ni har så rätt att det inte är lönsamt att CNC porta om man ska köpa tjänsten, Och givetvis har jag lagt många timmar som jag inte kommer få en endaste krona för, men som vanligt så är utmaningen en del av nöjet när man ska göra något, och skulle det inte vara så att jag i början haft behov själv för en topp så skulle det aldrig blivit samma resultat om det ens skulle bli något i huvud taget.

Varför det inte finns något pris är för att jag och Jens inte tagit oss tid och satt oss ner och summerat vad ventiler, styrningar, sätesfräsning, planfräsning, & handarbete mm kommer kosta. Det beror lite på hur många man kan göra i stöten, blir bättre rabatter då man köper grejer till EX 10 toppar sammtidigt. Men innan dess så måste vi verifiera att det funkar, och sedan är det ju lite "one size fits all" så dom handportade topparna kan vara mer kundanpassade.

Tanken är inte att ta kunder från er som handportar, men det skulle vara kul om vi kunde få ut några toppar så vi får lite mer feedback om hur det funkar i verkligheten, därför blir kanske priset lågt till en början så några vågar köpa "grisen i säcken" från norrland. Sedan får vi se, men just nu håller jag på med att skruva ihop min motor som jag ska prova första toppen på. Precis som någon var inne på så kommer just denna motor inte ge någon bra jämförelse i prestanda. Det är inte tanken utan mer för att få lite gångtid på grjerna och se hur den beter sig som bruks bil till och från jobbet.

Senare i vinter så kommer det byggas en sugmotor och då blir det mer svart på vitt, den kommer sitta i bromsbänk och plågas testas & utvärderas. Först efter de vet vi vad den går för och vad dom kan vara värda för pengar.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det var ett bra svar. Ett N/A test hade varit intressant att se resultatet från.

Erland
Jonas N
För mycket laddtryck

Inlägg av Jonas N »

Har äntligen fått vara ute och kört lite, allt är Mattias förtjänst då allt som har med datorer strular något så förbannat mycket, Versioner hit och dit, program som hänger sig, usb adaptrar som suger mm mm. Men som tur så fick han kontroll över läget.

Karaktären då. ja lite tidigt för att riktigt veta, allt känns bara bättre. Linjärt vridmoment värsta vrid pucklen är utplånad, sedan drar det så långt man håller gasen, har inte varvat så mycket då jag tänker ge kam och säten en chans att sätta sig. ca 0.5 bar i ladd och 0.3 i avgas mottryck. Men efter kontroll av ventilspel så ska vi testa lite mer varv / tryck.

Någon annan på forumet som har testat CNC porta ? hur har ni fått fram hur kanalen ska se ut ? Alltså är den probad i en 3D scanner av färdig handportad topp eller en ritad solid modell . i mitt fall så gick det mycket tid till rita kanalen så att den hitta av den befintliga kanalen/materialet i toppen. tänkte det kanske finns något bättre sätt.
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Det var riktigt dåligt av er att ta väck massa inlägg.
tycker det är högst relevant att prata just allt kring cnc bearbetning i den här tråden.
det bidrar inte till eran goda stämning att se en massa haltande text då det saknas inlägg.

Folk läser och ser att nåt blivit borttaget och gissar då vad som stått.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
nkro
För mycket laddtryck

Inlägg av nkro »

Är det növändigt med CNC. Räcker det inte att grovfräsa det som behövs med lämplig maskin.
Samt köra för hand där det behövs.

Då behövs det inte lika mkt förberedelse.

Tror att många portare vill slippa grov filen. Samt att det blir lättare att få allt lika.

Har man exotiska toppar som har en stor marknad. Då är det lättare att ta betalt.
Volvo trimmare är inte gjorda av pengar.

Niklas

Niklas
Niklas
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Himla roligt att ni äntligen får testa projektet ute vägen!
Hoppas ni kör fram lite fler toppar oxå.
Det skulle va otroligt roligt att testa en sån topp på min isbilsmotor!
Om jag får köra min motor i bänken först, få lite siffror, sen kastbyta topp bara å se skillnaden :)

Min motor är en B23 med 90mm slag (2.7 liter)
Och med 530 topp som jag själv har filat hejvilt i.. (jens vet mer om den toppen)
Gustav Sundberg
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Kadett4wd skrev:Det var riktigt dåligt av er att ta väck massa inlägg.
tycker det är högst relevant att prata just allt kring cnc bearbetning i den här tråden.
det bidrar inte till eran goda stämning att se en massa haltande text då det saknas inlägg.

Folk läser och ser att nåt blivit borttaget och gissar då vad som stått.

håller med.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Grejjen var att hålla den här tråden till att diskutera just toppen dom håller på med och ingenting annat, är det nåt fel med det?

Alla inlägg finns kvar och kan läggas in i en ny tråd där ni får diskutera "manuell" portning vs. CNC-portning, men jag gissar att det inte duger för vissa så heller?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Jonas N
För mycket laddtryck

Inlägg av Jonas N »

Kommer just från garaget med tårrar i ögonen, det roliga varade inte länge. Skulle provtrycka in sug idag, från turbon till topp. Satte en plugg i kompressorns intag och sedan sköt jag på med 1 bar tryckluft, tror jag grejade i ca 10 min med att efter dra klammer och övriga slang kopplingar. Tog bort pluggen satte tillbaka luftfilter och skulle starta motorn, snurra 1 varv sedan tvärstopp. Tog ut 4:ans stift det var blött drog runt motorn och det bara sprutade ut vatten ur tändstift gängan. På något vis har alltså tryckluften tagit sig in i vatten systemet och fyllt det med 1 bar övertryck också. Och när jag släppte på trycket och började skruva ihop grejerna så måste det börjat läka tillbaka vatten in i luft utrymmet då vattnet fortfarande hade övertryck.

Jens tyckte jag skulle ta lös plenum och testa denna gång att direkt trycksätta vattnet, och givet vis så kunde jag se 2 små vatten strålar pinka in i 4:ans insug kanal. Så frågan är om det vara bara att dåligt gjutet ämne/porer eller om vi helt enkelt portat bort oss, Följetonger forsätter jag håller er uppdaterade. / Jonas
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Har du några bilder? Var i kanalen har det gått hål?
Med det flödet måste kanalen vara väldigt bred så jag gissar i sidorna.
Jag tror ni får backa 2mm så ni får acceptabel tjocklek på väggarna där det är tunt.
Ni skulle NC kört en skrottopp och sågat sönder den för att kolla tjockleken.

Erland
Enok
Forumsberoende

Inlägg av Enok »

nkro skrev:Är det növändigt med CNC. Räcker det inte att grovfräsa det som behövs med lämplig maskin.
Samt köra för hand där det behövs.

Då behövs det inte lika mkt förberedelse.

Tror att många portare vill slippa grov filen. Samt att det blir lättare att få allt lika.

Har man exotiska toppar som har en stor marknad. Då är det lättare att ta betalt.
Volvo trimmare är inte gjorda av pengar.

Niklas

Niklas

Jovisst går det, har hjälpt en kompis (Christer J) med 2st M3 toppar på det viset.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Fan vad synd att den pissade vatten:(
Jag portade hål i taket på avgas på en 398 (givetvis sista jag gjorde).
Den ville jag gärna tro att det var dåligt med material i.
Insug har jag bara gått igenom när jag testat fram kanaler på en skrot topp.
Tyvärr är det väldigt dåligt med material på bredden i innerradien, där man vill skotta ur ordentligt.
Har även märkt av en viss skillnad på insugningskanalerna beroende på om toppen är tidig eller en sen utgåva.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland vi har kappat flera toppar och justerat fräsnigarna men helt plötsligt vart det tunnt ändå.

det värkar finnas två typer av 530 med lite olika gjutningar.

man kan enklast se skilnad på dem på texten SWEDEN under VOLVO har vi kommit fram till.

en topp har texten lite mindre och med små bokstäver typ så här "sweden" med lite mjukare stil snitt. den har också lite finare och mörkare yta.

den andra har mer utstickande och större text och stora bokstäver "SWEDEN" sen lite ljusare färg och lite porösare yta.

vi hittade dock flera olika år gångar av båda topparna så det värkar inte va bundet till år utan mest troligt fans det två tilvärkare eller gjuteri?? nån som vet mer om det?
ska ta en bild sen om jag hittar kameran. men det är inte i inner radien utan lite högre upp i en gjut skarv på 4 cylinder i bak kant som ser lite olika ut på de båda typerna.

vi kommer att laga med JB weld den här toppen för att fortsätta testerna innan snön sen får vi se och kapa lite fler toppar innan vi gör klart några fler.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Om det är i snitt 6mm gods kan man inte ta mer än 3mm om det ska bli nån livslängd.
Det är svårt att göra en bra topp som dessutom håller, jag är hellre försiktig men visst är det svårt att gardera sig mot förskjutningar i gjutningen.
Det händer att toppar går sönder fast jag är försiktig.

Erland
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Erland Cox skrev:...Ni skulle NC kört en skrottopp och sågat sönder den för att kolla tjockleken.

Erland
Men... nu finns det ju en "skrottopp" att såga sönder....
Inget illa menat, tvärtom (tycker jag, även/trots att jag inte är volvofantast)!
Beundransvärt vilken energi ni lägger ner!

En "medeltopp" till den stora massan, som (kanske) inte är en värsting men ändå bra vässad och håller i längden, borde gå att sälja till en skaplig peng?
Skriv svar