Nytt styrsystem med funktioner utifrån krav från STS-forumet

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Nytt OpenSource-styrsystem

Inlägg av Ante Karlsson »

Möjlighet att logga 8 st avgastempar vore jäkligt fint. Samt möjligheter att logga hastigheter på motor/vxllåda/hjul osv. Helt enkelt många ingångar för att kunna logga. Samt även möjlighet att kunna sätta egna axlar osv på loggen/regleringen.
Kanske redan möjligt,men läste inte hela tråden förrän jag skrev önskelistan! ;)

Edit:såg nu att det redan fanns allt jag önskade mig :)
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Re: Nytt OpenSource-styrsystem

Inlägg av Performance_seeker »

Intressant läsning, verkar som TinyTimber passar utmärkt för tidskritiska system. Intressant var också jämförelsen med FreeRTOS, som var det jag siktade på att använda. Nu var det ju knappast någon helt objektiv jämförelse, men i alla fall bra.
Mycket bra jobbat Pelle, det ser bra ut för framtiden!!
Martin
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:31 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Jag förstår prestanda problematiken kring Ethernet.

Vad gäller specialfunktioner så har jag gått och grubblat en del på hur man skulle kunna läsa ut befintlig tändtabell och VE-tabell från en standardmotor med sprut och elektronisk tändning. Nyttan av detta går att diskutera, men det hela grundar sig i att jag som glad amatör gärna skulle haft motortillverkarens "facit" på hur standardmotorn är mappad. Hypotetiskt om man kopplar in ett eftermarknadsprut efter konstens alla regler (TPS/givare/MAP/Lambda mm) och istället för att styra tändning och spridare, läser av signalerna som den befintliga motorstyrningen skickar, bör det vara möjligt att räkna baklänges. Berikningarna blir kanske showstoppern, men det bör gå att hantera genom att köra motorn i en bil under normala förhållanden under en längre period och provocera olika lastfall och definiera gränsvärden för temperatur och spjällacceleration/retardation mm. Jag är varken elektronikexpert eller programmerar på en sån nivå att jag kan avgöra om det är möjligt eller inte men det känns som att det borde gå...

Edit:
+1 för hjulmätning på alla fyra hjulen samt mycket ingångar och utgångar, pwm, analog, digital.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Inlägg av Performance_seeker »

Nicklas Eriksson skrev:...Vad gäller specialfunktioner så har jag gått och grubblat en del på hur man skulle kunna läsa ut befintlig tändtabell och VE-tabell från en standardmotor med sprut och elektronisk tändning. Nyttan av detta går att diskutera, men det hela grundar sig i att jag som glad amatör gärna skulle haft motortillverkarens "facit" på hur standardmotorn är mappad...
Jag har en Ducati 916SPS -98 som är helt datorstyrd, insprutning och tändning (och ventilerna är tvångsstyrda...desmo). Jag har läst ut mapparna och är inte imponerad. Det verkar ibland som värdena är inslängda lite hur som helst. Har på projektlistan att snygga till mapparna lite (ta bort mystiska toppar och dalar), bränna ett nytt Eprom och testa...det blir nog vilket år som helst...
För motorcyklar finns något som heter Powercommander, vad jag förstår tar det ursprungsmappen och sen kan powercommandern modifiera värdena enligt vad man vill ha. Har själv inte pysslat med det men det är många som kör med det där.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
PelleW
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av PelleW »

Jag vill minnas att MCXpress har något liknande ( :hihi: ) som kan modifiera insprutningstiderna på 4 befintliga spridare där man individuellt skalar varje spridaröppningstid med en procentsats som man knappar in i en 12x12-tabell mot varvtal och tryck (eller trottelposition).

Där kan man koppla in PC:n och logga t.ex. alla spridartider, motorvarvtal och insugstryck för att bilda sig en uppfattning om hur det är mappat från fabrik.

Där får man dessutom direkt styrning av bredbandslambda, en enklare laddtrycksstyrning och en del andra go'saker på köpet.

-Pelle
PelleW
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av PelleW »

Styrsystemet fungerar även med 8 cylindrar fullt sekventiellt och med 8 EGT-sensorer och 2 lambdasonder. :thumbright:

Bilen är en våldtagen Porsche som fått sig en Cheva SB.

http://www.youtube.com/watch?v=XuB40gsKJKg

-Pelle

Edit: Synd på ljudet då det är filmat med telefonen, den låter faktiskt en hel del även på tomgång.
Lifh
Lite mer laddtryck

Inlägg av Lifh »

Denna tråd kommer följas.

Blir att ställa sig på kö om det blir färdig produkt:p
Pierre Lifh
Åker 965 familjebil, Har 242 i garaget
Kurre86
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Kurre86 »

Hur går det? Har några fler bilar startat med systemet? Min bil är frivillig annars som sagt... :D
PelleW
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av PelleW »

Det har varit lite stiltje i projektet ett tag. Än så länge är det "bara" BMW:n och V8-Porschen som startats. Ikväll, faktiskt, så hoppas jag på att vi kan installera det lite mer permanent i en bruksbil vars ägare kan ge ovärderlig feedback då han är väl insatt i styrsystemsbranschen. :hihi:

Jag återkommer med resultat senare.

-Pelle
PelleW
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av PelleW »

Jag skrev ihop ett litet dokument (mycket för mig själv) med vad som hittills finns implementerat i kod och vad som komma skall (kanske :hihi: ). Hårdvaruspecifikationen är fortfarande den som finns på första sidan. Jag skrev det på engelska i nån förhoppning om att andra än svenskar vill använda systemet senare. Jag har inte tagit med saker som är relativt självklara utifrån hårdvaruspecen, t.ex. att koden sköter inläsning av avgastemperaturgivare och lambdasonder.

Completed functions – Evaluated
• Primary trigger input, VR or Hall.
• Tooth wheel patterns currently supported: 60-2, 30-1, 2-0.
• Secondary trigger input, VR or Hall.
• Cam synchronization patterns currently supported: 1 tooth on camshaft.
• Fuel calculations based on required fuel, manifold air pressure, RPM, VE- and AFR-tables.
• Up to 16 ignition and 16 injector events may be placed arbitrarily over the engine cycle entered in crank angle degrees. Events are then connected to a specific ignition/injector output. The same output can be used for many events if necessary, for instance when using a distributor or when running waste spark.
• Manifold air pressure with offset calibration, 0 – 400 kPa.
• Barometric air pressure (or for use as auxiliary pressure sensor) with offset calibration, 0 – 400 kPa.
• Throttle position calibration with auto-scale function.
• Separate RPM settings for end of crank for fuel and ignition calculations.
• Fuel crank table using lookup table.
• Fixed configurable crank ignition angle.
• Configurable ignition dwell time with battery correction.
• Configurable maximum ignition dwell in crank angle degrees.
• Ignition calculations based on manifold air pressure and RPM.
• Manifold air and coolant temperature sensors calibration using lookup tables.
• Shift light output configurable against RPM.
• Tachometer output with configurable scaling.
• Function tests for injector and ignition outputs to verify the cable harness.
• Possibility to log tooth wheel and cam synchronization pattern to a microSD-card at any RPM. The card is readable on any PC or similar capable of reading FAT32 file system. The log-files are given the current date and time as name so they can easily be found.
• Over current detection of both ignition and injector outputs that automatically shuts off in case of a fault.
• Handling of coolant fan relay.
• Table-based injection angle using manifold air pressure (or throttle position) and RPM.
• Configurable outputs to allow ignition/injector/digital outputs to be used to control various functions, i.e. no longer dedicated outputs for each function.
• Full support for registered version of TunerStudio.

Completed functions – Not yet fully evaluated
• Pulse width-modulation of injectors for use with low impedance injectors.
• Overrun fuel cut based on manifold air pressure and RPM.
• Over boost fuel cut based on manifold air pressure.
• Manifold air temperature fuel correction 2-dimensional lookup-table using throttle position and temperature.
• Coolant temperature fuel correction using lookup table.
• Open loop boost control with configurable valve frequency with 2-dimensional duty cycle-lookup table using throttle position and RPM.
• Fuel cut RPM limit.
• Ignition cut and retard configurable by RPM and amount of retardation. Ignition cut is done in two steps, both by cutting a percentage of ignition events and eventually completely cutting off all events.
• Launch ignition cut and retard configurable by RPM, amount of retardation and added fuel. Ignition cut is done in two steps, both by cutting a percentage of ignition events and eventually completely cutting off all events.
• After start fuel enrichment.
• Fuel prime pulse.
• Fuel acceleration enrichment.
• Individual injector correction.
• Handling of fuel pump relay.
• Logging of real time values to microSD-card. The card is readable on any PC or similar capable of reading FAT32 file system. The log-files are given the current date and time as name so they can easily be found.
• CRC check of all stored settings.
• Fault codes that can be monitored from the PC or used to stop the system.

Functions under development
• Fuel calculations based on throttle position with pressure compensation.
• Closed loop boost control.
• Idle air control. Open loop idle air control done.

Planned functions
• Batch injectors during cranking.
• Injector opening time battery correction.

Requested functions
• Dual fuel and ignition tables switchable by external switch or similar.

Deferred functions
• Closed loop fuel auto tuning.
• Wall wetting fuel correction.

edit: Flyttade upp en del funktioner som numera implementerats.
edit2: Lade till några saker i grönt som lagts till och skapade några fler rubriker.

-Pelle
Senast redigerad av PelleW den mån jun 25, 2012 9:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
PelleW
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av PelleW »

Nu sitter styrsystemet i Mattias bruksbil så nu får vi se om jag måste göra-om-göra-rätt eller om jag är på rätt spår när han fått utvärdera systemet. Standardkoncept med 4 sekventiella spridare, fördelare, 1 lambdasond, trottelposition, insugs- och vattentemp inkopplat. Mattias får väl fylla på med lite mer information när han hunnit prova lite.

-Pelle
Riff
För mycket laddtryck

Inlägg av Riff »

Nice :)

Dette er slike ting en bare drømmer om og kunne gjøre selv.

Om inget namn er gitt : OpenEms kanskje?
ArneR
För lite laddtryck

Inlägg av ArneR »

Dette må man jo følge med på.. :)

Stå på videre, spennende..
Danne^^
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne^^ »

Detta är helt klart intressant, hoppas på bra utvärdering och att det kanske kan komma ut i produktion ganska snart.
Daniel Stenberg, Kalix.... 0738444292
Skriv svar