Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
smokke
Forumsberoende

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Inlägg av smokke »

på föggen du köpte av mig så kan du lääga ner powerjet.....d behövs inte :wink:
moddlaren
För mycket laddtryck

Inlägg av moddlaren »

[quote="Kadett4wd"]jag skrev aldrig att det INTE funkade... men jag har noterat det BÖRJAR bli problem....
men å andra sidan tycker jag det låter riktigt onödigt stort på 69cc med 34mm.
finns det nå reedkorgar(passade utan mod) som sväljer luften den kan flöda?

man kan se skillnader i registrena på höga varv med en så stor fögge på en liten cylle, Emot kör med 30mm lectron på 50cc o konstaterar samma sak,
mer pulver på topp och en bra o användbart register som klarar v-låda.

Allt hänger på hur pipan är utformad om en så stor fögge skall kunna ge det den kan, sug pulsen skall vara som ett svarthål;s ""astronomi"" sug, men naturligtvis vid rätt tillfälle, Det har gått åt några förändringar på pipor under den resan.

när undertrycket håller reeden öppen mer än det borde gå så öppnings tiderna mer eller mindre liknar elaka slid öppningar då sväljer även dom här små reed korgarna my mer än vad man kan tro.

mvh
jkruus
smokke
Forumsberoende

Inlägg av smokke »

jadu moddler ingen motor är den andra lik......har testat 34mm o kan bara säga att den söög fettt på min puffra!! va uppe i 570 på mj så d va bara o lägga ner :hihi:

30-32mm är nog mera lagom.....men va vet jag,det är bara praktiska tester :shock:

mvh///
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

moddlaren skrev:
när undertrycket håller reeden öppen mer än det borde gå så öppnings tiderna mer eller mindre liknar elaka slid öppningar då sväljer även dom här små reed korgarna my mer än vad man kan tro.

mvh
Här måste vi tänka till lite..
Även om reeden är öppen så kan de inte flöda mer än den area de frilägger.
Vad som händer är juh att gashastigheten blir toklåg i förgasaren och man får gå upp brutalt i munstycken för att försöka få in nå soppa alls i förgasarhalsen.
Det är detta jag menar med att börjar bli svårbestyckat.
Och man lurar sig själv genom att tro att motorn bara käkar mat,, men i verkligheten hade den säkert gått lika bra med en mindre förgasare.

Och fler problem,, om man tappar gashastigheten i förgasaren helt så vill juh reeden stänga tidigare än om det varit fart på luftmassan, tröghetsmomentet(tyngden) i gasmassan håller bladen öppna under en längre tid, (även om vevhustrycket utjämnats). och man får då lite lite extra fyllning i vevhuset samt boostporten flödar lite lite extra bara pga luften rusar så hårt.

Vi får komma ihåg att en motor suger inte i sig gasmassan... utan den skapar undertryck och atmosfären försöker utjämna det.
Så om luften rusar hårt genom förgasaren så trycker det upp reedbladen, tills det 'dynamiska' trycket utjämnats.
Atmosfär + trycket i gasmassans rörelse.
därav vill jag ha så rakt flöde som möjligt ned i vevhuset, för att flödet int eska 'tappa ork' då det måste gå runt böjar etc etc..
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
vodka
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av vodka »

[quote="smokke"]på föggen du köpte av mig så kan du lääga ner powerjet.....d behövs inte :wink:[/quot
Det är säkert så, men jag vill stilla min nyfikenhet hur den ska kopplas in eller om den får soppa via en kanal. Och hur den funkar allmänt har inte satt mig in i den funktionen.
http://www.trottlarna.se" onclick="window.open(this.href);return false;
mb5 80cc byggd för banracing/dragracing bilder, info finns på hemsidan
Har flera moppar
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

kopplar in den med en slang ned i botten på flottörhuset.
Tyvärr är powerjet´en lite diffus i funktionen.
Juh större munstycke desto tidigare tenderar den att aktiveras.
Och då får man gå ned på huvudmunstycket.
Då har man även gått miste om dess funktion, jag har min aktiv, och har bara 'ignorerat' den. får maskin bra blandning på full mutter så får den.
Power jet och huvud hjälper juh varandra på topp.
///AMG
moddlaren
För mycket laddtryck

Inlägg av moddlaren »

smokke skrev:jadu moddler ingen motor är den andra lik......har testat 34mm o kan bara säga att den söög fettt på min puffra!! va uppe i 570 på mj så d va bara o lägga ner :hihi:

30-32mm är nog mera lagom.....men va vet jag,det är bara praktiska tester :shock:

mvh///
Vad det gäller praktiska tester så är dom nog betydligt närmare sanningen än vad många teoretiska beräkningar kommer i närheten av,
Jäkligt lätt o glömma något när mini räknaren går varm :roll:

o vad det gäller just dej med praktiska tester så håller jag käften jag ligger i år ca 10,000% efter dej :angryfire: du härjar o står i som vanligt, my imponerande :thumbright:

Jag håller med dej smokke med 34mm jag hade ju i 450 i början men med lite portning och andra pip format så fick jag gå ned till 380, kör min ena yz250 med 36mm och den vill ha 450 men crossarna har juh snällare pipor. så nog suger 69;an i sig en del ca en liter på 4 km på fullt skaft och nästan kritvitt stift.

Jag tog på mej att vara lag bas till ett gäng byggare o vi har slagit alla rekord i tids inarbetning o penga utbetalning från firman, Men det har kostat mej min fritid helt o hållet tyvärr, så inte my moppe trim för mej i år.

men nästa år :whistle:

fick hem 22 nålar i serie 6 från usa och av dessa så är en del omöjliga enligt alla mik leverantörer, Det är intresant att titta på nålar som bara har en bokstav i skillnad Ex 6DN11-55 o 6EN11-55 man ser skillnaden på nålarna,
kan nog lösa en del undliga beteenede på vissa varv tal med att byta en nål än att jävlas med luft munstycke o låg samt huvud munstycke,
ibland är det nästan omöjligt att träffa rätt hur man än gör.

mvh
jkruus
Two Stroke
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Two Stroke »

smokke skrev:Bild

just nu håller jag på o filar på k50/rt´n o ser om d går o hitta nå mera hk :shock: ny pipa,nytt insug, o lite portning står på arbetslistan :thumbright:10,022 sek blev d bästa resultatet för i år men d känns som om att d bor mera pulver i den lilla 65kubiks puffran :hey:

nu vart du impad när ja lyckades ladda in ett kort va??? :hihi:
Men Smokke då inte har väl snön kommit än till Sundsvall verkar ju som Tomten kommit lite väl tidigt :hihi: ! !
Jag vet att Vodka tror :doh: på Tomten :shock: fortfarande fast han kommit upp i ålder.
vodka
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av vodka »

Det är möjligt jag tror på tomten men det är bättre än att tro på slödappe med 80cc polini :doh: :doh: :doh: det är dödfött projekt :thumbdown: redan från början.
På tal om tomten hoppas jag julen kommer tidigt har beställt en vforce3 till cr80 cyllen från usa hoppas den behagar komma innan jul :)
http://www.trottlarna.se" onclick="window.open(this.href);return false;
mb5 80cc byggd för banracing/dragracing bilder, info finns på hemsidan
Har flera moppar
P-51 Mustang
Lite mer laddtryck

Inlägg av P-51 Mustang »

Tänkte låna tråden och fråga Smokke om några saker.
Såg att du hade satt vattenkylning på k50 motorn.
Vad har du för cylinder ?
Hur ser vatten kanalerna ut på cylindern?
vattenpump?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

då jag är ganska insatt i smokkes lille raket så kan jag ge ett snabbt svar.
Det är en Stage 6 R/T 69cc cylinder som med suzukivevaxeln bara ligger på 65cc
Sedan kör han med självcirkulation, för den som vill söka på nätet så kör Zundapp lika system och kallas termosifonsystem.
Kräver att kylaren sitter i ganska samma nivå som cylinder för att slippa koka vattnet för det ska lyftas långt.
///AMG
P-51 Mustang
Lite mer laddtryck

Inlägg av P-51 Mustang »

Tänkte mest från vilken modell cylindern kommer ifrån.
Piaggio yamaha eller ?
På dom flesta vattenkylda brukar nedre vattenkanalen
komma ut under avgaskanalen tänkte hur han löst detta.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

är inte det 'adapter' plattan man får beställa till sin motor?
cylindern är typ ett 'råämne'
///AMG
smokke
Forumsberoende

Inlägg av smokke »

P-51 Mustang skrev:Tänkte mest från vilken modell cylindern kommer ifrån.
Piaggio yamaha eller ?
På dom flesta vattenkylda brukar nedre vattenkanalen
komma ut under avgaskanalen tänkte hur han löst detta.
cylinderkitet kommer från piaggio nrg,bottenplattan fick anpassas till slaglängden sen så svetsade ja igen kylhålen på den o tog ut kylningen i sidan på cylindern där blindpluggen sitter,vattenpump ha jag ingen :wink: förbränningsrummet fick oxå svarvas om, värsta skitgörat va o göra i ordning vevhuset för cylinder o reed....d tog en hel vinter nästan :doh:

mvh////
Pierre
Lite mer laddtryck

Inlägg av Pierre »

:shock: En film sekvens på K50 :hey:
Skriv svar