Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (528.2hk)
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)
Ursäkta trådlyftet, men var får man tag på sånna däck?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)
Tror dessa är hemmagjorda, tänkte göra liknande själv om ja inte köper Riktiga, men vet dock inte hur dom gör för att hålla de tätt?
Med vänlig hälsning,
Med vänlig hälsning,
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)
Dom går ju att köpa oxå..
Tex. Proffessorn här i umeå tillverkar och säljer.
Tex. Proffessorn här i umeå tillverkar och säljer.
Gustav Sundberg
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)
PMa gärna kontaktinfo. Tackar!
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)
Har också tänkt tanken att göra egna, typ M6 skruv med stora brickor!lyyski skrev:Tror dessa är hemmagjorda, tänkte göra liknande själv om ja inte köper Riktiga, men vet dock inte hur dom gör för att hålla de tätt?
Med vänlig hälsning,
Tänkte köra med nån kappa och slang isf!
Kanske kan funka att silikona alla skruv noga!??
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)
Köp vangsbult med rund skalle samt slang,Vad händer förövrigt med de här bygget ?
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
F.F.F = Funktion Före Form
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)
ska man göra riktiga sånna dubbar så är det några timmar svarvning
och sen en ballata rem och stor bricka inne i däcket.
vi kan be kjell persson beskriva hur man gör om det finns intresse? skulle va kul om det kom några nya team till vinterns körning.
fins info om hur de ska se ut i sbf (svenska bilsportförbundet) regel pdf filer också.

vi kan be kjell persson beskriva hur man gör om det finns intresse? skulle va kul om det kom några nya team till vinterns körning.
fins info om hur de ska se ut i sbf (svenska bilsportförbundet) regel pdf filer också.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)
Kanske lägga en klistrad tråd i chassi delen eller nåt om kjell orkar förklara
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
F.F.F = Funktion Före Form
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)
Det har inte hänt speciellt mycket sen i vintras, har bytt till en lite större turbo (HX40) och höjt trycket litegrann (fortfarande under 1,5bar, mesigt men har lite trassel med knasarna). Har dock börjat få lite väl mycket kolvslammer så Jag håller på att göra iordning en helt ny motor med samma grenrör och troligtvis samma förgasare, men med öd-borrad bottendel, std stakar, nya kolvar & lager, annan topp & kam. Anledningen till att Jag inte köper en bottendel från en nyare FT/FK är för att Jag redan gjort iordning denna bottendel för typ 6-7 år sedan och den har stått på Jensas vinda sedan dess. Toppen ligger i källaren och är grundfräst i Jonas Nilssons CNC-fräs, den behöver dock en liten handpåläggning i kanalerna och ett sätesjobb innan montering. Kammen är ännu inte bestämd men det blir en variant med relativt mycket lyft och inte alltför mycket duration. Frågan är bara när fan man ska ha tid att ställa i ordning allt.
Stefan Lindqvist kommer att vara mycket saknad. Vila i frid.
/Erik Sandström
Stefan Lindqvist kommer att vara mycket saknad. Vila i frid.
/Erik Sandström
Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)
Funkar bra utan silikon. Jag kör utan slang. 20mm M6 som är vässade. 19mm brickor på bägge sidor. Jag tror det är bäst att göra på däck med nästan utan mönster då, det gör att det är mindre gummi som bulten kan röra sig i.jonas landin skrev:Har också tänkt tanken att göra egna, typ M6 skruv med stora brickor!lyyski skrev:Tror dessa är hemmagjorda, tänkte göra liknande själv om ja inte köper Riktiga, men vet dock inte hur dom gör för att hålla de tätt?
Med vänlig hälsning,
Tänkte köra med nån kappa och slang isf!
Kanske kan funka att silikona alla skruv noga!??

Porsche 944 turbon i filmen här hade liknande hemma byggda med M6 i.
http://www.youtube.com/watch?v=qkGpmE33 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Ungefär 3min in, ser ni Fiestan köra om en 740 på innern. 72hk och hyfsade framdäck räcker långt. Dålig kvalite på isen i södra Sverige dock.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)
Se där! Såg lagom aggresivt ut!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)
Reservhjul på burk kan behövas ibland. Beror på hur noggrann man är.
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)
Är det gängade brickor på Kjells däck? Ser väääldigt proffsigt ut! Tack för alla tips
Ursäkta OT.

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)
Minns jag inte helt fel så är det en lämpligt tjock aluminium bricka som det är gänger i.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)
Någon som har mer info om den svarta 242an? 

Mikael Lundin