Nira i3

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Nira i3

Inlägg av Mobne »

Hade tänkt att fixa ett sprut nu till sommaren. Det ja har kikat på är nira i3.

Fick en prisuppgift på 20000kr komplett med alla givare som behövs. Har redan bredbandslambdan lm-1 som passar till sprutet också.

Vad tror ni om detta sprutet, är de värt 20000kr? T.ex haltech får man ju tag på för ca 10000kr komplett (begangnat).

Fördelen som ja ser med nira är att de är svenskt, finns en "autotune" och verkar lätt enligt de som kört/testat.

Sprutet hamnar i min s13.
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Inlägg av Mobne »

Ingen som testat sprutet och har några ideer om det?

En till grej också, bör man köpa alla sensorer nya eller kan man använda nån orginal sensor?
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

søk på forumet så finner du det nok
:wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Inlägg av Mobne »

Vet inte om ja söker som en kråka men hitta inte riktigt de ja ville veta i sökfunktionen.

Nån som vet hur de går att köra med standard givare med nira?

Är 20000kr bra pris för komplett sprut, alla givare och spolar?
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:28 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du kan få problem med Nissan-triggern på din motor (CA18DET antar jag). Kolla det med tillverkaren först, annars blir det mycket specialtrix.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Swärd
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis aug 24, 2004 5:28 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Swärd »

Mobne skrev:Vet inte om ja söker som en kråka men hitta inte riktigt de ja ville veta i sökfunktionen.

Nån som vet hur de går att köra med standard givare med nira?

Är 20000kr bra pris för komplett sprut, alla givare och spolar?

Nira är ett mycket populärt system bland audi åkare.
Har tydligen fått bra betyg av dom ialla fall.
Hör med Etapp engineering.Dom har bra koll på grejerna.
Dom är även trevliga att ha och göra med.

www.etapp.se
http://www.biltema.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus/Holmsund
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Inlägg av Mobne »

Tack flr tipsen grabbar. Men de borde inte bli nått problem med triggersensorn då ja sätter fast triggerhjul med sensor på remhjulet. Hade vart fint om man kan kalibrera original tps och kamgivare.

Ska höra med etapp va dom säger om sakerna. Man lär väll få samma typ av problem oavsett om de är haltech, autronic eller nira?
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Inlägg av Love »

Här är en till som kan Nira: www.lgspeed.se
Trevlig och kunnig kille!
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

bygger du eget triggerhjul så bygg inte något 60-2-hjul eller dylikt, Ska man bygga eget så finns det bara ett sätt att göra rätt på, det är en järnbit per tändpunkt och hallgivare (ex.vis honeywell GT1).
egenbyggda triggerhjul med massa tänder och induktiva givare ger problem.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Remskivan på CA18 är dessutom inte så trevlig att jobba med, men allt går väl att lösa. Den är gjord för den modernare typen av rem med flera spår och är gjuten.

Du måste fixa en kamgivare också, för det är väl inte fördelare på din motor?
Nira har väl nåt system för att halvt fixa det där om du kör med missing-tooth som triggerhjul på veven, men det fungerar inte i närheten så bra som Autronic SM4 (som du egentligen borde satsa på om du har den här budgeten).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Inlägg av igmab »

emil skrev:bygger du eget triggerhjul så bygg inte något 60-2-hjul eller dylikt, Ska man bygga eget så finns det bara ett sätt att göra rätt på, det är en järnbit per tändpunkt och hallgivare (ex.vis honeywell GT1).
egenbyggda triggerhjul med massa tänder och induktiva givare ger problem.
Skall du åka Nira måste du ha 60-2.

Beträffande Nira på Nissan 200, så är det inga problem.
Vi använde Bosch induktiv cranksensor och Bosch trottelpot. Slopade också org. tändsystem och körde wastefire med dubbelspole. Du kan inte använda original kamsensor, utan får sätta dit en som ger en puls/kamvarv.

/Martin
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Inlägg av Mobne »

Jo tänkte köra ett 60-2 på remhjulet. Remhjulet har ju fin balans så de ska nog inte va nått problem tror ja iaf.

Sen byter ja kamsensorn och sätter ett stift eller liknande i kamdrevet som den kan läsa av.

Det är väll igentligen dessa 2 saker som är nått problem alls.

Med nira kan ja riva ur hela original databoxen sen va? Den lär väll bara styra motorn?
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Team X
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: lör dec 24, 2005 11:51 am
Ort: Öland Färjestaden
Kontakt:

Inlägg av Team X »

Hej
Har mappat lite Nira i Audi , vill väl inte döma ut det men Autronic Autotune jobbar ju i Realtid ! Nira loggar och ändrar efteråt. (dvs när kolvarna är trasiga av den magra blandningen)
Björn Svensson

www.teamxracing.se
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

man ska alltid börja fett.
har man något sånär hum om vad spridarna ger och motorn orkar mm så kan man lägga upp en bränsle kurva som alltid är för fet i det laddade området.

sen går man från det...
Skriv svar