Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Gunnar S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
Ort: I ett garage i Höga kusten...

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Gunnar S »

Har nu ägnat en hel söndag (nästan) åt denna tråd.
En helt galen Beemer detta, o du Björken dricker tydligen samma sorts pilsner som jag.
Kan det bli bättre?
:hihi:
Jag avundas folk som har sån här energi.
Klart ballt projekt som ska följas.
:thumbright: :thumbright: :thumbright:
Livet går vidare...
Erlandsson
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
Ort: Åmål

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Erlandsson »

Vart hemma med vård av sjukt barn hela dagen och precis läst färdigt din tråd. Riktigt imponerande och kul läsning! Keep up the good work!

Mvh
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Mattias Jonsson »

Lika inspirerande som vanligt att läsa din tråd Jonas. Blir verkligen one-of-a-kind, både tekniskt och vad gäller finish på detaljerna.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Tackar för kommentarer :thumbright:

Tja, skaplig finish blir det nog på det mesta. Inget man vinner med på utställning, men rätt bra för en bil som är tänkt för banan.

Har mest hållit på med elsystemet den sista tiden, så det har inte funnits så mycket att fota.
Men det börjar nog att dra ihop sig för en liten uppdatering, så håll utkik :wink:
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av stecka »

Väntar med spänning. :)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av knotan »

Racefinish är det som är snyggast.
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Okej, en uppdatring då:

Bild

Det blir rätt bra trots ljusblå kabel när man får på hölje och sådant :wink:

Klar med styrservobehållaren:

Bild

Nytt filter och tätning till locket.
För att vara till bmw var det ganska hyfsat pris..

Bild

Har fått dit alla anslutningar på oljepumpen.

Bild

Och fått dit den.. Mycket slangar blir det..

Bild

Dragit om matningen från tanken:

Bild

Bild

Förut drog jag den över bakaxeln, men var orolig att det skulle bli en luftficka.
Kröken var uppe över nivån i tanken.

Bild

Nu hamnar slangen inte lika skyddat, sitter lite illa till om man kör av drivaxeln tex.

Bild

Måste även dra slangen inne i bilen tyvärr, men jag blir av med all värme från avgasrör och sådant.

Bild

Det mesta i oljesystemet börjar sitta på plats.

Bild

Har även fått dit lite styrservoslang och sådant, iaf. matning.
Returen måste jag skaffa längre slang till.

Bränslesystemet i kofferten börjar likna något:

Bild

Skulle bara haft tag i fästen till pumparna.
Kl-racing hade slut förut, sedan fick de hem.
Men då hade de ett fäste :doh:

Tillbaka till den här bilden:

Bild

Lite elsystem.
Tänkte ha nästan allt i kofferten först, men kom fram till att det skulle bli lite mycket kabel..

Nere tv. reläer till bränslepumpar.
Ett till varje pump kanske är lite onödigt, men de blir ju inte överbelastade i alla fall :wink:

Nere th. blinkers, även de 2 motstånden ovanför :hihi:

Uppe längst th. skiljerä till generatorn, så att jag allt bryts om man stänger av huvudströmbrytaren och motorn stannar.

Dock kopplade jag först 15 spänning till manöver på reläet, men kom fram till att det inte blir så bra.
I så fall kopplas ju generatorn bort så fort man slår av tändningen, innan motorn stannat. Dvs. medans generatorn fortfarande laddar.

Sedan kopplade jag ett relä (tv. om skiljereläet) lsom bryter jorden till manövern på skiljereläet, samt en fördröjningspryl till innerbelysning (håller kvar jorden en stund)
(den lilla svarta korven mitt på kablaget tv. om reläet)

Hoppas man aldrig behöver felsöka på det här elsystemet :hihi:
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av RoGGaH »

Du behöver inte vara rädd för luft ficka.
Mitt rör från tanken går i taket på hjulhuset i höjd med hatthyllan bak.
Vilket är mycket över nivån i tanken. Men det har fungerat kanon.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av knotan »

på min formelbil går sugslangen med en bra bit upp (över växedlådan) å sen ner igen, och den bör ju vara byggd för att funka
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Homegrown
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: ons okt 22, 2008 5:20 am

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Homegrown »

Så länge oljenivån i tanken är högre än slangdragning så skall det inte bli någon luftficka 8)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Daniel-635 »

:thumbright: :thumbright:

Ser ju för jäkla fint ut !

Det går åt en hel den tankeverksamhet för att dra ihop allt på en bil, speciellt om man ska ha med allt på första försöket :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Erikwdt »

Det börjar se bra ut Björka. Keep on working!! :thumbright:
NU KÖR VI!!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Tackar :thumbright:

Jaha, då har man väl lagt ner en massa jobb i onödan igen då, med matarslangen då menar jag.

Efter pv:n räknar man gärna med att allt som möjligtvis kan krångla gör det, och alltid med ras som följd :roll:
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av robban »

Bygg små ringar runt drivaxlarna (likt kardanringar) som du fäster i bärarmen, då slår du inte sönder nånting om en knut eller axel går av.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re:

Inlägg av 24416vR »

Nu har ytterligare en dåre hitta hit till den här tråden!
Suttit och sträckläst dom senaste 4 timmarna och jag måste då berömma dig för dit arbete då det i mina ögon är helt fantastiskt!
Jag personligen hade gått och hängt mig om jag kommit till samma scenario som på bilden.
j björk skrev:Bild
Tack för riktigt spännande läsning! :thumbright:
Dennis Traneskog
Skriv svar