Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PPF.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Homegrown
Lite mer laddtryck

Re: Duster 340 T. Villrådig. Tips mottages !

Inlägg av Homegrown »

Tight i motorutrymmet 8)

En chargecooler (vattenkyld ic) borde få plats där du rör och dump idag.Annars borde du kunna vrida kompressordelen och snirkla ut tryckrör och kunna sätta icn framför kylaren, eventuellt bygga om sekundärröret(grenrör-turbin) på vänstra sidan så kanske du kan få ut tryckröret nedåt om inte vatten pump etc sitter i vägen.
Bara några förslag 8)

Snyggt och roligt bygge :thumbright:
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende

Inlägg av freddan302 »

Jens Gustavsson skrev: E85 är bra också men inte ett måste på din bil i dags läget skulle jag tro.
När "bör" man gå över till E85 egentligen?
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Inlägg av Jonathan_ »

Bara och bara. :hihi:

Jag vet inte om jag vill ha det på en gatbil. Har läst Daniels tråd och det är klart det fungerar, men det känns inte som en optimal lösning tycker jag.

I vilket fall måste jag bygga om grenröret. Måste dit med en något större vattenkylare tillsammans med fläktkåpa (går varm på tomgång som det är nu) och då kommer turbon ta i.

Så någon grenrörsvariant måste dit, men hur vet jag inte riktigt ännu..
Skulle gärna ha kvar HX55an då den verkar funka bra det lilla jag provat, men den är jäkligt stor för mitt lilla motorutrymme. Byta bil? :roll:
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Inlägg av Jonathan_ »

Homegrown:

Chargecooler har jag också funderat på, men fungerar det bra på en gatbil?
Det drar dessutom med sig extrautrustning i form av slangdragning, liten elvattenpump + värmeväxlare. Så i det stora hela känns det inte som att vinningen är så stor faktiskt.
Men det är klart, utrymme får man ju då det går att stoppa undan det mesta av dom grejerna lite varstans.

Tack!

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du behöver inte bygga nått optimalt när du har en stor v8 för då blir det +3000hk och det tror jag inte du behöver :hihi:

jag ökade laddtrycket från 0.9bar som va max (små spikade ibland) med 9:1 i kompa, weber och utan IC i min B20 år 1998 till 1.5bar helt utan spiknings tendens och det vart nog närmare 30% mer effekt på 2 timmars jobb :thumbright:

kör en stark kylar rens i kylaren och kläm dit en kyl fläkt med kåpa från en orginal modärn bil så fungerar nog kylningen. kolla så du inte har för lite tändning på låglast också det gör att motorn går varm också.

mvh jens

Jonathan_ skrev:Bara och bara. :hihi:

Jag vet inte om jag vill ha det på en gatbil. Har läst Daniels tråd och det är klart det fungerar, men det känns inte som en optimal lösning tycker jag.

I vilket fall måste jag bygga om grenröret. Måste dit med en något större vattenkylare tillsammans med fläktkåpa (går varm på tomgång som det är nu) och då kommer turbon ta i.

Så någon grenrörsvariant måste dit, men hur vet jag inte riktigt ännu..
Skulle gärna ha kvar HX55an då den verkar funka bra det lilla jag provat, men den är jäkligt stor för mitt lilla motorutrymme. Byta bil? :roll:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Helt klart skulle du ha mycket mer nytta av Vatteninsprutningen än vad jag hade.
Med 80+ grader har du den dubbla insugstempen, och troligen inte ens 25% av mitt avgastryck.

Men det har sina sidor, med så stor motor lär man behöva flera munstycken och riktiga pumpar, och inte bara "leka" med billiga prylar som jag gjorde.
Sen har man fortfarande ovissheten om vattnet sprider sig jämnt mellan Cylindrarna etc.

Det jag saknade mest när man laborerade med vatteninsprutningen var att man inte kunde se på någon mätare hur det funkade, utan bara fick "lita på det".

Det ska inte vara för lätt att trimma :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Inlägg av Jonathan_ »

Absolut, det tror jag med utan att ens ha labbat med det.
Det känns inte som en permanent lösning på en gatbil bara, men det har nog mera att göra med min inställning än faktiska data. :)

Som du säger, nackdelarna väger inte riktigt upp fördelarna tycker jag. Med åtta cylindrar skulle jag i sådana fall helst vilja borra ned munstycken i insuget för en bra fördelning. Eller åtminstonde sätta munstycken i plenumet, men det känns lite för osäkert (?).
Har ingen vidare lust att göra en schweizerost av varken insug eller plenum om det nu mot all förmodan inte skulle funka något bra.
Sen tillkommer en styrning av detta osv, vilket jag inte är vidare vass på.

Nope, det ska vara lite svårt.
Jag framstår nog som gnällig nu, men det skulle vara skönt om någon grej kunde lösa sig på ett ganska enkelt sätt bara. :hihi:

Jag klurar vidare och återkommer. Kom gärna med fler förslag!

Måste ordna den förbannade brukshinken som har trevliga elfel först, bah!

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Kom just på, med den anläggningen du har skulle man kunna spruta vattnet in i Kompressor delen på turbon.
Det skulle nog vara bästa sättet på den maskinen, med reservation för hur mycket vatten dumpventilen släpper ut i motorutrymmet :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Inlägg av Jonathan_ »

Hur tror du det skulle funka? Bortsett från dump-problemet. :hihi:

"Försvinner" inte en stor mängd vatten i kompressorhuset/väggar på väg in till cylindrarna?
Det känns som att man skulle behöva fläska på betydligt mer än att ha vattendimman nära insugsrören för att uppnå samma effekt.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

man skickar alltid in före kompressorn då man inte har laddluftkylare då kompressorn finfördelar vattnet.

styrning,? man behöver inte krångla till det bara en tryckventil som slår igång vatten pumpen sen provflödar man vattnet bara i en flaska så fungerar det.
munstycke? jag körde bara med ett 1.0mm svets munstycke in mot mitten av kompressor men i ditt fall är det nog bättre med flera munstycken så det blir flera strålar in i turbon. sikta bara lite snett in mot den så sliter luft hastigheten sönder strålen redan innen den når bladen.

flödet? det ska man räkna på med grovt sett räcker det nog med ca 0.8L/min per 1000hk (0.4L på 500hk)

mvh jens
Ogdin
För lite laddtryck

Inlägg av Ogdin »

Woho! mitt första inlägg här :P

Tänkte bara slänga in en sida på ett företag som tillverkar system för vatten/metanol insprutning. Kanske kan ge lite idéer.

http://www.aquamist.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Prozac
Lite mer laddtryck

Inlägg av Prozac »

Gör om böjen på vänster grenrör och övre vatten röret sen ställer du en ic på höjden på vänster sida, vrider kompressor huset neråt till nedre ans på ic, men det kanske inte går? Svårt att se på bilderna på mobilen. Verkar skumt att inte vatten kylaren ska räcka till...

Mvh Claes
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Inlägg av Jonathan_ »

Kruxet är att få plats med vattenkylare tillsammans med en fläktkåpa och fläkt och sedan turbon innanför det paketet.
Försöker jag placera turbon i det utförandet den är nu, fast närmare motorn, så kommer downpipen krocka med 3" böjen ut från höger grenrör. Den ligger ca 3-4 mm ifrån nu.
Möjligen om man vrider hela turbon och pekar downpipen lite framåt innan man drar den åt rätt håll sas.

Kylaren skulle säkert räcka till om jag får dit en bra fläktkåpa och min "riktiga" fläkt. Den som syns på bild på förra sidan är en billig från KL som byggde tillräckligt lite för att kunna testa som det var.

Har en sån här som ska dit. http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_w ... 2514c2963f" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag ska få dit fläkt och kylare som det ska sitta så ser jag sen vad jag har kvar att leka med.

/J

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Inlägg av Jonathan_ »

Nu har jag varit ute och provat lite olika placeringar. Det är onödigt trångt, och det blir svårt att få till något vettigt. Men allt går att lösa. :)
Det största problemet är att avgashuset bygger så mycket.

Har stoppat dit gamla vattenkylaren med en träskiva på som agerar fläktkåpa, och skruvat dit den fläkten som skall användas.
Egentligen ska kylaren in mot motorn ytterligare liiiite till, har karvat ur i grillen för att den ska få plats nu.

Så utrymmet som syns nedan är det som finns att tillgå. Kan inte flytta triggerhjulet pga. generatorn som ej kan flyttas tillbaka mer (då tar den i motorfästet). Eventuellt kan man sätta triggerhjulet bakom remskivan för att frigöra lite mer plats.
Det röda vattenpasset är centrum på oljereturen i tråget, så det går ej att placera turbon närmare backen än det.

Bild

Bild

Här är första alternativet. , det blir lite knasigt att få till en bra anslutning mot höger grenrör.

Bild

Bild

Bild

Bild

Här är alternativ 2. Här får jag inte plats med något filter, iof kan man väl köra med nät bara.
Blir rätt tajt mot höger grenrör.
Blir för tajt för downpipen mot gaveln på toppen. Sänker jag så blir det ingen fallhöjd för oljan.

Bild

Bild

Här är alternativ nr 3. Som egentligen inte är något alternativ. :hihi:
Visst skulle det funka, men ordningsmakten lär väl stoppa en omedelbart om jag möter dom. Inte något vidare diskret direkt..

Bild

Bild

Bild

Bild

Det som skapar mest problem är egentligen att grenrören är för långa.
Det blir svårt att korta dom eftersom jag inte tror jag kommer åt att svetsa runtom om jag bara kapar dom rätt av som dom sitter ihop nu.
Då lär jag isf. demontera varje pipa för sig, korta den och helsvetsa och sedan svetsa tillbaka den på flänsen igen.
Då är det nästan enklare att tillverka nya grenrör.

Ska klura lite till, vatteninsprutning kanske inte är så tokigt ändå. :roll:

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Re: Duster 340 T. Nya turboplaceringar, bilder

Inlägg av Jonathan_ »

Tills jag kommer på något vettigt med turboplacering osv så har jag kommit fram till en lösning med kickdown-funktionen.
Det blir hemskt omständigt om jag ska använda stag. Dels sitter manöverdelen på spjället på "fel" sida, så det kommer bli femtielva leder och inte bra.

Så jag kommer köra med en vajer som går från armen på lådan bakåt och sedan runt upp på höger sida till spjället och fästa det som bilden visar nedan (det mörkgrå).

Kickdownvajern är den övre och gasvajern den undre. Gasvajern "drar" i kickdownvajern vars ände i lådan kommer vara justerbar så att armen börjar dra vid ungefär 70 % gas och fullt slag på armen kommer vara vid 100% TPS såklart.

Lite luddigt kanske, får ta fler bilder när det hela är tillverkat så förstår ni.

Bild

Samt ett par, tre Alfor.
Skriv svar