Nytt styrsystem med funktioner utifrån krav från STS-forumet
Moderator: backeliten
Re: Nytt styrsystem med funktioner utifrån krav från STS-for
Ja, då sprack ju idén med just den displayen för att lägga ut £500 + £150 + moms kändes väl dyrt? Kanske finns alternativa produkter med liknande funktion.
-Pelle
-Pelle
Underbart!PelleW skrev:fugazi: Allt kommer vara monterat, inget extra som man måste klicka i vid beställning som t.ex. "Internal MAP-sensor +$50". Supportmässigt är det ett h*vete att ha massa olika hårdvarukonfigurationer ute i drift (även om vissa olika konfigurationer är oundvikliga i vissa specialfall).
Ascona 400: Ja, om det finns intresse för något sådant så ska det nog gå att ordna. Förutsättningarna är att det finns bra dokumentation från deras sida hur protokollet fungerar. Plus att någon kanske får låna ut sin Dash2:a som jag kan utveckla på.
-Pelle
Då är ju 5000 spänn som hittat, om man frågar mig...
Sätt upp mig på listan.
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Detta är ändå den billigaste displayen som jag har hittat som är vettig, iallafall om man vill ha tankmätare, tripp/odo-meter osv.PelleW skrev:Ja, då sprack ju idén med just den displayen för att lägga ut £500 + £150 + moms kändes väl dyrt? Kanske finns alternativa produkter med liknande funktion.
-Pelle
Alternativet är väl kanske att göra så som man nu gör för Vems, skicka AIM-strömmen via BT till en Android-telefon och visa datan där.
AIM-protokollet: http://www.vems.hu/files/MembersPage/Na ... otocol.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vems på Android: http://www.vems.hu/android/" onclick="window.open(this.href);return false;
Två goda nyheter:
TunerStudio fungerar nu även med little endian... i alla fall på god väg. Jag har fått Philip Tobin, som skrivit programmet, att bugrätta lite. Däremot verkar det fortfarande vara några småfel, t.ex. så gör TunerStudio nån kontroll vid uppstart att inställningarna i boxen matchar de i PC:n och dessa verkar fortfarande jämföras i fel byte-ordning. Annars funkar det om man ser till realtidsvärden och inställningar via menyer.
Jag har implementerat AIM-protokollet lite snabbt och det fungerar mot VEMS Android-app.
Däremot verkar appen väldigt krashbenägen.
Måste också komma på något bra sätt att slå på och av AIM-strömmen eftersom jag gärna vill kunna mappa via blåtand också. AIM-strömmen ligger konstant och skickar data och det tycker ju inte TunerStudio (eller MegaTune) om.
-Pelle
TunerStudio fungerar nu även med little endian... i alla fall på god väg. Jag har fått Philip Tobin, som skrivit programmet, att bugrätta lite. Däremot verkar det fortfarande vara några småfel, t.ex. så gör TunerStudio nån kontroll vid uppstart att inställningarna i boxen matchar de i PC:n och dessa verkar fortfarande jämföras i fel byte-ordning. Annars funkar det om man ser till realtidsvärden och inställningar via menyer.

Jag har implementerat AIM-protokollet lite snabbt och det fungerar mot VEMS Android-app.

-Pelle
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Trevligt att TunerStudio kommer att fungera
Segt att Vems-appen ska vara benägen att lägga av, får hoppas på att dom släpper en uppdaterad version som funkar bättre.
På Vems så slår man på AIM-strömmen via VemsTune, frågan är väl hur dom har löst det..
Hoppas att du kan få det att fungera som det ska iallafall för så skulle man kunna använda en billig Android-platta som display på heltid. Hastighet kan ju skickas med i strömmen.
Jäkligt imponerad av dina kunskaper och arbetstakt!

Segt att Vems-appen ska vara benägen att lägga av, får hoppas på att dom släpper en uppdaterad version som funkar bättre.
På Vems så slår man på AIM-strömmen via VemsTune, frågan är väl hur dom har löst det..
Hoppas att du kan få det att fungera som det ska iallafall för så skulle man kunna använda en billig Android-platta som display på heltid. Hastighet kan ju skickas med i strömmen.
Jäkligt imponerad av dina kunskaper och arbetstakt!

- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
Angående displayen till bra pris så kolla på Racepak och deras UDX (Finns flera modeller men enbart displayen ca 650 dollar) jag tror att dom pratar någon slags CAN men det finns adaptrar till en massa sprut dom har även en som heter IQ3 som är väldigt lik AIM displayen för ungefär samma pengar.
Jag skulle bli väldigt glad och intreserad av ett system om det gick att använda UDX:en då den är väldigt lätt läst och nästan en standard i dragracing om man har en DASH.
Mattz
Jag skulle bli väldigt glad och intreserad av ett system om det gick att använda UDX:en då den är väldigt lätt läst och nästan en standard i dragracing om man har en DASH.
Mattz
-
- Ganska mycket laddtryck
Att kunna styra moderna automatlådor via sprutet hade kanske varit en bra grej då det kommer mer och mer.
Andreas Marklund
ESP
0730319399
ESP
0730319399
Hur går det här då?
Daniel Stenberg, Kalix.... 0738444292
Det går framåt, men just nu väntar jag faktiskt mest på lite återkoppling från Mattias när han fixat iordning sin bruksbil.
Jag har hållt på med lite småfix i koden som inte är direkt värt att skriva någonting om. De främsta funktionerna jag vill fixa innan jag känner att systemet är okej att skicka till fler än dom i närheten är:
- Få TunerStudio att funka lite bättre. Har fortfarande några problem med byteordningen i den köpta versionen när TunerStudio jämför inställningar i boxen mot senaste lagrade i PC:n. Måste även invänta en ny Beta-release för att stödja mitt signaturnamn i seriekommunikationen. Just nu tvingas jag skicka över "MSXXXX", blää.
- Closed loop-tomgångsstyrning.
- Closed loop-laddtrycksstyrning.
De två senare hoppas jag kunna lösa så snart Mattias fått ordning på bilen så vi kan köra lite.
Har även pillat lite med den lilla varianten så nu är den ganska startklar (har dock inte dragit ut trycksensorer eller USB/MicroSD än):

-Pelle
Jag har hållt på med lite småfix i koden som inte är direkt värt att skriva någonting om. De främsta funktionerna jag vill fixa innan jag känner att systemet är okej att skicka till fler än dom i närheten är:
- Få TunerStudio att funka lite bättre. Har fortfarande några problem med byteordningen i den köpta versionen när TunerStudio jämför inställningar i boxen mot senaste lagrade i PC:n. Måste även invänta en ny Beta-release för att stödja mitt signaturnamn i seriekommunikationen. Just nu tvingas jag skicka över "MSXXXX", blää.

- Closed loop-tomgångsstyrning.
- Closed loop-laddtrycksstyrning.
De två senare hoppas jag kunna lösa så snart Mattias fått ordning på bilen så vi kan köra lite.
Har även pillat lite med den lilla varianten så nu är den ganska startklar (har dock inte dragit ut trycksensorer eller USB/MicroSD än):

-Pelle
-
- Forumsberoende
Jag är lite nyfiken på hur det går här?
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Jag med 

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Jo... typ, alltså... är ju snart dags att lägga en beställning på nåt.
Finns det nå möjligheter att köra Linux/Ubuntu, och få det att funka?
Finns det nå möjligheter att köra Linux/Ubuntu, och få det att funka?
-
- Forumsberoende
Jag med!
Kommer det finnas möjlighet att kunna styra en autlåda?
Isf skulle jag helt klart vara intresserad av ett system till en 350 turbo V8 med 4L80E låda, om nått år lr två!
Kommer det finnas möjlighet att kunna styra en autlåda?
Isf skulle jag helt klart vara intresserad av ett system till en 350 turbo V8 med 4L80E låda, om nått år lr två!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- tobmag
- För mycket laddtryck
Japp det vore fint...funkar idag med MS2/3 och GPIO board.Kommer det finnas möjlighet att kunna styra en autlåda?
Har 2st 4L80E som ligger och väntar på golvet
//Tobmag
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag