Lekstugan (uppdaterad 21/2 med nya bilder!)
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 82
- Blev medlem: ons okt 20, 2004 8:40 pm
Tjena gustav, kul att du hittat till Sävar
Nu så kommer det bilder, vi har som sagt vart ute i labbet idag och mekat lite... Just nu håller vi på med ett litet projekt kan man säga. Tanken är att turbokonvertera den stackars B23an.
Nu har vi plockat isär hela motorn, kolvarna ska iväg på svarvning 1,2mm så vi får ca: 8,5:1 i komp... Sen ska toppen riktplanas och ventilerna ska slipas in. Så blev det att beställa nya lager och ringar efter vad vi upptäckte. Plus att 2ans kolv måste bytas! Den var inte så fräsch
Ja har en gam B23 ligger som vi ska se om det går att använda nån kolv ur...
Inte konstigt att motorn hade tappat 20hk motor original!
Här kommer lite bilder från dagens mekande...
Började montera ner motorn på platts i bänken (har inget ledigt motorstativ just nu)

Ser ut som att 2ans cylinder gått lite sämre, syns även på toppen.


Sen fattades det en bit från ena klolven! 2an även det... Sen var översta kolvringen i två bitar på denna cylinder!

Vevlager som är hyffsat slut.

Även ramlagrena har sett sina dar (dock ett av dom fräschaste på bilden)

Plattan mellan förgasaren och turbon (sugturbo
)

Bild på lite delar

Ny oljepump, den gamla va inte så fräsch. 0,5bar i oljetryck på tomgång.

Det var allt ja hade nu, mer kommer så småningom.
Skriv gärna komentarer!
Mvh Crille

Nu så kommer det bilder, vi har som sagt vart ute i labbet idag och mekat lite... Just nu håller vi på med ett litet projekt kan man säga. Tanken är att turbokonvertera den stackars B23an.
Nu har vi plockat isär hela motorn, kolvarna ska iväg på svarvning 1,2mm så vi får ca: 8,5:1 i komp... Sen ska toppen riktplanas och ventilerna ska slipas in. Så blev det att beställa nya lager och ringar efter vad vi upptäckte. Plus att 2ans kolv måste bytas! Den var inte så fräsch

Inte konstigt att motorn hade tappat 20hk motor original!
Här kommer lite bilder från dagens mekande...
Började montera ner motorn på platts i bänken (har inget ledigt motorstativ just nu)

Ser ut som att 2ans cylinder gått lite sämre, syns även på toppen.


Sen fattades det en bit från ena klolven! 2an även det... Sen var översta kolvringen i två bitar på denna cylinder!

Vevlager som är hyffsat slut.

Även ramlagrena har sett sina dar (dock ett av dom fräschaste på bilden)

Plattan mellan förgasaren och turbon (sugturbo


Bild på lite delar

Ny oljepump, den gamla va inte så fräsch. 0,5bar i oljetryck på tomgång.

Det var allt ja hade nu, mer kommer så småningom.
Skriv gärna komentarer!
Mvh Crille
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 82
- Blev medlem: ons okt 20, 2004 8:40 pm
Jajjemän
Målet är ju att få konverteringen att fungera klockrent! När det gäller effekt så har vi väl sagt att 150hk är gränsen, då tycker vi att vi har lyckats
Delarna som motorn kommer bestå av är följande:
B23A block med M-stakar och B23 vev. Frästa B23A-kolvar 1,2mm. 398-topp med D-kam, TD04-13c, 940-grenrör och insug och Stromberg 175 CDUS gasare.
Då undrar ni säkert hur det går ihop, 940-insug och stromberg... Jo, vi har tänkt köra med gasspjället på insuget och sen sätter vi gasaren innan turbon. Sen tar vi bort spjället som sitter i gasaren och kör bara med trotteln. Då kommer gasaren enbart att ge på soppa när trotteln åker upp, sen funkar ju gasspjället i insuget som vanligt. Plus att vi har en återcirkulerande dump vilket gör att det kommer va väldigt fet blandning som kommer in i motorn efter att man släpt gasen och drar på igen!
Vi vet inte om detta kommer funka, det är bara en teori som ska testas i praktiken!... Vore kul om det ger bra resultat!
Mvh Crille

Målet är ju att få konverteringen att fungera klockrent! När det gäller effekt så har vi väl sagt att 150hk är gränsen, då tycker vi att vi har lyckats

Delarna som motorn kommer bestå av är följande:
B23A block med M-stakar och B23 vev. Frästa B23A-kolvar 1,2mm. 398-topp med D-kam, TD04-13c, 940-grenrör och insug och Stromberg 175 CDUS gasare.
Då undrar ni säkert hur det går ihop, 940-insug och stromberg... Jo, vi har tänkt köra med gasspjället på insuget och sen sätter vi gasaren innan turbon. Sen tar vi bort spjället som sitter i gasaren och kör bara med trotteln. Då kommer gasaren enbart att ge på soppa när trotteln åker upp, sen funkar ju gasspjället i insuget som vanligt. Plus att vi har en återcirkulerande dump vilket gör att det kommer va väldigt fet blandning som kommer in i motorn efter att man släpt gasen och drar på igen!
Vi vet inte om detta kommer funka, det är bara en teori som ska testas i praktiken!... Vore kul om det ger bra resultat!

Mvh Crille
- Quinna
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån jan 30, 2006 12:21 pm
- Ort: Sundsvall/Arjeplog
Får väl se hur mycke av motorn som finns kvar när vi är färdiga
Laddtryck är ju som en drog... Lär väl sluta med att vi laddar närmare 2 bar och använder soppapumpen som förgasare och står o matar med trädgårdsslang:D

Född i en seriekrock, i en rondell, en kväll med öppna spjäll...
VW Corrado G60 -89 Q-edition
Volvo 242 DL -76
VW Bubbla -69 Gula faran
VW Corrado G60 -89 Q-edition
Volvo 242 DL -76
VW Bubbla -69 Gula faran
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 82
- Blev medlem: ons okt 20, 2004 8:40 pm
Har gjort lite mer med motorn nu, har tyvärr inga bilder...
Har fått vevlager, ramlager, nya ringar och komplett packningssats från volvo nu.
Men i väntan på dom svarvade kolvarna så har vi satt i vev med nya ramlager och packboxar.
Får vi kolvarna tills på tisdag så blir det å bygga klart bottendelen
Mvh Crille
Har fått vevlager, ramlager, nya ringar och komplett packningssats från volvo nu.
Men i väntan på dom svarvade kolvarna så har vi satt i vev med nya ramlager och packboxar.
Får vi kolvarna tills på tisdag så blir det å bygga klart bottendelen

Mvh Crille
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Turbo_Lover skrev:Jajjemän![]()
Målet är ju att få konverteringen att fungera klockrent! När det gäller effekt så har vi väl sagt att 150hk är gränsen, då tycker vi att vi har lyckats![]()
Delarna som motorn kommer bestå av är följande:
B23A block med M-stakar och B23 vev. Frästa B23A-kolvar 1,2mm. 398-topp med D-kam, TD04-13c, 940-grenrör och insug och Stromberg 175 CDUS gasare.
Då undrar ni säkert hur det går ihop, 940-insug och stromberg... Jo, vi har tänkt köra med gasspjället på insuget och sen sätter vi gasaren innan turbon. Sen tar vi bort spjället som sitter i gasaren och kör bara med trotteln. Då kommer gasaren enbart att ge på soppa när trotteln åker upp, sen funkar ju gasspjället i insuget som vanligt. Plus att vi har en återcirkulerande dump vilket gör att det kommer va väldigt fet blandning som kommer in i motorn efter att man släpt gasen och drar på igen!
Vi vet inte om detta kommer funka, det är bara en teori som ska testas i praktiken!... Vore kul om det ger bra resultat!![]()
Mvh Crille
vill inte va nega men bränsle fördelningen mellan olika cyl kommer att bli mycket kasst med insprutningsinsuget (kommer knappt att gå överhuvudtaget).
för 150 hk duger std förgasarinsuget bra, om ni ska ha nåt lite bättre så köp ett740 dubbelport förgasarinsug.
jag vet inte hur det fungerar i praktiken med semi sug stromberg men ett problem är nog utfälning av bensin i turbo och insugnings rör,
det är ett problem vid vanliga sugturbo anlägningar men blir ännu större när bränsleblandningen inte har vackium första biten . i bästa fall så går den hyfsat på fullgas med extrem bensinförbrukning på dellast och mycket soppa i oljan.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 82
- Blev medlem: ons okt 20, 2004 8:40 pm
Här kommer lite bilder på dagen skruvande. Fick dom svarvade kolvarna och toppen kom tillbaka från riktplaning och har fått sätena slipade.
Nu är bottendelen ihopmonterad och klart, nya lager å ringar sitter det i. Toppen är klart och monterad den också. Det som är kvar är fixa olja till turbon samt vattenkylning. Montera dit insug, tryckrör och grenrör.
Nu är det inte långt kvar till provstart!
Bild på en svarvad kolv. Tog av 1.3mm

Bottendelen klart med nya ringar, lager och ny oljepump.

Motorn...

Ny koppling och lite mer saker på platts.

Bilder på Toppen.


Så sitter motorn i bänken igen


Det var allt för denna gången... Mer bilder kommer när mer saker sitter på platts
Mvh Crille
Nu är bottendelen ihopmonterad och klart, nya lager å ringar sitter det i. Toppen är klart och monterad den också. Det som är kvar är fixa olja till turbon samt vattenkylning. Montera dit insug, tryckrör och grenrör.
Nu är det inte långt kvar till provstart!

Bild på en svarvad kolv. Tog av 1.3mm

Bottendelen klart med nya ringar, lager och ny oljepump.

Motorn...

Ny koppling och lite mer saker på platts.

Bilder på Toppen.


Så sitter motorn i bänken igen


Det var allt för denna gången... Mer bilder kommer när mer saker sitter på platts

Mvh Crille
- TurboToffi
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 167
- Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
- Ort: Kållby/Finland
Låter intressant med förgasarprojektet!! Startade en tråd för ett tag sen med just en sån fundering, men det var ingen som hade någon riktig erfarenhet av et sånt system så jag kommer att följa med med stor iver... Det intressanta är just att se hur den går på dellast. Fullgas borde inte vara nåt problem (tror jag
).

Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2