Lekstugan (uppdaterad 21/2 med nya bilder!)

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
N86ers
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: sön jul 10, 2005 8:42 pm
Ort: Skövde

Inlägg av N86ers »

har en bromsbänk för lastbilsmotorer en mycket gammal sådan lite för stort till bilmotorer dock ...
525M
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån maj 16, 2005 8:44 pm

Inlägg av 525M »

Var där ute idag..
Var ingen trevlig syn när vi plockade ur kolvarna för svarvning..
Lagerna var vad man skulle kunna kalla ordentligt inkörda! :roll:
En bit av en kolv saknades mm.

Bilderna kommer inom kort!
Varför köra original? När man kan trimma!
Turbo_Lover
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: ons okt 20, 2004 8:40 pm

Inlägg av Turbo_Lover »

Tjena gustav, kul att du hittat till Sävar :D
Nu så kommer det bilder, vi har som sagt vart ute i labbet idag och mekat lite... Just nu håller vi på med ett litet projekt kan man säga. Tanken är att turbokonvertera den stackars B23an.

Nu har vi plockat isär hela motorn, kolvarna ska iväg på svarvning 1,2mm så vi får ca: 8,5:1 i komp... Sen ska toppen riktplanas och ventilerna ska slipas in. Så blev det att beställa nya lager och ringar efter vad vi upptäckte. Plus att 2ans kolv måste bytas! Den var inte så fräsch :P Ja har en gam B23 ligger som vi ska se om det går att använda nån kolv ur...
Inte konstigt att motorn hade tappat 20hk motor original!

Här kommer lite bilder från dagens mekande...


Började montera ner motorn på platts i bänken (har inget ledigt motorstativ just nu)
Bild

Ser ut som att 2ans cylinder gått lite sämre, syns även på toppen.
Bild
Bild

Sen fattades det en bit från ena klolven! 2an även det... Sen var översta kolvringen i två bitar på denna cylinder!
Bild

Vevlager som är hyffsat slut.
Bild

Även ramlagrena har sett sina dar (dock ett av dom fräschaste på bilden)
Bild

Plattan mellan förgasaren och turbon (sugturbo :P )
Bild

Bild på lite delar
Bild

Ny oljepump, den gamla va inte så fräsch. 0,5bar i oljetryck på tomgång.
Bild


Det var allt ja hade nu, mer kommer så småningom.

Skriv gärna komentarer!

Mvh Crille
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

nu börjar det bli intressant ju! :D ska bli skoj o se hur mycket ni kan klämma ur den stackars b23an
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Turbo_Lover
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: ons okt 20, 2004 8:40 pm

Inlägg av Turbo_Lover »

Jajjemän :P
Målet är ju att få konverteringen att fungera klockrent! När det gäller effekt så har vi väl sagt att 150hk är gränsen, då tycker vi att vi har lyckats :lol:

Delarna som motorn kommer bestå av är följande:
B23A block med M-stakar och B23 vev. Frästa B23A-kolvar 1,2mm. 398-topp med D-kam, TD04-13c, 940-grenrör och insug och Stromberg 175 CDUS gasare.

Då undrar ni säkert hur det går ihop, 940-insug och stromberg... Jo, vi har tänkt köra med gasspjället på insuget och sen sätter vi gasaren innan turbon. Sen tar vi bort spjället som sitter i gasaren och kör bara med trotteln. Då kommer gasaren enbart att ge på soppa när trotteln åker upp, sen funkar ju gasspjället i insuget som vanligt. Plus att vi har en återcirkulerande dump vilket gör att det kommer va väldigt fet blandning som kommer in i motorn efter att man släpt gasen och drar på igen!

Vi vet inte om detta kommer funka, det är bara en teori som ska testas i praktiken!... Vore kul om det ger bra resultat! :D

Mvh Crille
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ska bli intressant att se hur det tar sig. Fräckt.
Användarvisningsbild
Quinna
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jan 30, 2006 12:21 pm
Ort: Sundsvall/Arjeplog

Inlägg av Quinna »

Får väl se hur mycke av motorn som finns kvar när vi är färdiga ;) Laddtryck är ju som en drog... Lär väl sluta med att vi laddar närmare 2 bar och använder soppapumpen som förgasare och står o matar med trädgårdsslang:D
Född i en seriekrock, i en rondell, en kväll med öppna spjäll...

VW Corrado G60 -89 Q-edition
Volvo 242 DL -76
VW Bubbla -69 Gula faran
Turbo_Lover
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: ons okt 20, 2004 8:40 pm

Inlägg av Turbo_Lover »

Har gjort lite mer med motorn nu, har tyvärr inga bilder...
Har fått vevlager, ramlager, nya ringar och komplett packningssats från volvo nu.
Men i väntan på dom svarvade kolvarna så har vi satt i vev med nya ramlager och packboxar.

Får vi kolvarna tills på tisdag så blir det å bygga klart bottendelen :lol:

Mvh Crille
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Turbo_Lover skrev:Jajjemän :P
Målet är ju att få konverteringen att fungera klockrent! När det gäller effekt så har vi väl sagt att 150hk är gränsen, då tycker vi att vi har lyckats :lol:

Delarna som motorn kommer bestå av är följande:
B23A block med M-stakar och B23 vev. Frästa B23A-kolvar 1,2mm. 398-topp med D-kam, TD04-13c, 940-grenrör och insug och Stromberg 175 CDUS gasare.

Då undrar ni säkert hur det går ihop, 940-insug och stromberg... Jo, vi har tänkt köra med gasspjället på insuget och sen sätter vi gasaren innan turbon. Sen tar vi bort spjället som sitter i gasaren och kör bara med trotteln. Då kommer gasaren enbart att ge på soppa när trotteln åker upp, sen funkar ju gasspjället i insuget som vanligt. Plus att vi har en återcirkulerande dump vilket gör att det kommer va väldigt fet blandning som kommer in i motorn efter att man släpt gasen och drar på igen!

Vi vet inte om detta kommer funka, det är bara en teori som ska testas i praktiken!... Vore kul om det ger bra resultat! :D

Mvh Crille


vill inte va nega men bränsle fördelningen mellan olika cyl kommer att bli mycket kasst med insprutningsinsuget (kommer knappt att gå överhuvudtaget).


för 150 hk duger std förgasarinsuget bra, om ni ska ha nåt lite bättre så köp ett740 dubbelport förgasarinsug.

jag vet inte hur det fungerar i praktiken med semi sug stromberg men ett problem är nog utfälning av bensin i turbo och insugnings rör,
det är ett problem vid vanliga sugturbo anlägningar men blir ännu större när bränsleblandningen inte har vackium första biten . i bästa fall så går den hyfsat på fullgas med extrem bensinförbrukning på dellast och mycket soppa i oljan.
Turbo_Lover
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: ons okt 20, 2004 8:40 pm

Inlägg av Turbo_Lover »

Här kommer lite bilder på dagen skruvande. Fick dom svarvade kolvarna och toppen kom tillbaka från riktplaning och har fått sätena slipade.
Nu är bottendelen ihopmonterad och klart, nya lager å ringar sitter det i. Toppen är klart och monterad den också. Det som är kvar är fixa olja till turbon samt vattenkylning. Montera dit insug, tryckrör och grenrör.
Nu är det inte långt kvar till provstart! :D

Bild på en svarvad kolv. Tog av 1.3mm
Bild

Bottendelen klart med nya ringar, lager och ny oljepump.
Bild

Motorn...
Bild

Ny koppling och lite mer saker på platts.
Bild

Bilder på Toppen.
Bild
Bild

Så sitter motorn i bänken igen
Bild
Bild

Det var allt för denna gången... Mer bilder kommer när mer saker sitter på platts :wink:

Mvh Crille
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

Låter intressant med förgasarprojektet!! Startade en tråd för ett tag sen med just en sån fundering, men det var ingen som hade någon riktig erfarenhet av et sånt system så jag kommer att följa med med stor iver... Det intressanta är just att se hur den går på dellast. Fullgas borde inte vara nåt problem (tror jag :roll: ).
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Skriv svar