Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?

En plats för olje-brännare!
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?

Inlägg av bonden »

Hallå på er!
Fick en skön idé när jag satt och funderade på budgettrimning/överladdning. För att få in lite extra bränsle i motorn när man bottnat pumpen. Idén grundar sig i hur en perkinsmotor på en lilltruck på jobbet reagerade när jag sprutade in 5-56 i insuget under gång (hade problem med soppasystemet), den varvade upp.

Min tanke är, att ha en extra spridare (kanske den lilla kallstartsspridaren från k-jetronic) i insuget på motorn. Denna matas av en elbränslepump och styrs av ett relä som t.ex. aktiveras vid fullgas.
Spridaren släpper in t.ex. etanol i insuget. I min hjärna så antänds inte detta bränsle i cylindern förrän dieseln sprutas in, antänder och av värmen antänder etanolen.

Kan detta fungera? Lämpligare bränsle?
Tror ni etanolen kan orsaka skadliga spikningar?
Är jag en idiot? :lol:
Funderar allvarligt på att testa att bygga detta i brukshäcken till vintern så kom gärna med lite teorier om konceptet.
Mvh David
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?

Inlägg av Thunderbo1t »

Gasol har hört talas om som tillskottsbränsle till dieslar.
bennybira
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons okt 26, 2011 7:49 pm

Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?

Inlägg av bennybira »

http://gas2.org/2008/04/15/scanias-etha ... iesel-too/" onclick="window.open(this.href);return false;

Inspiration!
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?

Inlägg av bonden »

Gasol är ju helt klart intressant. Ger en vanlig gasoltub något märkvärdigt flöde eller behöver man komma över något system från en gasoltruck?
Hittar lite sköna byggen på youtube men ingen bänkning.
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?

Inlägg av bonden »

Testade idag med en fjoll-liten gasoltub från biltema på tomgång. Varvtalet höjdes rejält, med ca 1000 rpm skulle jag tro. Skakade jag tuben så det kom in flytande gasol i luftburken då spika de satan :hihi: Tror tamejfan jag ska bygga ett gasolsystem till motorn, gasol propan-95 och inte biltemas skumma gasblandning (bestod mest av butan). Det blir ju inte första gången jag gör något dumt på bruksbilen och hittils har det gått bra :hihi:
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?

Inlägg av dundersmurfen »

Det sägs väl att propangas skall funka i ej förkammar maskiner. Vet ej exakt, har länge tänkt testa...

Tydligen så är det risk för spikningar i förkammar maskinerna pga det högre kompet. Om det funkar i direkinsprutade med överladdning det är frågan..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
aasmilyy
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: mån feb 14, 2011 9:14 pm
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?

Inlägg av aasmilyy »

jag har själv en gammal gasoltruck hemma, på den har jag tagit bort regulatorn som sitter under förgasaren, så nu kan man varva så mycket man vill och fort går den
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?

Inlägg av bonden »

dundersmurfen skrev:Det sägs väl att propangas skall funka i ej förkammar maskiner. Vet ej exakt, har länge tänkt testa...

Tydligen så är det risk för spikningar i förkammar maskinerna pga det högre kompet. Om det funkar i direkinsprutade med överladdning det är frågan..
Tack ska du ha detta måste jag kolla upp innan jag försöker mig på något. Har en Mercedes om601 med just förkammare. Som är fascinerande långsam... :D
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?

Inlägg av JE Jr »

Idén är inte helt ny, det är helt klart så att man kan köra på etanol/bensin eller annat "otto"bränsle och tända det med diesel som "självtänder" istället för tändstift.

Det man kanske gör istället då är att bara tända med en mindre mängd diesel och låter huvudförbränningen komma från portinsprutat "ottobränsle".

Men eftersom de brinner lite olika är det ju bra att ha hyffsad kontroll på förbränningsförloppet och när dieseln tänder och startar förbränningen. Men fortsätt så, det är kul om du får det att funka :thumbright:
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
duett_b230
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tis maj 08, 2007 4:13 pm
Ort: Åsmundgården

Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?

Inlägg av duett_b230 »

hur skulle de bli om man sprutade in diesel i insuget med en k-jet spridare? skulle den dieseln tändas för tidigt kanske?
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?

Inlägg av bonden »

Den skulle nog smälla för tidigt med spikningar som resultat
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
Ort: Burvik

Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?

Inlägg av Dieselmerc »

japp det KOMMMER att tända för tidigt, aldrig provat snöra i diesel i insuget när den inte startar? knackar uta fan
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
duett_b230
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tis maj 08, 2007 4:13 pm
Ort: Åsmundgården

Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?

Inlägg av duett_b230 »

Okej :thumbdown: Nja min om617 har alltid startat på första varvet. Men vad är de man ska söla i den då? Är de gasol, etanol eller vad ska man testa?
duett_b230
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tis maj 08, 2007 4:13 pm
Ort: Åsmundgården

Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?

Inlägg av duett_b230 »

Är det föresten någon skillnad på en sug pump mot turbo pump oå om 617? Tänkte om turbo pumpen kan ge på mer diesel än sugen om båda är fullt påstäld.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5094
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?

Inlägg av The »

Det är väl Alda mojängen som skiljer
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar