Fräser man djupare badkar så får man lägre kompression. Självklart spelar hela ytan roll oxå. Jag har tex kört enligt samma modell som senaste Rx8an, men med min egna badtunna
Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Kompressionen är precis samma som en kolvmotor. Alltså minsta vs största volymen.
Fräser man djupare badkar så får man lägre kompression. Självklart spelar hela ytan roll oxå. Jag har tex kört enligt samma modell som senaste Rx8an, men med min egna badtunna
24cc badtunna ger 9.7, och 33cc ger 9.0, så det är inte mycket skillnad!
Fräser man djupare badkar så får man lägre kompression. Självklart spelar hela ytan roll oxå. Jag har tex kört enligt samma modell som senaste Rx8an, men med min egna badtunna
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Nu har äntligen serieproduktionen börjat på allvar... Jag hade aldrig gissat att det skulle bli så mycket beredningsjobb på dessa. Tycker de ser enkla ut, men har fått klia mig i huvudet både en och tre gånger...
Till råga på allt så kan en omarbetning i CAM-programmet ta 5-15minuter på de tyngsta bitarna.
3st grovfräsning 3D-fickor från ena hållet är ca 1500kb stort program. Gånger 3. Gånger 2...
Frästiden ska vi inte ens gå in på. Det tar tid


Till råga på allt så kan en omarbetning i CAM-programmet ta 5-15minuter på de tyngsta bitarna.
3st grovfräsning 3D-fickor från ena hållet är ca 1500kb stort program. Gånger 3. Gånger 2...
Frästiden ska vi inte ens gå in på. Det tar tid


Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
tänk vad dom skulle kosta å köpa för betalad arbetstid 
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Kommer det funka då? 
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Man vet aldrig om det kommer funka 
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Har funderat ett,, måste fråga.. är det 'stål' i std rotorerna?
Jag tänker på självsmörjande egenskaper.
Jag tänker på självsmörjande egenskaper.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Det är gjutet original. Men Rotor-kroppen ska inte gno sig emot något.


Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
hur mycket lättare blir dina rotorer än mazdas?
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
dom kolvringsliknande delarna, kan du ta dom från nån nyare motor som är bättre kvalitet eller om det finns eftermarknads delar?
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Med hjälp av Solidworks så har jag kommit fram till att mina rotorer kommer väga omkring 3700gram. Original väger ~4200gram.
Alla tätningar och liknande kommer vara Mazda eller eftermaknads dito. Den är konstruerad så allt original passar.
Alla tätningar och liknande kommer vara Mazda eller eftermaknads dito. Den är konstruerad så allt original passar.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Vad är det för livslängd på sådana grejer då? Kan man köra en gammal Mazda wankel 40k mil utan att de blir allt för dåliga?
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Har faktiskt ingen aning om livslängd på originalmotorer.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658