egen tillverkat svänghjulsskydd
Re: egen tillverkat svänghjulsskydd
De måste vara som så att dem inte bryr sig i den här regel. Kökarmicke har ju kört på Tierp, lika så Hotwoken. båda under tio sekunder! På Tierp så borde de ju vara noga på bes? har inte kört där men tycker de borde vara så?
Hotwok som dessutom är FWD med svänghjulet riktat rakt mot föraren, med en låda från volvo 850. hur har de gjort. tycker de e dags att sbf sätter sig ner å tar tag i regelboken.
De pratar dessutom att återväxten i sporten är dålig, inte konstigt när dem som är sugen på å bygga lär läsa den mest otolkbara boken genom tiderna.
Hotwok som dessutom är FWD med svänghjulet riktat rakt mot föraren, med en låda från volvo 850. hur har de gjort. tycker de e dags att sbf sätter sig ner å tar tag i regelboken.
De pratar dessutom att återväxten i sporten är dålig, inte konstigt när dem som är sugen på å bygga lär läsa den mest otolkbara boken genom tiderna.
Re: egen tillverkat svänghjulsskydd
Varför skulle det vara noggrannare besiktning på Tierp jämfört med övriga banor?
Problemet är att sbf skulle behöva någon kunnig på området som kan godkänna skydd och "stämpla" dem , precis så som sbf idag gör på chassin.
Problemet är att sbf skulle behöva någon kunnig på området som kan godkänna skydd och "stämpla" dem , precis så som sbf idag gör på chassin.
Re: egen tillverkat svänghjulsskydd
Inbillar mig det bara, att de e nogrannare där. tror dessutom det på ex en EM tävling. Säger dock inte att de skall vara så.
En plåt är en plåt, en kvalite på den sen är de klart. hur svårt kan det vara? Ja tycker iaf det är tråkigt att reglarna är så luddiga och tror de skrämmer många från sporten. alla vill inte åka V8 så det finns grejer till, dessutom är väl SFI väldigt styrt av amerika.. bara kolla på rörkraven i ett chassie, i sverige har vi mkt bättre rör än Cro, men de duger inte för de finns inte i usa.
En plåt är en plåt, en kvalite på den sen är de klart. hur svårt kan det vara? Ja tycker iaf det är tråkigt att reglarna är så luddiga och tror de skrämmer många från sporten. alla vill inte åka V8 så det finns grejer till, dessutom är väl SFI väldigt styrt av amerika.. bara kolla på rörkraven i ett chassie, i sverige har vi mkt bättre rör än Cro, men de duger inte för de finns inte i usa.
Re: egen tillverkat svänghjulsskydd
Ett Europa reglemente vore på sin plats. Idén med att ha reglerna "centralstyrda" är ju inte så dumt . Om man nu hade tagit hänsyn till vad som finns i andra länder.
Men "import racingen" i USA växer ju , vi får hoppas det för något gott med sig.
Men "import racingen" i USA växer ju , vi får hoppas det för något gott med sig.
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: egen tillverkat svänghjulsskydd
Den gången jag körde på tierp var på japmeet, de va ju bara en liten gatbilstävling typ, så dom kolla ungefär att batteriet satt fast å bromsskärmen löste ut.
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Re: egen tillverkat svänghjulsskydd
Bara bygga efter reglerna det! sen hur andra har det är väl inte mkt att bry sig om?
Re: egen tillverkat svänghjulsskydd
Du snodde min tankar 

Re: egen tillverkat svänghjulsskydd
nicke b skrev:Bara bygga efter reglerna det! sen hur andra har det är väl inte mkt att bry sig om?
Om de inte går då? Precis som i detta fallet.
Re: egen tillverkat svänghjulsskydd
jo enkelt är ju att köpa en jänkelåda med lös sprängkåpa för 50k. men för att hålla budgeten nere köra med en snik bmw låda som det inte finns några klassade skydd till. och jag förmodade att jag tolkade regelboken rätt att när det inte finns något som passar så kan man använda sig av ett egen tillverkat 5mm stål plåt??!! och det är väldigt många som har tolkat som mig och kör betydligt fortare än 10 sec. 

Re: egen tillverkat svänghjulsskydd
Lite dumt att tolka reglerna annorlunda än SBF`s tekniskt ansvariga. Som jag skrev tidigare så borde det finnas ett "bellhouse" som är godkänt och göra adaptrar till .
Och vill du åka under 10 sek så börjar väll frågan om vad man kan kalla snik. Sen finns inte många manuella "standard" lådor som håller länge med riktigt fäste på strippen .
Och det börjar bli lite effekt i bitarna .... eller?
Finns mycket som kostar pengar i ett sådanthär bygge, kolla bara på dom nya kraven på HNRS skydd under 10 sek frånochmed 2012. Dom kostar en peng dom med.
Och vill du åka under 10 sek så börjar väll frågan om vad man kan kalla snik. Sen finns inte många manuella "standard" lådor som håller länge med riktigt fäste på strippen .
Och det börjar bli lite effekt i bitarna .... eller?
Finns mycket som kostar pengar i ett sådanthär bygge, kolla bara på dom nya kraven på HNRS skydd under 10 sek frånochmed 2012. Dom kostar en peng dom med.
Re: egen tillverkat svänghjulsskydd
Vad ska han med ett Bellhouse till? De funkar inte på en bmw låda? de är inte uppbyggda som en gamal jänkeskrot låda med lösa svep, Ja ska ringa loffy i morgon och prata med han. ja är övertygad som att man får ha ett eget. finns allt för många som åker så.
annars är boken så in i helvete fel skriven så inte ens bes personalen på banna orkar/kan följa den fullt ut.
annars är boken så in i helvete fel skriven så inte ens bes personalen på banna orkar/kan följa den fullt ut.
Re: egen tillverkat svänghjulsskydd
Låda med löst svep finns väll till bmw skrot också såvitt jag vet. Ring du loffy . Meddela resultatet sen.
Re: egen tillverkat svänghjulsskydd
så om man köper et sk bellhouse sfi klassat det passar ju inte bolt on. så då får man svetsa fräsa-kapa i det och göra en adapter då, är det fortfarande är klassat när man är tvungen att modifierat det? sen som toffe sa när han pratade med en besiktnings man i linde att finns det inga komersiella skydd att tillgå får man använda ett eget tillverkat. och att man äver får ha det 2delat.??
tolkar även besiktnings folket efter eget huvud då??
tolkar även besiktnings folket efter eget huvud då??

Re: egen tillverkat svänghjulsskydd
r3c skrev:Låda med löst svep finns väll till bmw skrot också såvitt jag vet. Ring du loffy . Meddela resultatet sen.
Nej inte denna låda, och inte heller Ex supra lådorna som många åker med! Ja meddelar dig.
Hoppas du ine tog illa upp då ja kanske va lite klumpig med uttrycket jänkeskrot.

Re: egen tillverkat svänghjulsskydd
skogis skrev:så om man köper et sk bellhouse sfi klassat det passar ju inte bolt on. så då får man svetsa fräsa-kapa i det och göra en adapter då, är det fortfarande är klassat när man är tvungen att modifierat det? sen som toffe sa när han pratade med en besiktnings man i linde att finns det inga komersiella skydd att tillgå får man använda ett eget tillverkat. och att man äver får ha det 2delat.??
tolkar även besiktnings folket efter eget huvud då??
Bmw lådan går aldrig å få ditt på ett sådan kåpa. ja har mejla loffy nu och han läser nog på så ringer ja han i morgon.