Funderingar angående Förgasarturbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
KjellEkstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: ons jan 05, 2011 3:18 pm
Ort: Vasa, Finland

Funderingar angående Förgasarturbo

Inlägg av KjellEkstrom »

Tjenare!
Ska snart börja på med mitt första turbobygge.
Tycker jag har allting på klart, men såklart när det är första gången så är man ju lite fundersam..

Bilen i fråga är en Volvo 142 - 71 med en gammal och hederlig b20 (därför känns detta som rätt forum! :) )
Målet med den är att kräma ur ca 150-200 Tryckturbo-förgasarhästar!
Motorn ska få nya lager och kolvringar, då den röker vid påfrestning.

Saker som redan är inskaffade:
Bosh 044 bränslepump (saknar tryckregulatorn..)
Biltema Oljetrycksadapter, därifrån hade jag tänkt ta oljetrycket till turbon.
38mm. Kinadump.

Saker som Jag undrar:
Wg? (Duger nån billig klracing kinakopia för sån liten effekt?)
Intercooler? (Behöver man det med
Kompsänka? Behövs det om man bara kommer att köra med lågt ladd (Under 1bar..). och hur gör man det lättast på en b20?
Kam? Vilken orginalprofil skulle passa bra till turbo?
Trycktätning av förgasarn? Behövs det med lågt ladd? Stroemberg...
Tändningen? Det känns som om detta är det kapitlet som jag kan minst om.. Vad göra åt denna?

Hade tänkt använda orginal grenrör, men med en enkel grenrörsadapter (Erik.w style) till turbon (Som är en liten Mitsu-snurra)

Något mer jag ska tänka på?
Hoppas någon orkar räta ut några frågetecken åt mig! :)


/Kjell
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Funderingar angående Förgasarturbo

Inlägg av dsimila »

Jag har gjort exakt en sån, :) Med liten mitsu turbo och allt. + två B21 och en B23. Inget ras pga turbo än.

Du behöver antagligen inte sänka kompressionen för 1 bar. Vi sänkte lite men laddade 1,5 :roll: .

Wg brukar var inbyggt i små mitshubishi turbosar. Dom flesta andra små turbosar också.

Tändningen skall var runt max 25° då turbon laddar ca 1 bar, tyvärr blir den då för låg på lågvarv.
Ett alternativ är att montera en tryckklocka som går åt båda hållen på fördelaren.
Eller svetsa vikterna i fördelaren och ha för hög tändning på lågvarv.

Glöm inte att slipa förgasarnålen för att kompensera för laddtrycket.

Angående bränslesystemet tycker jag att det är enklast att ha alltihopa under motorhuven.
Orginal förgasarbränslepump som matar bränsle till insprutarpumpen.
Sen en lång returslang från btr:n till nippel på tankfyllningsröret.

Ingreppet att montera turbo i en 142 är inte svårt.
Skriv svar