Ska snart börja på med mitt första turbobygge.
Tycker jag har allting på klart, men såklart när det är första gången så är man ju lite fundersam..
Bilen i fråga är en Volvo 142 - 71 med en gammal och hederlig b20 (därför känns detta som rätt forum!

Målet med den är att kräma ur ca 150-200 Tryckturbo-förgasarhästar!
Motorn ska få nya lager och kolvringar, då den röker vid påfrestning.
Saker som redan är inskaffade:
Bosh 044 bränslepump (saknar tryckregulatorn..)
Biltema Oljetrycksadapter, därifrån hade jag tänkt ta oljetrycket till turbon.
38mm. Kinadump.
Saker som Jag undrar:
Wg? (Duger nån billig klracing kinakopia för sån liten effekt?)
Intercooler? (Behöver man det med
Kompsänka? Behövs det om man bara kommer att köra med lågt ladd (Under 1bar..). och hur gör man det lättast på en b20?
Kam? Vilken orginalprofil skulle passa bra till turbo?
Trycktätning av förgasarn? Behövs det med lågt ladd? Stroemberg...
Tändningen? Det känns som om detta är det kapitlet som jag kan minst om.. Vad göra åt denna?
Hade tänkt använda orginal grenrör, men med en enkel grenrörsadapter (Erik.w style) till turbon (Som är en liten Mitsu-snurra)
Något mer jag ska tänka på?
Hoppas någon orkar räta ut några frågetecken åt mig!

/Kjell