Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Skenar vidare

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Inlägg av Moggemx »

Jepp, är sån där textilvävtejp tror jag den kallades!
Blir svinfint när man använder den, Blir som lite Factorymade look på det :P

Hatar när det hänger kablar överallt hit och dit, så därför gick jag till botten med härvan i denhär :P ..
Perfekt att dra kablarna till lysen o.s.v inne i innerskärmen typ, Finns ett hålrum hela vägen fram från säkringslådan där jag dragit kablarna nu :)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Inlägg av RoGGaH »

275 17" körde jag på min bil.
Men då tog det i lite ibland om man hade mycket folk i bilen.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Inlägg av Ersviken »

Vet inte om det är exakt samma kaross på m5 som 535 men min gamla m5a (SLR571) var reggad med 275/18" och funkade fint att köra med. (står till och med att detta är godkännt om man läser regbeviset) :)
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Inlägg av lyyski »

Tråkigt att den tejpen kostar som guld;)

Hockeytejp är ju mycket billigare med samma slutresultat:)
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Inlägg av Pimplaren »

Då borde 275 x 19 vara lugnt! :)
Man lär ha kontakter på BMW för att få vettigt pris på dendär tejpen! hehe.

Du har inga bilder på kolv/kolvbult? är rätt nojig över mina kolvbultar :)
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Inlägg av Moggemx »

Inte vetja om den var såå extremt dyr ändå!
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =80-986-75" onclick="window.open(this.href);return false; .. Visserligen priser + moms men ändå :) Tycker det är värt det iaf ;)

Borde finnas nå bilder tidigare i tråden på kartongen med kolvarna, där kolvbultarna också syns ;) Orkar inte mecka isär och fota dom just nu ;P
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Inlägg av benkoilovikka »

Tänkte slänga upp lite bilder på trattar jag ritar och ska tillverka åt Kusin!

De tar tid men är jävligt kul! Autocad och inventor i 3D

Bild
Enbart "tratten" i sitt första skede
Bild
Slutresultat
Bild
Slutresultat i profil

Än har jag mycket att lära men de är ju en bra början tycker jag själv!
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Inlägg av Moggemx »

Har fortsatt arbetet med att städa upp Vipec härvan nu också, och är så gott som klar med all el nu! Bara sätta fast säkringsdosan och nåt relä inne i bilen ännu :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Har alltså lyft i motorn igen för att kunna fixa med elsystemet, Ska även passa in Griffinkylaren och bygga om tryckrören lite samt montera exp. kärl och servobehållare innan den åker ut igen!... Sen när det är klart så äre Lack som gäller :)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Inlägg av Jannek »

Jevlar vad fint !. Måste nog göra likadant i min :whistle:
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Inlägg av Moggemx »

Har börjat kika lite på mitt kylsystem nu också, Måttar in och bygger fästen för Griffinkylaren.
Bild

Men har börjat fundera över om jag behöver ett expantionskärl, som det sitter orginal eller om det räcker att koppla ett exp. kärl till locket på kylaren (likt som det är i gamla volvosar o.s.v) som den kan trycka ut vätska till?
Har lite tajt om plats för de exp. kärlen jag har nu , så hade gärna slippit ha det också i motorrummet!

Vad tror herrskapet?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Kylsystem funderingar?

Inlägg av beaver6 »

Jag är osäker på om man behöver något expansionskärl faktiskt. I min e30 monterade jag en griffinkylare och då byggde jag ett eget ganska lättplacerat expansionskärl som jag placerade så högt upp jag kunde. Behövde inte lufta kylsystemet alls, kom värme och stabil temp direkt man fyllde på kylarvätska, så långt så var det bra men snabbt vart det ju stolpe ut som vanligt då jag köpt kylaren begagnad och den läkte ju givetvis så det vart originalkylare i slutändan ändå :doh:


Bild
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Kylsystem funderingar?

Inlägg av Moggemx »

Aha, okey!
Ja, jag har som fått för mig att det blir betydligt mer "lättluftat" om man har ett exp. kärl? men det är bara nåt jag tror!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Kylsystem funderingar?

Inlägg av Evinrude »

Tänk på att ju varmare vattnet blir desto större volym får det!
Har du bara expansionskärl på kylaren så hjälper ju inte det förrän termostaten öppnat.
Nu kanske det funkar ändå men jag skulle inte chansa, vore ju synd att pajja en fin maskin över det, det heter ju expansionskärl av en anledning om inte annat :P
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Kylsystem funderingar?

Inlägg av Moggemx »

Jo, det vet jag .. Men många andra apparater har typ liknande system, Endurohojar och endel entreprenadmaskiner, och andra nyare bilar t.ex Nissan King Cab har kylsystemet så som jag "vill" ha det , som jag förstått så när trycket blir för högt i systemet (dvs. när vätskan expanderat) så släpper locket ut vätska i ett kärl på sidan om , och sedan på nå vis så suger kylarn tillbaka vätska därifrån när den behöver det.?

Vet inte om det är så det fungerar, men är spekulationer som kanske borde funka! .. Undra om inte Bmw 525 o.s.v som har exp. kärlet ihop med kylaren funkar likadant?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) Kylsystem funderingar?

Inlägg av smidy »

om du ska ha det som du vill så ska du ta kylarlocket från en bil som har det så orginal. det locket har en "dubbel" ventil som dels öppnar utåt vid t.ex 0.5 bar och öppnar inåt vid 0 bar.
Skriv svar