Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm, bromsad.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm
den är ihop och körd några tävlingar, går bra. skall upp i min bänk vid tillfälle.
/Andre'
/Andre'
power
Re: Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm
Kul att höra! Har kanske missat det i tråden men vad går den för tävlingar, rally rallycross?
/Karl
/Karl
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 205
- Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
- Ort: laholm
Re: Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm
flöde utan ventil är väl när kanalen bottnar, har du mycke mindre med ventil stryper förbränningsrummet
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm
Motorn fick lite problem med en avgasventil som tallriken kroknade på, ej bromsad men chafören tyckte den gick riktigt bra. Vi bestämde att köpa en ny kam i samband med att toppen ändå är lös, kammen skulle vara erkänt bra typ av en finsk slipare. Förra häljen bänkade vi 5 timmar i min bänk. ~180hk/210Nm svarar inte på inställnigar. Trodde det var min bänk som felade, igår var vi till en känd bänk där många bänkar sina rally/sprint bilar, 183hk/202Nm. Så vi kan inte skylla på att min bänk visar alldeles för lite 
Vi stod och funderade en stund, han som har bänken hade senast i början av veckan bromsat en i princip likadann motor den var 210hk/240Nm, där vill vi också ligga. Vi skrapade oss i huvet en stund och kom fram till att vi bromsar inte mera, ingen vits. Vi tog kompressions trycks test...7kg på alla. Så den ger ganska bra för att ha 7kg komp tryck på startmotorn
. Idag blir det att mäta upp kammen, verkar lite som vi har fått fel kam, en kam som är helt slipad åt skogen. Han som vi bänkade hos för att se att min stämmer har bänkat 100tals rallybilar och sa att runt 15kg skall det vara, då håller det till detta ändamål samt ger bra pulver. Tänk vad snabbt man söker felet nån annanstans då man tror att kammen som just är beställd till detta ändamål och av en känd slipare är ok. Det är inte till 100% säkert ännu att det är kammen, men det är det enda som är utbytt...vet mera senare idag. Om problemet är kammen så bänkar vi på nytt så fort som möjligt.

/Andre'

Vi stod och funderade en stund, han som har bänken hade senast i början av veckan bromsat en i princip likadann motor den var 210hk/240Nm, där vill vi också ligga. Vi skrapade oss i huvet en stund och kom fram till att vi bromsar inte mera, ingen vits. Vi tog kompressions trycks test...7kg på alla. Så den ger ganska bra för att ha 7kg komp tryck på startmotorn


/Andre'
power
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm, bromsad.
7bar i kompa tryck med full gas? hur har ni instalerat kammen, nockvinkel mm? du mätte den inte i kan mätaren före montering?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm, bromsad.
7 bar på fullgas med varm motor. Jo jag har mätt den, men jag kollade inte destu mera på den då den skall vara en bra och mycket använd kam, vi ställde in insug öppen 4.7mm som det stod på databladet som kom med. Det blir ocskå lite fel då det inte är samma utväxling hela tiden pga. nockens kontakt punkt glider över vippan. Imorgon vet jag mera.
/Andre'
/Andre'
power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm
Du sa till mej att ni fick 183hk/210nm, bänk-kalibrering låter branorrback skrev: Förra häljen bänkade vi 5 timmar i min bänk. ~180hk/210Nm svarar inte på inställnigar. Trodde det var min bänk som felade, igår var vi till en känd bänk där många bänkar sina rally/sprint bilar, 183hk/202Nm. Så vi kan inte skylla på att min bänk visar alldeles för lite
/Andre'


Men jag måste kolla min flödesbänk-kalibrering, den visade till denhär toppen 227cfm som max.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm, bromsad.


Förbränningsrummet var bara 10cc för stort, vi har haft 10.2:1 nu plus att några ventiler var inte 100% täta (Jarmo Y fixade det)...kanske kommer nån ponny till?
/Andre'
power
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm, bromsad.
På höga vartal gör lite småläckande ventiler inte mycket på effekten.
Men mellanregister brukar ta sig mycket bra om det blir tätt.
Men mellanregister brukar ta sig mycket bra om det blir tätt.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm, bromsad.
Jag har sett det också att småläckande ventiler har inget till toppeffekt men just mellanreg. blir sämre.
En Opel cih 2.0 hade alla fyra insugventiler helt knäkta, pga kamkedjan hyd. spännade. Kan inte tala att de "läckte bara lite" jag bytte de men ingen skillnad på höga varv, lika slö som förut, 150hk group F rallybil, provade en annan kam, samma toppeffekt men vridet ännu sämre.
Den hade också för låg komp.
Ford toppens förbränn.rum var lite mindre innan mirafräsning, ventiler gick ner några tiondelar och jag också snyggare lite förbränn.rummet.
Glömde säga about för.bränn.rum bred, är det inte större vid insugventil än cylinder är? Jag tog inte bort nånting av tätningsytan, där kan bli ett step mot blocket som hindrar flödet?
En Opel cih 2.0 hade alla fyra insugventiler helt knäkta, pga kamkedjan hyd. spännade. Kan inte tala att de "läckte bara lite" jag bytte de men ingen skillnad på höga varv, lika slö som förut, 150hk group F rallybil, provade en annan kam, samma toppeffekt men vridet ännu sämre.

Den hade också för låg komp.
Ford toppens förbränn.rum var lite mindre innan mirafräsning, ventiler gick ner några tiondelar och jag också snyggare lite förbränn.rummet.
Glömde säga about för.bränn.rum bred, är det inte större vid insugventil än cylinder är? Jag tog inte bort nånting av tätningsytan, där kan bli ett step mot blocket som hindrar flödet?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm, bromsad.
jo det har varit en liten kant där, just på grund av att det hade aldrig blivit planat...som det var tänkt från början. nojoo sånt händer. den skall också vara lite förskjuten toppen, som syns vid avgas. sen kommer kolven bara upp 0,1mm över blocket, skulle få komma 0,3-0,4mm över. en massa småpyssel. Men kanske vi får 200 nudå, med lite tur?
/Andre'
/Andre'
power
Re: Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm, bromsad.
Vad är det för värden på nya kammen?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm, bromsad.

- röda är en bf322 nockvinkel 105 på kammen.
- gröna, en omslipad av en crane 310, den har vi bromsat 255hk/290Nm med en 2.4 botten. nockvinkel 114 på kammen, ger 110 på ventilen med denna jävliga geometrin
- blåa är den nya, har bara mätt den på kammen än visar 119 nockvinkel.
runt 275 duration vid 1.25mm på kammen för dom alla
/Andre'
power