242 16v Turbo *Till Salu*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: 242 16v Turbo

Inlägg av J.Eklund »

Kökarmicke skrev::thumbright: Blir allt lika bra som på taunusen kommer detta bli grymt!
Thed_J skrev:Eftersom Taunusen var helt fantastisk så är jag mycket förväntansfull nu. Räknar med att det kommer komma många snygga lösningar här. Hoppas ni tar mycket bilder.
Håller med ovanstående till fullo.
Det här blir skitkul.
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Ventilen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tor aug 23, 2007 9:10 pm

Re: 242 16v Turbo

Inlägg av Ventilen »

Så är någon intresserad utav en ZF 525 Tds låda, omsvetsad för rakställd rödblock är de bara o tjoa till.
Säljes eller bytes mot ZF bensin låda. Då de kommer funka bättre för vårt ändamål!

Jag o brorsan har vatt iväg och provbockat lite plåt på jobbet till vårat plenum ikväll. Får slänga upp en bild när vi har kameran i närheten. :)
Mvh//Ola
karlsson_6
För mycket laddtryck
Inlägg: 393
Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
Ort: Ljungby

Re: 242 16v Turbo

Inlägg av karlsson_6 »

Varför så avancerad kamtrigger? ta fördelaren från en 740 med LH2.2 slipa bort 3 tänder
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: 242 16v Turbo

Inlägg av Klabbe Persson »

Blir inget avancerat, utan blir ända möjligheten. Vi har flyttat fram motorn 15mm för att kunna plocka bort cam-carriern för att dra toppen utan att lyfta ur motorn. Det är ca 25mm mellan torped och topp, gå inte att göra något vettigt bak på toppen och ännu mindre plats för en fördelare.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: 242 16v Turbo

Inlägg av Klabbe Persson »

Här kommer en liten uppdatering på läget :)

Vi har börjat montera in buren i bilen. Kommer bara bygga bågen nu för att regga bilen med det, och för en passagerare. Detta för att slippa plocka ut instrumentbrädan och såga sönder den som sitter i för att byta ut den sen.

Bild
Huvudbågen och bakstötta inpassad.

Bild
Fästplattan på hjulhuset.

Bild
Boxen till huvudbågen.

Bild
Utifrån bakrutan, ska i ett kryss här bara sen e de klart för besiktning.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Inlägg av Toffe »

Fint, men varför inte gå ner med bakstötorna i rambenen? i hjulhusen gär det väl inte sån nytta!

Vi gjorde så på en bil som va på besök i verkstan i dag och de blir riktigt fint å stumt, så satt det även på Grupp A bilarna..Menar inget illa alls utan bara funderar lite...

Mvh
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Inlägg av Klabbe Persson »

Jaha där kom de :) Vi har bollat de fram o tillbaka hur vi skulle göra, är precis som du säger Toffe, mer bärighet där igentligen + att de styvar upp mer. Dock är ju rören gjorda för att sitta i hjulhuset när man köper buren.
Vi får väl ta en funderare till o ev köpa mer rör.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Inlägg av Toffe »

Vart köper ni rören?
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Inlägg av Klabbe Persson »

Tänkte kolla hydroskand eller den lokala järnhandlaren i värstafall vet jag att tibnor har.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Inlägg av Martin H »

har alltid fått höra de är starkast där i hörnet.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Inlägg av Toffe »

Säger sig själv att det inte är så, kolla på bilder från Volvos gr à bilarna! Ska ta lite kort idag!

Mvh
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Inlägg av Klabbe Persson »

Har du lite bilder Toffe får du gärna lägga upp dom :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Simon-I
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tis aug 26, 2008 9:02 pm

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Inlägg av Simon-I »

Bild


Bild


Två bilder på hur man kan göra och fästa dom på ramen.
Användarvisningsbild
Tommy^_
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: tor feb 15, 2007 10:34 pm
Ort: Norrköping

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Inlägg av Tommy^_ »

Ser bra ut! :thumbright:
Toffe skrev:Säger sig själv att det inte är så, kolla på bilder från Volvos gr à bilarna! Ska ta lite kort idag!

Mvh
Jag har gjort detsamma och svetsat ner i rambenen. Men det är många som gnällt och frågat varför jag inte gjort som "alla andra". :)
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Inlägg av Klabbe Persson »

Är de så på grupp a bilarna som på bilderna?

Hur andra gör o inte gör spelar mig inte stor roll igentligen, vill bara ha en bra kombination mellan "snyggt" o funktionsmässig.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Skriv svar