242 16v Turbo *Till Salu*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Simon-I
För mycket laddtryck

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Inlägg av Simon-I »

http://www.240grupp-a.se/kaross.htm" onclick="window.open(this.href);return false; där har du ett gäng bilder från grp a. Så det är väl snar likt mot hur jag hade gjort på bilderna.. hur som helst måste det bli betydligt stadigare o fästa där nere över ramen.
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Inlägg av Toffe »

Klabbe Persson skrev:Är de så på grupp a bilarna som på bilderna?

Hur andra gör o inte gör spelar mig inte stor roll igentligen, vill bara ha en bra kombination mellan "snyggt" o funktionsmässig.

På volvo 16vs bilder är precis som ja menat, han som tala om det för mig! San att de säger sig själfvt är en annan sak :hihi:

Sen de röret som är bockat på bilderna är det även många som missar, det är jätte viktigt!Men de e väl många som bygger bur för ballhets faktorn, å ja har sett flera som fan i mig är farligare med den buren som mekat i än utan...

Jobba på med bilen klabbe å ventilen, de ser förbannat bra ut :thumbright:
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Inlägg av Ante Karlsson »

Skulle tro att det kanske finns lite olika anledningar till infästningarna.

Sätter man dem i hjulhusen så får man ju en bredare geometri och troligtvis så kanske det är burens stabilitet de är ute efter då?! Dvs säkerhet för föraren.
Sätter man dem i rambenen bak så kanske de har eftersträvat ett stabilare chassie?

Ja det är bara en tanke jag har haft. Men kan ju vara ute och cykla. :)
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Inlägg av Toffe »

Det handlar om så lite du behöver flytta in dem, det bror helt på typ av bil! kollar man på ex rallycross å Igmab bilar sitter det i eller jävligt nära fjädertornen bak ( om de e coilovers).

sen det bakom huvudbågen har väl endast som uppgift å stabilisera chassie, och skydda från kollison bakifrån(eller ja om du åker baklänges ner i diket).
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Inlägg av Ante Karlsson »

Krysset bak är även viktigt för bågens stabilitet vid en rullning. Har man inte krysset och stagen från huvudbågen bakåt så kan buren vika ihop sig som ett korthus. (lite överdrivet men svårt å förklara)
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Inlägg av Klabbe Persson »

Volvo_16v: Väldigt trevlig sida det där, tack för de :thumbright:

Vi har snackat lite mer om de hela jag o bror :) Jag har även beställt rör idag så vi får väl se lite hur de blir i slutändan :) Kommer inte bli någon kopia på en grupp a eller liknande. Vi försöker styva upp lite med våra egna ideer, rätt eller fel vet jag inte men rent åt helvete kommer de nog inte bli :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Inlägg av Toffe »

Ja ska ta en bild i morgon, det är enkelt å bygga så och det kräver ingen rörbock, att hela tiden bygga trekanter är en bra grund ide när man krålar runt där å suckar å stönar;)
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Tyvärr har det inte bara varit dåligt med uppdateringar här det har inte varit mycket att uppdatera... :shock:
Men vi har bestämt oss för att sänka ribban ett tag på själva bilens utseende, kommer inte måla den nu innan sommaren utan prio just nu är att få den körbar istället, sen får vi ta lackering osv till vintern. Det är något jag lärde mig med Forden, att det tar för lång tid och för mycket energi så man tröttnar innan de är klart och innan man får prova grejorna fullt ut.

Men nu till lite roligare, har mätt alla lagerspel, svarvat kolvar så jag väntar bara på att få veven tillbaka från polering sen ska jag sätta ihop maskinen iaf :thumbright:

Bild
Ramlager spel mäts upp.

Bild
Vevlagerna.

Bild
Blocket har fått lite färg.

Bild
Var på öppethus hos Autoeffekt förra helgen, han visade upp sin dynapack och civinco sprut som han är återförsäljare av. Vi köpte en toppackning av han med lösa kopparringar :)

Övrigt med bilen är att bågen e klar och en orginal motor ligger i inför kommande besiktning. Lite pillande kvar innan men inom en snar framtid hoppas jag den är besiktigad så resterande ombyggnader kan komma igång så vi förhoppningsvis får provköra lite i sommar.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Re: 242 16v Turbo *Uppdatering 26/3*

Inlägg av Martin H »

helt rätt tänkt klabbe :thumbright: blir bra det här.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Re: 242 16v Turbo *Uppdatering 26/3*

Har varit lite segt här, en massa andra projekt med hus o grejor som tar tid, men nu är iaf bottendelen ihop + lite anat smått som e fixat.
Ska försöka få ihop något under sommaren iaf, men vi får se hur de går, motivationen e tillbaka iaf :)
Lägger upp lite nya bilder i morron.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Re: 242 16v Turbo

Här kommer lite bilder iaf :)

Bild

Bild
Bottendelen ihop.

Bild
Fäste triggerskivan på remhjulet.

Bild

Bild
Kamlägesgivaren är på plats.

Bild

Bild
Fixar nollpunktsmarkering.

Lite andra små saker är också fixade, bla så har bror klippt, stansat och bockat till ett fränt plenum, kommer bilder när de börjar komma ihop :) Är bara jag som ska ställa mig i svarven och fixa till 4a trattar sen kan insuget bli klart.
I övrigt är besiktning överskattat :), så nu handlar de bara om att få ihop de hela för lite provsväng i sommar/höst, är en hel del jobb men som sagt motivationen e på väg tillbaka så jag hoppas att de blir av iaf.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
MarcusM
För mycket laddtryck

Re: 242 16v Turbo *Lite nytt 5/6*

Inlägg av MarcusM »

Bra jobbat! :)

Jaså du var också hos Hans när han hade öppet hus ;)
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Japp var de :) Var kompisens 940 som satt i bänken, den kördes klart på lördagen sen :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Tiiiseen
För mycket laddtryck

Inlägg av Tiiiseen »

grymt fina grejjer ni gör :shock: och hoppas att de blir åka av snart :D
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Någon som vet orginal lutningen på en b230? E på jobbet o kan inte mäta just nu.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Skriv svar