Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Linkansg1 »

Är det inte bättre att du lånar några micrometrar och mäter vad DU har för spel?Sedan kan du ju utgå därifrån,eller? Lagren ser ju för jävliga ut!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

det ÄR E85 som ställer till det med lagren inget annat.

Kanske kanske ska man köra mera spel med E85 än med bensin?
Jag skrev tidigare anledningen.

Alkoholen/vattnet smörjer inte varav lagret blir hett(friktionsvärme) och tappar ytbeläggning som sedan stampas fast på andra ställen i lagret.

Läste en kul grej.
Enkelt test att testa om oljan går bra med E85.
Om man blandar ihop dem med en stavmixer, olja och E85 och det blir grått/beigt, mao ej genomskinligt så blandas de ej.
Det blir mao en emulsion.

Denna emulsion är inte bra alls, dra den mellan fingrarna så känner ni hur mycket sämre det 'glider' gentemot ren olja.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Linkansg1 »

Man har väl kört på metanol i evigheter utan dessa problem?Jag tycker ändå att du skall prova annan olja.Du behöver ju inte säja till någon vad du har hällt i! :wink:(t e x Pennzoil 25/50 racing)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

precis.. visst har man kört på metanol.
Det är delvis därifrån jag fått erfarenheterna.

Om de killarna skulle 'slarva' lika illa som vi gör med oljan och E85 så skulle de också få massvis med bekymmer.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kökarmicke »

Kadett4wd skrev:det ÄR E85 som ställer till det med lagren inget annat.

Kanske kanske ska man köra mera spel med E85 än med bensin?
Jag skrev tidigare anledningen.

Alkoholen/vattnet smörjer inte varav lagret blir hett(friktionsvärme) och tappar ytbeläggning som sedan stampas fast på andra ställen i lagret.

Läste en kul grej.
Enkelt test att testa om oljan går bra med E85.
Om man blandar ihop dem med en stavmixer, olja och E85 och det blir grått/beigt, mao ej genomskinligt så blandas
Denna emulsion är inte bra alls, dra den mellan fingrarna så känner ni hur mycket sämre det 'glider' gentemot ren olja.

Alltså, kan verka lite dum nu, men vilket menar du att e bra av alternativen? Om de blandar sig eller inte blandar sig?:)
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Roger Berglund »

Rent bondförnuft så vet jag att olja flyter på vatten.

bäst vore det om det blandas sig.

man har ju trots allt pickupen längst ner där den ska suga olja.
har du då en olja som ej blandar sig med vatten så suger pickupen vattenförst.. sen olja.'

om motorn då har stått länge med en olja som ej blandar sig bra med vatten,borde man nog dränera ut detta via avtappningspluggen innan uppstart igen.

har sett skräck exempel på detta tex tractorpulling. där kör dom ju iofs med methanol men dom körde på en syntet olja som ej blandade sig med methanol.
först kom methanol sen kom deras olja när dom tömde den på olja

mvh Roger
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har mätt några olika vevaxlar och de ligger på 53.98-53.99 med mikrometern.
sen har jag monterat ihop en M-stake med ett nytt lager och den ligger på 54.06 om jag använde tolk värktyget och mikrometern.
jag testade med digital skjutmåttet också det visade också 54.06mm se det ligger kring 0.07-0.075 ungefär.

bör tilläggas att det var med nya clevite lager som är från 80 talet istället för nya modärna kolbenschmidt. vilka är bättre tro?

sido spelet är 0.25mm
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Linkansg1 »

Jag har använt clevite i flera motorer och skulle sätta i de utan tvekan.Sen verkar du ju ha spel nog? Ni får väl spåna vidare i soffan...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

Roger Berglund skrev:Rent bondförnuft så vet jag att olja flyter på vatten.

bäst vore det om det blandas sig.

man har ju trots allt pickupen längst ner där den ska suga olja.
har du då en olja som ej blandar sig med vatten så suger pickupen vattenförst.. sen olja.'

om motorn då har stått länge med en olja som ej blandar sig bra med vatten,borde man nog dränera ut detta via avtappningspluggen innan uppstart igen.

har sett skräck exempel på detta tex tractorpulling. där kör dom ju iofs med methanol men dom körde på en syntet olja som ej blandade sig med methanol.
först kom methanol sen kom deras olja när dom tömde den på olja

mvh Roger

Precis, därav jag brukar tipsa om att göra sumpen djupare, men låta pickupen vara på samma höjd.
Min sista snilleblixt är juh en blindtarm på trågets lägsta punkt med en avtappningsplugg till en kompressortank(finns på biltema för en spottstyver). då kan man ha säg ett par tre dl volym i 'tarmen' och tömma detta innan uppstart. bara vrida igen kranen då det kommer olja.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Linkansg1 »

Så om man har en modern E85 bil är det ingen höjdare att t.e.x stå på tomgång långa stunder?
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Roger Berglund »

tror nog inte det är nån större fara direkt :).

race motorer på full snyt har inte direkt lambda värde 1
utan dom går ju betydligt fetare därav spädar man oljan mycket mer än en vanlig personbil.,

övrigt
så är det tätare oljebyten på E85 personbil gämfört med vanlig bensin person bil av samma märke . oftast.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Linkansg1 »

Tänkte mest på om man drar upp stickan på en bensinare så här års så luktar det mer än om du drar upp den sommartid och sniffar.Borde ju va lika med E85 men,uppenbart skadligare?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har dynat upp ca 150L E75 i vinter på den oljan vet inte vad det motsvarar för bytes intervall?
har haft motorvärmare så den är i stort sett varm och går fint direkt, så den borde späda betydligt mycket mindre än äckliga kallstarter.

men hur ser cylindern ut på 2 bar? som ballonger kanske? och hur mycket av soppan hamnar då i oljan?

jag har en fin vevhus vent burk i bilen och låter skiten åka rakt ut i bänken nu när vi har bra vent i rummet så det ska ju inte åka tillbaka nå skit i motorn på det viset i alla fall.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av knotan »

jens, såhär ska en motor svara på gasen, gör din b20 "finmotor" det?? :thumbright:

http://www.youtube.com/watch?v=e7Z7epKb ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

hehe grinig...

fan så fränt =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar