Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Är det inte bättre att du lånar några micrometrar och mäter vad DU har för spel?Sedan kan du ju utgå därifrån,eller? Lagren ser ju för jävliga ut!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
det ÄR E85 som ställer till det med lagren inget annat.
Kanske kanske ska man köra mera spel med E85 än med bensin?
Jag skrev tidigare anledningen.
Alkoholen/vattnet smörjer inte varav lagret blir hett(friktionsvärme) och tappar ytbeläggning som sedan stampas fast på andra ställen i lagret.
Läste en kul grej.
Enkelt test att testa om oljan går bra med E85.
Om man blandar ihop dem med en stavmixer, olja och E85 och det blir grått/beigt, mao ej genomskinligt så blandas de ej.
Det blir mao en emulsion.
Denna emulsion är inte bra alls, dra den mellan fingrarna så känner ni hur mycket sämre det 'glider' gentemot ren olja.
Kanske kanske ska man köra mera spel med E85 än med bensin?
Jag skrev tidigare anledningen.
Alkoholen/vattnet smörjer inte varav lagret blir hett(friktionsvärme) och tappar ytbeläggning som sedan stampas fast på andra ställen i lagret.
Läste en kul grej.
Enkelt test att testa om oljan går bra med E85.
Om man blandar ihop dem med en stavmixer, olja och E85 och det blir grått/beigt, mao ej genomskinligt så blandas de ej.
Det blir mao en emulsion.
Denna emulsion är inte bra alls, dra den mellan fingrarna så känner ni hur mycket sämre det 'glider' gentemot ren olja.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Man har väl kört på metanol i evigheter utan dessa problem?Jag tycker ändå att du skall prova annan olja.Du behöver ju inte säja till någon vad du har hällt i!
(t e x Pennzoil 25/50 racing)

- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
precis.. visst har man kört på metanol.
Det är delvis därifrån jag fått erfarenheterna.
Om de killarna skulle 'slarva' lika illa som vi gör med oljan och E85 så skulle de också få massvis med bekymmer.
Det är delvis därifrån jag fått erfarenheterna.
Om de killarna skulle 'slarva' lika illa som vi gör med oljan och E85 så skulle de också få massvis med bekymmer.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Kadett4wd skrev:det ÄR E85 som ställer till det med lagren inget annat.
Kanske kanske ska man köra mera spel med E85 än med bensin?
Jag skrev tidigare anledningen.
Alkoholen/vattnet smörjer inte varav lagret blir hett(friktionsvärme) och tappar ytbeläggning som sedan stampas fast på andra ställen i lagret.
Läste en kul grej.
Enkelt test att testa om oljan går bra med E85.
Om man blandar ihop dem med en stavmixer, olja och E85 och det blir grått/beigt, mao ej genomskinligt så blandas
Denna emulsion är inte bra alls, dra den mellan fingrarna så känner ni hur mycket sämre det 'glider' gentemot ren olja.
Alltså, kan verka lite dum nu, men vilket menar du att e bra av alternativen? Om de blandar sig eller inte blandar sig?:)
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Rent bondförnuft så vet jag att olja flyter på vatten.
bäst vore det om det blandas sig.
man har ju trots allt pickupen längst ner där den ska suga olja.
har du då en olja som ej blandar sig med vatten så suger pickupen vattenförst.. sen olja.'
om motorn då har stått länge med en olja som ej blandar sig bra med vatten,borde man nog dränera ut detta via avtappningspluggen innan uppstart igen.
har sett skräck exempel på detta tex tractorpulling. där kör dom ju iofs med methanol men dom körde på en syntet olja som ej blandade sig med methanol.
först kom methanol sen kom deras olja när dom tömde den på olja
mvh Roger
bäst vore det om det blandas sig.
man har ju trots allt pickupen längst ner där den ska suga olja.
har du då en olja som ej blandar sig med vatten så suger pickupen vattenförst.. sen olja.'
om motorn då har stått länge med en olja som ej blandar sig bra med vatten,borde man nog dränera ut detta via avtappningspluggen innan uppstart igen.
har sett skräck exempel på detta tex tractorpulling. där kör dom ju iofs med methanol men dom körde på en syntet olja som ej blandade sig med methanol.
först kom methanol sen kom deras olja när dom tömde den på olja
mvh Roger
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
jag har mätt några olika vevaxlar och de ligger på 53.98-53.99 med mikrometern.
sen har jag monterat ihop en M-stake med ett nytt lager och den ligger på 54.06 om jag använde tolk värktyget och mikrometern.
jag testade med digital skjutmåttet också det visade också 54.06mm se det ligger kring 0.07-0.075 ungefär.
bör tilläggas att det var med nya clevite lager som är från 80 talet istället för nya modärna kolbenschmidt. vilka är bättre tro?
sido spelet är 0.25mm
sen har jag monterat ihop en M-stake med ett nytt lager och den ligger på 54.06 om jag använde tolk värktyget och mikrometern.
jag testade med digital skjutmåttet också det visade också 54.06mm se det ligger kring 0.07-0.075 ungefär.
bör tilläggas att det var med nya clevite lager som är från 80 talet istället för nya modärna kolbenschmidt. vilka är bättre tro?
sido spelet är 0.25mm
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Jag har använt clevite i flera motorer och skulle sätta i de utan tvekan.Sen verkar du ju ha spel nog? Ni får väl spåna vidare i soffan...
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Roger Berglund skrev:Rent bondförnuft så vet jag att olja flyter på vatten.
bäst vore det om det blandas sig.
man har ju trots allt pickupen längst ner där den ska suga olja.
har du då en olja som ej blandar sig med vatten så suger pickupen vattenförst.. sen olja.'
om motorn då har stått länge med en olja som ej blandar sig bra med vatten,borde man nog dränera ut detta via avtappningspluggen innan uppstart igen.
har sett skräck exempel på detta tex tractorpulling. där kör dom ju iofs med methanol men dom körde på en syntet olja som ej blandade sig med methanol.
först kom methanol sen kom deras olja när dom tömde den på olja
mvh Roger
Precis, därav jag brukar tipsa om att göra sumpen djupare, men låta pickupen vara på samma höjd.
Min sista snilleblixt är juh en blindtarm på trågets lägsta punkt med en avtappningsplugg till en kompressortank(finns på biltema för en spottstyver). då kan man ha säg ett par tre dl volym i 'tarmen' och tömma detta innan uppstart. bara vrida igen kranen då det kommer olja.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Så om man har en modern E85 bil är det ingen höjdare att t.e.x stå på tomgång långa stunder?
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
tror nog inte det är nån större fara direkt
.
race motorer på full snyt har inte direkt lambda värde 1
utan dom går ju betydligt fetare därav spädar man oljan mycket mer än en vanlig personbil.,
övrigt
så är det tätare oljebyten på E85 personbil gämfört med vanlig bensin person bil av samma märke . oftast.

race motorer på full snyt har inte direkt lambda värde 1
utan dom går ju betydligt fetare därav spädar man oljan mycket mer än en vanlig personbil.,
övrigt
så är det tätare oljebyten på E85 personbil gämfört med vanlig bensin person bil av samma märke . oftast.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Tänkte mest på om man drar upp stickan på en bensinare så här års så luktar det mer än om du drar upp den sommartid och sniffar.Borde ju va lika med E85 men,uppenbart skadligare?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
jag har dynat upp ca 150L E75 i vinter på den oljan vet inte vad det motsvarar för bytes intervall?
har haft motorvärmare så den är i stort sett varm och går fint direkt, så den borde späda betydligt mycket mindre än äckliga kallstarter.
men hur ser cylindern ut på 2 bar? som ballonger kanske? och hur mycket av soppan hamnar då i oljan?
jag har en fin vevhus vent burk i bilen och låter skiten åka rakt ut i bänken nu när vi har bra vent i rummet så det ska ju inte åka tillbaka nå skit i motorn på det viset i alla fall.
har haft motorvärmare så den är i stort sett varm och går fint direkt, så den borde späda betydligt mycket mindre än äckliga kallstarter.
men hur ser cylindern ut på 2 bar? som ballonger kanske? och hur mycket av soppan hamnar då i oljan?
jag har en fin vevhus vent burk i bilen och låter skiten åka rakt ut i bänken nu när vi har bra vent i rummet så det ska ju inte åka tillbaka nå skit i motorn på det viset i alla fall.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
jens, såhär ska en motor svara på gasen, gör din b20 "finmotor" det??
http://www.youtube.com/watch?v=e7Z7epKb ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=e7Z7epKb ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
hehe grinig...
fan så fränt =)
fan så fränt =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ