Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

är lite beroende på olja kanske?
men.. har man 80 grader i tråget har man INTE det ute vid lagren.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kökarmicke »

Exakt den diskussionen om oljetemp hade jag med en hojjåkare igår. Luftkyld motor. Han hade ungefär 108gr i oljetemp när han körde å de va perfekt menade han. Mätt i kanalen mellan pumpen och in i motorn då. Vad tror du du har i lagret frågade jag :whistle:
Jag brukar inte titta så mycket på tempmätarn i min bil, jag ser mer på oljetrycket på tomgång. När jag har 3bar stabilt på tomgång vet jag att jag har arbetstemp å då kör jag, mätt med en rejäl vätskefylld manometer i panelen, ingen skitmätare med sändare å kabel
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Andreas Arthursson »

Det är betydligt billigare att byta olja efter varje tävling än att renovera motorn. Så har jag gjort på alla ls maskiner och har aldrig behövt byta lager.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

Jonas Ohlsson skrev:hej.
dom som har kört med trasig toppackning vet att vatten och olja blandar sig under drift. mina lager har sett likadana ut som dina utan e85, jag tror på för lite lagerspel eller för kall olja.
ja de 'blandar' sig.. det blir en emulsion.
Skulle de blanda sig på riktigt blev det inte en grumlig vätska.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

Andreas Arthursson skrev:Det är betydligt billigare att byta olja efter varje tävling än att renovera motorn. Så har jag gjort på alla ls maskiner och har aldrig behövt byta lager.
Jajjemän, kan inte annat än hålla med.
En enkel fungerande försäkring.

Kanske är ett känsligt ämne då han är sponsad på en olja som ska fungera...(men kanske inte gör det)
Därav letar fel på andra håll.
Väljer att ha skygglapparna på liksom.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Toffe »

Andreas Arthursson skrev:Det är betydligt billigare att byta olja efter varje tävling än att renovera motorn. Så har jag gjort på alla ls maskiner och har aldrig behövt byta lager.

Oljan är väl dyrare än Jens grejer, de verkar ju inte få kosta nått utom tid! Det som är det dyraste som finns ;)

Skall du verkligen åka med den vevaxeln?
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Roger Berglund »

Kadett4wd skrev:
Jajjemän, kan inte annat än hålla med.
En enkel fungerande försäkring.

Kanske är ett känsligt ämne då han är sponsad på en olja som ska fungera...(men kanske inte gör det)
Därav letar fel på andra håll.
Väljer att ha skygglapparna på liksom.
Han är sponsrad av Lube-tools sweden ab i sävar.
och visst han får byta olja hur ofta han vill det är inte direkt upp till oss.

vi ville att han skulle göra en riktig hårdkörning för att se vad oljan klarade av .

tydligen så såg lyftarna , kamaxeln ut som ny , tidigare haft små problem med det vad jag har förstått?. ( rätt mig om jag har fel )
sen ser väl ramlagrena helt ok ut men vevstaks lagrerna ser för djävliga ut. ?

Sen är det väldigt lätt att skylla på oljan, vi vill ha fram alla olika faktorer som gör att det kanske inte är oljan som är boven i dramat innan vi ber Ron Coleman på Cougar i London att göra en ny formulering.

Sen är det väl inte helt schysst att prova en riktigt bra olja på en folkrace motor som vissa här hävdar?.

Mvh Roger
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

du missförstod mig.
Jag skyller inte på oljan.
Men kanske ska det bytas oftare för att dessa problem inte ska uppstå.

Som jag ser det, det är 'överhettningsskador' på lagren.
Massvis med info finns på nätet för den som vill leta om hur man löser en del av problemen.
Men i slutänden är rekomendationen : byt oftare.

ett tips är att leta på Sydamerikanska forum, där har de åkt E85 långt mycket längre och mera än oss.

Etanol ÄR korrosivt mot aluminium, det vet vi.
Hur korrosivt är det mot Babbitt?

Sen ett väldigt hett tips är 'skjuvningen' av oljan som skapar oljebärigheten.
vatten har MYCKET sämre skjuvningsegenskaper.
varav man mister styrka i oljefilmen.

E85 har som bekant ett ämne som gör att bensin och alkohol kan blanda sig.
Vill bestämt tro att detta gör att eventuellt en liten mängd E85 i tråget tillåter vatten att blanda sig i oljan.
Inte perfekt blandat, men så pass att det är en gränsgång mellan blandat och emulsion.
Det för med sig vatten in i lagren hur som helst.

Om man häller olja och vatten i en skål och rör om blir det juh en sörja, men som skiktar sig efter ett tag.
jag har råkat få vatten i oljan som var 'smittad' av e85, den oljan hällde jag i en hink, över ett halvår senare hade det inte skiktat sig.

Problemet stirrar oss rakt i ögonen men vi tittar undan.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

Svaret finns på bilden här:
Bild

Som det ser ut iaf,, oljan på kamaxeln ser lagomt grumlig och sörjig ut.
Mao vatten i oljan.

Som sagt det stirrar oss i ögonen...
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Jens Gustavsson »

det rinner ned på kammen då man lyfter på toppen på B20 motorn ibland då blocket är svårt att tömma.
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Linkansg1 »

Å andra sidan,hur mycket olja kommer från pumpen när kammen ser ut så där?Fast motorn kanske slutar snurra direkt?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

aha det blir denna emulsion omgående det rinner ned på kamaxeln?

nejdu...
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av dsimila »

Hur stort oljetryck behövs när man varvar en b20 över 8000?
Oljan måste ju pressas in mot mitten av den vevaxeln för att nå ut till vevstakarna.
Oljan slungas sedan ut till vevstakarna. Vad händer om flödet inte räcker till. Sugs det in luft i vevaxeln då?
Varför blir det inte E85 skador på ramlagrena?
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av peppe »

Lagren såg ut så där i M20in, den bruksade vi mycket med, alltså mycket kallstart där den går fett, korta turer.

Vi konstatera att det måste vara E85 skador pga. sprit i oljan, då man inte kokar ur oljan dessa korta turer. Körde man skiten ur den såg man direkt att det blev mycket "vatten" i vevhusburken.

Den varvades närmare 9k om det har något med saken att göra, men ser att många hängt upp sig på varvtalet.

Mvh
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

Har ägnat en stund i kemistudier och vad som sker.
Etanol kan när det kommer i kontakt med vatten(och värme) bilda 'formic acid', med andra ord myrsyra.
Denna myrsyra är starkt frätande på olika metaller.

Därav jag kan se att om en E85 motor stått stilla länge så kan det ha rostat precis ovanför eller vid kolvringarna.
Att koka bort myrsyra så måste man upp över 103grader.
Ställen där det inte kan kokas bort som i lager till exempel(när oljan slutat cirkulera) kan vi få korrosionsangrepp.

Nån som borde kunna svara bättre på detta är Janne Lundin då jag bara skummade igenom infon jag fick fram.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar