Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
är lite beroende på olja kanske?
men.. har man 80 grader i tråget har man INTE det ute vid lagren.
men.. har man 80 grader i tråget har man INTE det ute vid lagren.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Exakt den diskussionen om oljetemp hade jag med en hojjåkare igår. Luftkyld motor. Han hade ungefär 108gr i oljetemp när han körde å de va perfekt menade han. Mätt i kanalen mellan pumpen och in i motorn då. Vad tror du du har i lagret frågade jag
Jag brukar inte titta så mycket på tempmätarn i min bil, jag ser mer på oljetrycket på tomgång. När jag har 3bar stabilt på tomgång vet jag att jag har arbetstemp å då kör jag, mätt med en rejäl vätskefylld manometer i panelen, ingen skitmätare med sändare å kabel

Jag brukar inte titta så mycket på tempmätarn i min bil, jag ser mer på oljetrycket på tomgång. När jag har 3bar stabilt på tomgång vet jag att jag har arbetstemp å då kör jag, mätt med en rejäl vätskefylld manometer i panelen, ingen skitmätare med sändare å kabel
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Det är betydligt billigare att byta olja efter varje tävling än att renovera motorn. Så har jag gjort på alla ls maskiner och har aldrig behövt byta lager.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
ja de 'blandar' sig.. det blir en emulsion.Jonas Ohlsson skrev:hej.
dom som har kört med trasig toppackning vet att vatten och olja blandar sig under drift. mina lager har sett likadana ut som dina utan e85, jag tror på för lite lagerspel eller för kall olja.
Skulle de blanda sig på riktigt blev det inte en grumlig vätska.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Jajjemän, kan inte annat än hålla med.Andreas Arthursson skrev:Det är betydligt billigare att byta olja efter varje tävling än att renovera motorn. Så har jag gjort på alla ls maskiner och har aldrig behövt byta lager.
En enkel fungerande försäkring.
Kanske är ett känsligt ämne då han är sponsad på en olja som ska fungera...(men kanske inte gör det)
Därav letar fel på andra håll.
Väljer att ha skygglapparna på liksom.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Andreas Arthursson skrev:Det är betydligt billigare att byta olja efter varje tävling än att renovera motorn. Så har jag gjort på alla ls maskiner och har aldrig behövt byta lager.
Oljan är väl dyrare än Jens grejer, de verkar ju inte få kosta nått utom tid! Det som är det dyraste som finns

Skall du verkligen åka med den vevaxeln?
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Han är sponsrad av Lube-tools sweden ab i sävar.Kadett4wd skrev:
Jajjemän, kan inte annat än hålla med.
En enkel fungerande försäkring.
Kanske är ett känsligt ämne då han är sponsad på en olja som ska fungera...(men kanske inte gör det)
Därav letar fel på andra håll.
Väljer att ha skygglapparna på liksom.
och visst han får byta olja hur ofta han vill det är inte direkt upp till oss.
vi ville att han skulle göra en riktig hårdkörning för att se vad oljan klarade av .
tydligen så såg lyftarna , kamaxeln ut som ny , tidigare haft små problem med det vad jag har förstått?. ( rätt mig om jag har fel )
sen ser väl ramlagrena helt ok ut men vevstaks lagrerna ser för djävliga ut. ?
Sen är det väldigt lätt att skylla på oljan, vi vill ha fram alla olika faktorer som gör att det kanske inte är oljan som är boven i dramat innan vi ber Ron Coleman på Cougar i London att göra en ny formulering.
Sen är det väl inte helt schysst att prova en riktigt bra olja på en folkrace motor som vissa här hävdar?.
Mvh Roger
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
du missförstod mig.
Jag skyller inte på oljan.
Men kanske ska det bytas oftare för att dessa problem inte ska uppstå.
Som jag ser det, det är 'överhettningsskador' på lagren.
Massvis med info finns på nätet för den som vill leta om hur man löser en del av problemen.
Men i slutänden är rekomendationen : byt oftare.
ett tips är att leta på Sydamerikanska forum, där har de åkt E85 långt mycket längre och mera än oss.
Etanol ÄR korrosivt mot aluminium, det vet vi.
Hur korrosivt är det mot Babbitt?
Sen ett väldigt hett tips är 'skjuvningen' av oljan som skapar oljebärigheten.
vatten har MYCKET sämre skjuvningsegenskaper.
varav man mister styrka i oljefilmen.
E85 har som bekant ett ämne som gör att bensin och alkohol kan blanda sig.
Vill bestämt tro att detta gör att eventuellt en liten mängd E85 i tråget tillåter vatten att blanda sig i oljan.
Inte perfekt blandat, men så pass att det är en gränsgång mellan blandat och emulsion.
Det för med sig vatten in i lagren hur som helst.
Om man häller olja och vatten i en skål och rör om blir det juh en sörja, men som skiktar sig efter ett tag.
jag har råkat få vatten i oljan som var 'smittad' av e85, den oljan hällde jag i en hink, över ett halvår senare hade det inte skiktat sig.
Problemet stirrar oss rakt i ögonen men vi tittar undan.
Jag skyller inte på oljan.
Men kanske ska det bytas oftare för att dessa problem inte ska uppstå.
Som jag ser det, det är 'överhettningsskador' på lagren.
Massvis med info finns på nätet för den som vill leta om hur man löser en del av problemen.
Men i slutänden är rekomendationen : byt oftare.
ett tips är att leta på Sydamerikanska forum, där har de åkt E85 långt mycket längre och mera än oss.
Etanol ÄR korrosivt mot aluminium, det vet vi.
Hur korrosivt är det mot Babbitt?
Sen ett väldigt hett tips är 'skjuvningen' av oljan som skapar oljebärigheten.
vatten har MYCKET sämre skjuvningsegenskaper.
varav man mister styrka i oljefilmen.
E85 har som bekant ett ämne som gör att bensin och alkohol kan blanda sig.
Vill bestämt tro att detta gör att eventuellt en liten mängd E85 i tråget tillåter vatten att blanda sig i oljan.
Inte perfekt blandat, men så pass att det är en gränsgång mellan blandat och emulsion.
Det för med sig vatten in i lagren hur som helst.
Om man häller olja och vatten i en skål och rör om blir det juh en sörja, men som skiktar sig efter ett tag.
jag har råkat få vatten i oljan som var 'smittad' av e85, den oljan hällde jag i en hink, över ett halvår senare hade det inte skiktat sig.
Problemet stirrar oss rakt i ögonen men vi tittar undan.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Svaret finns på bilden här:

Som det ser ut iaf,, oljan på kamaxeln ser lagomt grumlig och sörjig ut.
Mao vatten i oljan.
Som sagt det stirrar oss i ögonen...

Som det ser ut iaf,, oljan på kamaxeln ser lagomt grumlig och sörjig ut.
Mao vatten i oljan.
Som sagt det stirrar oss i ögonen...
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
det rinner ned på kammen då man lyfter på toppen på B20 motorn ibland då blocket är svårt att tömma.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Å andra sidan,hur mycket olja kommer från pumpen när kammen ser ut så där?Fast motorn kanske slutar snurra direkt?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
aha det blir denna emulsion omgående det rinner ned på kamaxeln?
nejdu...
nejdu...
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Hur stort oljetryck behövs när man varvar en b20 över 8000?
Oljan måste ju pressas in mot mitten av den vevaxeln för att nå ut till vevstakarna.
Oljan slungas sedan ut till vevstakarna. Vad händer om flödet inte räcker till. Sugs det in luft i vevaxeln då?
Varför blir det inte E85 skador på ramlagrena?
Oljan måste ju pressas in mot mitten av den vevaxeln för att nå ut till vevstakarna.
Oljan slungas sedan ut till vevstakarna. Vad händer om flödet inte räcker till. Sugs det in luft i vevaxeln då?
Varför blir det inte E85 skador på ramlagrena?
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Lagren såg ut så där i M20in, den bruksade vi mycket med, alltså mycket kallstart där den går fett, korta turer.
Vi konstatera att det måste vara E85 skador pga. sprit i oljan, då man inte kokar ur oljan dessa korta turer. Körde man skiten ur den såg man direkt att det blev mycket "vatten" i vevhusburken.
Den varvades närmare 9k om det har något med saken att göra, men ser att många hängt upp sig på varvtalet.
Mvh
Vi konstatera att det måste vara E85 skador pga. sprit i oljan, då man inte kokar ur oljan dessa korta turer. Körde man skiten ur den såg man direkt att det blev mycket "vatten" i vevhusburken.
Den varvades närmare 9k om det har något med saken att göra, men ser att många hängt upp sig på varvtalet.
Mvh
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Har ägnat en stund i kemistudier och vad som sker.
Etanol kan när det kommer i kontakt med vatten(och värme) bilda 'formic acid', med andra ord myrsyra.
Denna myrsyra är starkt frätande på olika metaller.
Därav jag kan se att om en E85 motor stått stilla länge så kan det ha rostat precis ovanför eller vid kolvringarna.
Att koka bort myrsyra så måste man upp över 103grader.
Ställen där det inte kan kokas bort som i lager till exempel(när oljan slutat cirkulera) kan vi få korrosionsangrepp.
Nån som borde kunna svara bättre på detta är Janne Lundin då jag bara skummade igenom infon jag fick fram.
Etanol kan när det kommer i kontakt med vatten(och värme) bilda 'formic acid', med andra ord myrsyra.
Denna myrsyra är starkt frätande på olika metaller.
Därav jag kan se att om en E85 motor stått stilla länge så kan det ha rostat precis ovanför eller vid kolvringarna.
Att koka bort myrsyra så måste man upp över 103grader.
Ställen där det inte kan kokas bort som i lager till exempel(när oljan slutat cirkulera) kan vi få korrosionsangrepp.
Nån som borde kunna svara bättre på detta är Janne Lundin då jag bara skummade igenom infon jag fick fram.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ