Bekväma gubbar justerar bränslet efter en liten provtur. Grundinställningen på wg var bara på 2hekto och vi hittade ingen ungdom som ville krypa under bilen så det måste göras om igen.......synd
Pysen skrev:Efter en dag på konbanan tillsammans med med lek kompisen Fredde så vart det mer än uppenbart att väghållningen var rätt schysst men att bilen lider av svåra motorproblem.
Motorproblemet verkar ju vara åtgärdat....
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Var lite halt och vart bara en repa innan det vart riktigt blött. Fredde drog en snygg piruett iaf Tiderna var inget att skryta med men det sitter väl i förar vana kan man gissa.
Men bilen är störtskön laddade bara 0.6Bar och toppfarten ökade med detta från 100>>150km/h på fartsträckan(dvs från anus till acceptabelt). Motorn går riktigt snygg och känns aldrig "tom" och skjuter på bra mellan 4000-8000. Fjädrarna och konidämparna har eliminerat krängningarna så nu blir jag sugen på en riktig hjulinställning också.
Äntligen fick vi en dag av körning med torr asfalt, laddtrycket var satt till 0.7Bar vilket var rätt lämpligt för att få körglädje. Tiderna börjar krypa neråt och med Bosse som co-driver så började man iaf få en aning om hur det skulle gå till. Fredde körde minst men satte en 1.31 vilket inte är bra bland SS-Proffsen men iaf 8 sekunder snabbare än när den var motorlös.
Nu är det nog körvana som behövs för bilen är duktig och skitkul att köra. Man har inte vant sig vid farten så första 180 gradaren i slutet på SS-banan kom som en överaskning(missade den med 30 meter trots full broms).
Blir det nog mappning hos Robban på Dynotech innan vintern om tiden tillåter, vore kul med lite siffror.
Den var en riktigt ball bil miatan , pratade lite med dig i Åmsele på SS körningen den där blir nog riktigt snabb i SS när allting stämmer.
Själv körde jag R golfen där i brist på "riktiga" racebilen blir klar och konstaterar att bromsar är i mitt fall viktigare än fart just nu..
SS är mkt roligare och svårare än man tror och kräver en hel del av ekipaget.
Mina bromsar har också börjat lukta brända kretskort sen det vart ordning på motorn. Sätter nog ditt färgglada klossar till att börja med då miatabromsar tydligen ska vara rätt bra.
Din bruksbil verkar har rätt attribut för bana så du borde kunna bygga i lugn och ro
Förberedelse för besök i bromsbänken är utförd. Mattias S var snäll och gjorde en vetenskaplig kalibrering av VEMS O2/EGT mätaren mot Autronic SM4:an. Vår egen kalibrering var iofs inte helt fel men känns bättre att ha koll på prylarna så man inte behöver greja med sånt vid bromsningen.
I dynotech-robbans ömma händer kom miatan till sin rätt och bromsade 340 hk vid 1.09 bar innan monsterkopplingen började slira. Mer info kommer när man tinat upp, det är kallt att stå framför en höfläkt.