7,50 140 med mettis4:a & lenco> startad film sid 99

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

7,50 140 med mettis4:a & lenco> startad film sid 99

Inlägg av Tommy Luhr »

Tänkte lägga upp en tråd med lite byggbilder som sker nu i vinter.
Har väntat lite med det nu ett tag för jag har bara kamera mobil och den kvalitén suger ju lite men jag har några gammla bilder som jag kan lägga upp som en försmak av vad som komma skall..

Nu håller det på att växa fram en ny motor som skall ligga på rätt sida 600hk :) och ny växellåda.


Skall i detta nuet gå ner i garaget som tig svetsa ihop grenröret som vart klart igårkväll.

Håll tillgodo

/Tommy -Arvika
Senast redigerad av Tommy Luhr den sön jun 21, 2009 9:00 pm, redigerad totalt 102 gång.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jaha, bilderna fungerade inte här.... typiskt. ändå läste jag på "bilder och filmer" how to do.

Kanske inte funkar att länka från den sidan..

får krångla lite mer ikväll och se om jag får någon fason på det..

Har en krånglande dator, antagligen full med virus, så jag kan inte lägga upp nya bilder eller kolla på vissa filmer/bilder inte göra systemåterställning eller något..

Sen att man är dator dyslektiker gör ju inte saken bättre..

Men vill ni kolla lite på vad som har hänt i mitt liv angående dom 4-hjuliga vännerna så kan ni kolla in min msn grupp sida
http://groups.msn.com/Luhr/home.htm
Där finns det mycket skit..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

det ska funka att länka där ifrån, dock blir adresserna 2km långa :)
högerklicka på bilden du vill länka till och kopiera HELA adressen så ska det funka mellan taggarna.

ett tips är att lägg upp bilderna på tex photobucket eller nån anann upload sida.
Johannes Selberg
Ford F100
volvo_142_turbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: fre sep 02, 2005 1:17 pm
Ort: umeå

Inlägg av volvo_142_turbo »

mycket spännande projekt..

såg mycket stiligt ut :D
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

haha, kom på vad det var för fel.... skall ordna det sen..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Har extremt tråkigt så jag fixar länkarna åt dej.. :typing:

Coolt bygge!!! :eclipsee_steering:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Frääänt.
Lustgas?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ser lovande ut, väntar på fortsättningen..
Inte så snyggt med röd ventilkåpa :?
Mer info om nya motorn önskas..
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

mattias skrev:Frääänt.
Lustgas?
Ja det var gas på den..

Endast 70hk så det var en hjälp innan turbon laddade..


Da_snake: tack för att du lade upp bilderna :)


toxic ant: nja tyckte de såg bra ut med röd ventilkåpa då, men nu blir det nog något annat..
Klä den med latex kanske:)

Motorn kommer att bli en trevlig pjäs med lite nytänkande fast ändå inte..

Hestec, kkk29, msd 190mj tändning, mekanisk aeromotive pump, svetsad topp, wiseco, x3m-auto stakar med arp-topp,ramlager och vevstake.

En handfull 1680cc spridare och lite mer..

Skall försöka kolla lite mer på photobucket så jag får in lite fräscha bilder me...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Tokfränt bygge! Färgen är det en Volvo orginalkulör eller?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Glufsen skrev:Tokfränt bygge! Färgen är det en Volvo orginalkulör eller?
Jajjemen det är volvos original 109 lack.

lägger upp lite nya bilder, dock tagna med kamera mobil men det får bli så så länge..

Har precis beställt en digitalkamera nu:)

Bild
Bild
Bild
Bild

Lite småbilder, återkommer med mer bilder...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

mumsigt bygge :D

Jag tror att din förra motor påminner en hel del om den jag ska starta inom kort, skulle vara intressant att få kika lite på tändkurvan du hade till den, skiljer sig nog en hel del jämfört med 8ventilaren. även nyfiken på hur karaktären på motorn blev.

MVH Jonas
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jonas T skrev:mumsigt bygge :D

Jag tror att din förra motor påminner en hel del om den jag ska starta inom kort, skulle vara intressant att få kika lite på tändkurvan du hade till den, skiljer sig nog en hel del jämfört med 8ventilaren. även nyfiken på hur karaktären på motorn blev.

MVH Jonas

Den förra motorn bestod inte av något upphetsande direkt.

standrad vev stiftad och balanserad med spm-stakar, svarvade fk-kolvar, lätt portad 16v med std kammar och mekaniska tryckare.
egensnickrat grenrör med en gt25bb ts04 och en rosencrantz wastegate,
haltech f9 med fast msd tändning, dubbla spridar rader med s60r spridare i std insug, 70hk gas.

Den motorn hade mer än gillat en justerbar tändning.
Körde med fast tändning på 16grader och fick ett vrid på 700nm vid 4500rpm.

när vi körde med högre tändning först så hade jag 710nm vid 3000rpm då var det tryck i grejerna men mellanlast krävde en lägre tändpunkt tyvärr..

Testkörde motorn med en vanlig 265 låda och 4:10 axel, den spann 4 första växlarna helt utan problem.
Testkörde då utan dörrar och front (inte så nyttigt).

Bytte axel till en 240 1031 då 140axeln hade fått så mycket stryck innan med en 300hk snurra så den skrek för varje varv den var tvungen att snurra.
Blev då 3:54 i bakaxeln och då vart den slöare direkt.

Den drog ju fortfarande loss men inte lika enkelt, körbarheten hos den motorn var trevlig får jag säga, men skall jag bygga en motor för att köra med på gatan för att ha bilen enbart för gata så är dom nya mitsu aggen en klass för sig..


Dags för en uppdatering igen, har rotat fram lite mer bilder i telefonen som jag slänger upp.

Detta är till och med dags färska bilder, iaf den/dom sista i denna posten.


Motorfästen
Bild
Bild

lite av bilen
Bild

delar
Bild
Bild
Bild

grenrör påbörjat
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Lite av dagens händelse man fick ägna sig åt när gasen till tig:en tog slut
Bild

kunde inte lägga in någon bild på toppen då den vägrade att gå ner i storlek, tråkigt när man måste dra listen åt sidan här nere.

Det var allt för ikväll så skall jag se om inte jag kan försöka uppdatera lite mer i slutet på veckan då det förhoppnings vis har gått någon timma till i garaget.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Tackar för info, ser ut att bli intressant detta! :P
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Bussningarna ser intressanta ut. Egen konstruktion förstår jag, men var har du plockat gummit från? Är det nåt standardrör du använt sen?

Smutt lösning på kamsynk på dom där motorblocken.. blir lite avundsjuk som BMW-åkare. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Låst