skämtåsido, ja jag har väll alltid gillat att vara färdig i god tid för säsongen,
Lola t91, såld
Re: Lola t91--- alfapowerd
varför sitter du hemma då
skämtåsido, ja jag har väll alltid gillat att vara färdig i god tid för säsongen,
skämtåsido, ja jag har väll alltid gillat att vara färdig i god tid för säsongen,
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Lola t91--- alfapowerd
JO exakt, så du hinner köra sönder grejer 3ggr på en säsong 
kanske behöver svarv hjälp till avrinnings hylsa på b230block nått du kan smida ihop?
kanske behöver svarv hjälp till avrinnings hylsa på b230block nått du kan smida ihop?
Micke Grönlund
Re: Lola t91--- alfapowerd
Skönt med uppstart
Hoppas allt funkar för dig nu, bromsning snart?
Hoppas allt funkar för dig nu, bromsning snart?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Lola t91--- alfapowerd
javisst micke, kan kolla på det i veckan...
japp mappning är preliminärt bokat väldigt snart, får se om jag hinner få allla småsaker runt om kring klart innan jag vågar säga datumet på internet , men lär bli en bra film iallafal
japp mappning är preliminärt bokat väldigt snart, får se om jag hinner få allla småsaker runt om kring klart innan jag vågar säga datumet på internet , men lär bli en bra film iallafal
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Lola t91--- alfapowerd
sådär ja.
nu är bilen lastad på kärran, imorgon bitti avfärd mot AG:s bilverkstad för att ta första steget i mappningen.
har haft lite strul med att få den att gå rent, jag tror i dagsläget att det är nått fel på triggergivaren som hängt med från det gamla electromotivesprutet.
har dock inte lagt några större mängder tid på att felsöka.
uppstarterna är gjorda i egna garaget mestadels för att kunna varmköra ett par ggr å se att olja, vatten insug mm är tätt, och för att kunna efterjustera ventiler, efterdra topplock mm mm...
så imorgon så blir en första mappning för att förhoppningvis få den att gå vettigt, har en ny givare från elecrtomotive skickat med posten idag från Schmidt racing , så ifall vi märker imorrn att det inte vill lira med den gamla givaren så är det bara att klyva bilen/bort med motorn för att komma åt å byta den
siktar bara att imorr få den skapligt grundmappad på lite lägre laddtryck,
sedan väntar en första provkörning så snart som vädret tillåter och jag fått tillgång till lämplig testområde. (flygplats eller bana)
där lär man få justera och logga mer , försöka få till laddtryckstyrning att funka bra på alla växlar, hitta vart man behöver mer/mindre vridmoment osv.
sedan i ett senare skede ska jag byta till större aggregat för att kunna få ur mer effekt, funderar då att i samma veva även bygga nytt insug med separata spjäll osv....
återkommer imorgon med rapport hur det funkar!
nu är bilen lastad på kärran, imorgon bitti avfärd mot AG:s bilverkstad för att ta första steget i mappningen.
har haft lite strul med att få den att gå rent, jag tror i dagsläget att det är nått fel på triggergivaren som hängt med från det gamla electromotivesprutet.
har dock inte lagt några större mängder tid på att felsöka.
uppstarterna är gjorda i egna garaget mestadels för att kunna varmköra ett par ggr å se att olja, vatten insug mm är tätt, och för att kunna efterjustera ventiler, efterdra topplock mm mm...
så imorgon så blir en första mappning för att förhoppningvis få den att gå vettigt, har en ny givare från elecrtomotive skickat med posten idag från Schmidt racing , så ifall vi märker imorrn att det inte vill lira med den gamla givaren så är det bara att klyva bilen/bort med motorn för att komma åt å byta den
siktar bara att imorr få den skapligt grundmappad på lite lägre laddtryck,
sedan väntar en första provkörning så snart som vädret tillåter och jag fått tillgång till lämplig testområde. (flygplats eller bana)
där lär man få justera och logga mer , försöka få till laddtryckstyrning att funka bra på alla växlar, hitta vart man behöver mer/mindre vridmoment osv.
sedan i ett senare skede ska jag byta till större aggregat för att kunna få ur mer effekt, funderar då att i samma veva även bygga nytt insug med separata spjäll osv....
återkommer imorgon med rapport hur det funkar!
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: Lola t91--- alfapowerd
Ja hur går de nu då, gör ni några framsteg? 
Re: Lola t91--- alfapowerd
Kom igen nu nikke vi vill ha info 
varit sugen på att ringa å fråga ett tag nu
varit sugen på att ringa å fråga ett tag nu
Jens Hedlund.
Re: Lola t91--- alfapowerd
Mikke, vet inte hur snabbt du behöver ha hylsan men jag kanske kan lösa de till dig.7aan skrev:JO exakt, så du hinner köra sönder grejer 3ggr på en säsong
kanske behöver svarv hjälp till avrinnings hylsa på b230block nått du kan smida ihop?
jag rullar nog förbi ditt vecka 11, vi kanske kan lösa snurran å v-lådan då ?
Mvh
Jens Hedlund.
Re: Lola t91--- alfapowerd
äntligen hemma efter en lång och jobbig dag.
en sak är säker, det är såå mycket enklare med en gatbil,
då kan man bygga klart bilen starta den och ut och testköra lite lätt INNAN man kommer till mappning/bromsbänk för att reda ut alla små uppstartsstrul
började med att baxa upp bilen på bänken (som dock gick ganska så bra även om det va tight att det fick plats)
dock så blev vi tvugna att svetsa om avgasystemet först av allt därför att slutrören som i mitt fall slutar i venturin , pekade rakt mot ett gäng givare mm som satt under den skyddsplåten vi va tvugna att skruva bort för att få plats med bilen.
nåväl, till en början massa små missar på triggersignal som vi lyckades få bättre efter en stunds justerande, däck väldigt svårt attt hitta nått vettigt att stobba mot osv,
hade inte helt fått klarhet i varför ena sidan går magert, testade byta spridare och koppla till motsånd osv, men vart fortfarande inte helt bra,
fick lov att plocka bort ventilkåpor och mäta upp ventillyft så kammarna verkligen satt rätt.
efter att ha skruvat bort ventilkåporna (som sitter med m7 skruv) så lyckades vi inte dra fast skiten igen, gängtorsk på ett par ställen, dessutom samma bultar som håller fast fuelrail, nåväl, "bara borra upp till m8" tjena, hittade ingen gängtapp , iväg å köpte gängtapp,. och det gick ju bra å ett par ställen men på ett ställe tog inte gängan så bort med skiten igen å dra i helicoil.
dit med allt, så klart fan man lyckats ha sönder en o-ring så var ju bara ta isär allt igen, dessutom så bränsleslangen som jag använt mellan spridare och fuelrail verkar inte som den tålde etanolen riktigt så när väl alla oringar var på plats började det pissa om slangen istället.
och ungefär så här höll det på hela dagen, så fort vi löste ett mindre bekymmer ,så han vi bara börja mappa så kom nästa småstrul.
när till siste ena ANkopplingen till ena turbons oljeretur började droppa igenom olja, plus en spridarkoppling började droppa soppa igen så bestämmde vi oss för att sluta för dagen och bokar in ett nytt datum för mappning igen om några veckor.
så nu har jag en lista med ett gäng mindre saker som måste åtgärdas först.
det vi iallafall lyckades komma fram till under dagen.
spridarna funkade inte bra seriekopplade , triggergivaren som fick sitta kvar från electromotive, gav en riktigt svag signal som var svår att få tillräckligt ren, i kombination med att den som byggt fästet för triggerhjulet byggt på ett slarvigt/dumt sätt, plus väldigt klent triggerhjul (skuret i 2mm plåt) dessa sakerna måste med åtgärdas så jag är säker på att få bättre signal till nästa mappning.
plus att det blir till å bygga helt nya fuelrails med..
vi kom tyvär aldrig så långt med mappningen att jag kan uttala mej om vilken effekt som finns i den, men vi har redan nu konstaterat att aggen är på tok för små för att ge någon bra slutefekt.
fullt grundladd på 0.8 bar uppnås strax efter 2000 rpm...


en sak är säker, det är såå mycket enklare med en gatbil,
då kan man bygga klart bilen starta den och ut och testköra lite lätt INNAN man kommer till mappning/bromsbänk för att reda ut alla små uppstartsstrul
började med att baxa upp bilen på bänken (som dock gick ganska så bra även om det va tight att det fick plats)
dock så blev vi tvugna att svetsa om avgasystemet först av allt därför att slutrören som i mitt fall slutar i venturin , pekade rakt mot ett gäng givare mm som satt under den skyddsplåten vi va tvugna att skruva bort för att få plats med bilen.
nåväl, till en början massa små missar på triggersignal som vi lyckades få bättre efter en stunds justerande, däck väldigt svårt attt hitta nått vettigt att stobba mot osv,
hade inte helt fått klarhet i varför ena sidan går magert, testade byta spridare och koppla till motsånd osv, men vart fortfarande inte helt bra,
fick lov att plocka bort ventilkåpor och mäta upp ventillyft så kammarna verkligen satt rätt.
efter att ha skruvat bort ventilkåporna (som sitter med m7 skruv) så lyckades vi inte dra fast skiten igen, gängtorsk på ett par ställen, dessutom samma bultar som håller fast fuelrail, nåväl, "bara borra upp till m8" tjena, hittade ingen gängtapp , iväg å köpte gängtapp,. och det gick ju bra å ett par ställen men på ett ställe tog inte gängan så bort med skiten igen å dra i helicoil.
dit med allt, så klart fan man lyckats ha sönder en o-ring så var ju bara ta isär allt igen, dessutom så bränsleslangen som jag använt mellan spridare och fuelrail verkar inte som den tålde etanolen riktigt så när väl alla oringar var på plats började det pissa om slangen istället.
och ungefär så här höll det på hela dagen, så fort vi löste ett mindre bekymmer ,så han vi bara börja mappa så kom nästa småstrul.
när till siste ena ANkopplingen till ena turbons oljeretur började droppa igenom olja, plus en spridarkoppling började droppa soppa igen så bestämmde vi oss för att sluta för dagen och bokar in ett nytt datum för mappning igen om några veckor.
så nu har jag en lista med ett gäng mindre saker som måste åtgärdas först.
det vi iallafall lyckades komma fram till under dagen.
spridarna funkade inte bra seriekopplade , triggergivaren som fick sitta kvar från electromotive, gav en riktigt svag signal som var svår att få tillräckligt ren, i kombination med att den som byggt fästet för triggerhjulet byggt på ett slarvigt/dumt sätt, plus väldigt klent triggerhjul (skuret i 2mm plåt) dessa sakerna måste med åtgärdas så jag är säker på att få bättre signal till nästa mappning.
plus att det blir till å bygga helt nya fuelrails med..
vi kom tyvär aldrig så långt med mappningen att jag kan uttala mej om vilken effekt som finns i den, men vi har redan nu konstaterat att aggen är på tok för små för att ge någon bra slutefekt.
fullt grundladd på 0.8 bar uppnås strax efter 2000 rpm...


snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Lola t91--- alfapowerd
Rom byggdes inte på en dag.... Bättre att ha alla strul innan säsongen börjar. Bryt ihop och kom igen!
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lola t91--- alfapowerd
visst är det så, och det är ju exakt av den anledningen som jag redan har haft första dagen i bänk... och jag hade ju dessutom rédan räknat med minst ett par dagar till innan det är dags för första ritkiga körning 
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Lola t91--- alfapowerd
Surt med strul
Men som sagt bara att bita ihop och komma igen blir nog kanon till slut.
Hade du kopplat spridarna i serie förstår jag att de blev konstigt, de får man absolut inte göra
står ett stycke om det i manualen till Linket.
Har haft nån bil här som kopplat så och det går inte alls att få nån fason på gången på dem.
Så bara du fixar det kommer den genast gå mycket bättre.
2mm lät tunt till triggern. De vi kör är strax över 3 vill du ha en billig givare som funkar bra och är lätta att få tag på så ta en till BMW M20 med motronic.
Kommer bli styggt vrid i den med fullt ladd vid 2000rpm
wrc maskin hehe
lite fel typ av register för en formelbil.
Hade du kopplat spridarna i serie förstår jag att de blev konstigt, de får man absolut inte göra
står ett stycke om det i manualen till Linket.
Har haft nån bil här som kopplat så och det går inte alls att få nån fason på gången på dem.
Så bara du fixar det kommer den genast gå mycket bättre.
2mm lät tunt till triggern. De vi kör är strax över 3 vill du ha en billig givare som funkar bra och är lätta att få tag på så ta en till BMW M20 med motronic.
Kommer bli styggt vrid i den med fullt ladd vid 2000rpm
lite fel typ av register för en formelbil.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Re: Lola t91--- alfapowerd
Hm, pratade med PPF ang det här med att seriekoppla spridare och enligt dem gör de alltid så på vipec v44 (Link G4) och sa att det funkar hur bra som helst.
Blev också lite skeptisk när det stod i manualen att man inte fick göra så, men de har ju fått ut en hel del motorstaka bilar så man känner ju att det bör fungera?
Blev också lite skeptisk när det stod i manualen att man inte fick göra så, men de har ju fått ut en hel del motorstaka bilar så man känner ju att det bör fungera?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Re: Lola t91--- alfapowerd
ja precis, jag har ju kopplat 3st m50 motorer, en rb25 p+lus min egna m30 med lucas 1200cc spridare och seriekopplat, dock med vipec v44. så jag utgick ifrån att det skulle gå bra även i detta fallet, detta är som sagt efter rekomendation av ppf som brukar koppla så...
men men, nu vet vi ju att det inte går till nästa gång...
ja registret är verkligen lite fel.
ang givaren så va tankarna innne på å svarva en ny svängningsdämpare med bättre styrning/centrering,
byta från 60-2 till ett 36-1 hjul i 3 eller 4mm istället,
sen en volvo eller bmw givare,
problemet är att det bara är ca 12-14mm mellan framkant på mottorn och tanken/cockpit, så är tveksamt om en boschgivare får plats, måste klyva bilen och se och sen testa montera ihop igen , = en hel del jobb.
givaren som sitter nu är en 1/8" givare dvs drygt 9-10mm i diamater.
lär justera om kammarna lite samt sen när man får lite mer tid lagt på tändkurvan , och eveneutllt nya klenare WG klockor så hoppas jag man kan få lite annat register till nästa bänkning, skulle vilja ha kanske 0.5 i grundladd. måste få ner vridmomentet i låga och mellan registret, kommer bli svårt att få ner effekten i backen i kurvor annars
men men, nu vet vi ju att det inte går till nästa gång...
ja registret är verkligen lite fel.
ang givaren så va tankarna innne på å svarva en ny svängningsdämpare med bättre styrning/centrering,
byta från 60-2 till ett 36-1 hjul i 3 eller 4mm istället,
sen en volvo eller bmw givare,
problemet är att det bara är ca 12-14mm mellan framkant på mottorn och tanken/cockpit, så är tveksamt om en boschgivare får plats, måste klyva bilen och se och sen testa montera ihop igen , = en hel del jobb.
givaren som sitter nu är en 1/8" givare dvs drygt 9-10mm i diamater.
lär justera om kammarna lite samt sen när man får lite mer tid lagt på tändkurvan , och eveneutllt nya klenare WG klockor så hoppas jag man kan få lite annat register till nästa bänkning, skulle vilja ha kanske 0.5 i grundladd. måste få ner vridmomentet i låga och mellan registret, kommer bli svårt att få ner effekten i backen i kurvor annars
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
