242 turpo, uppdatering av motor till sommaren, tips?
Re: 940 turpo , ajajaj,
Kan meddela att det är löst, hade av någon anledning fått en packning till b21 eller något så de va stål kanten som tog i kolvarna lite , ingen skada skedd den startade utan knack med ny packning.
Nu blir de olje byte ! Hänga upp lite kablar , sänka bilen smygköra några mil till och sen boka mappning.
Dock så small växellådan idag vid en liten miss så att den klippte på laddtryck och ryckte till så söker nu en komplett BMW låda med koppling svänghjul å kardan ifall någon har de liggande?
Med vänlig hälsning,
Nu blir de olje byte ! Hänga upp lite kablar , sänka bilen smygköra några mil till och sen boka mappning.
Dock så small växellådan idag vid en liten miss så att den klippte på laddtryck och ryckte till så söker nu en komplett BMW låda med koppling svänghjul å kardan ifall någon har de liggande?
Med vänlig hälsning,
Re: 940 turpo , nu blev de bättre, BMW låda sökes
lyyski skrev:Hej ,
Tänkte ta och slänga upp ett projekt på min 940, Känner att det ger något till både läsare och mig, med komentarer och kritik,
målet med denna projekttråd kommer vara att lära och kanske ge tips och inspiration till andr
För att börja lite lätt att berätta om bilen, så är det som sagt en 940 95års modell som fått sig ett par modifikationer genom åren, men som nu ska få sig något värre motor,
Motorn lyder nu
B230ft med orginal stakar
ellmankam vet inte vilken tyvärr:(
hemma gjort extraktor (pulssplit)
HKS-Style 40mm
3,5tum downpipe till 3tum katt och 3tum rästen,
borgwarner s200 twinentry,
630cc spridare med matchad lmm,
Kommer också ett extrasprut, med hjälp av kallstarts ventilen, Alternativt någon annan spridare,
aluintercooler,
Bränslepump TYP Walbro GSS 340
Vems round kommer beställas så fort maskinen är besiktigad och godkännd,
Väghållning/karosseri/drivlina
Hemmabygda ställbara fjäderben med 400lbs fjädrar
gm sport dämpare
245 husvangsfjädrarbak
302mm skrivor och Ok från nyare volvo
712 tryckplatta dm svänghjul
Iförsta hand kommer inte utsende men har endå snyggat till den med:
Rvinge
addon runt om,
17" centrum vända peugot plåt.
Det som står på "att göra listan" är att
1: helsvetsa grenrör och downpipe
2: montera fjäderben och bromsar
3: göra klart och "gömma" allt eftermonterat för besiktning, Som ska ske innan den sista april
Bilder kommer så fort jag laddat in dessa från kameran,
Mvh Joni Lyyski[*]
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: 940 turpo , ajajaj,
Får tacka för en trevlig mekkväll med lyckat resultat(bortsätt från lådan)!
Ser fram emot lite mer mapptid och framtida bus!!
Ser fram emot lite mer mapptid och framtida bus!!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 39
- Blev medlem: mån dec 06, 2010 11:23 pm
Re: 940 turpo , ajajaj,
lyyski skrev:Kan meddela att det är löst, hade av någon anledning fått en packning till b21 eller något så de va stål kanten som tog i kolvarna lite , ingen skada skedd den startade utan knack med ny packning.
Nu blir de olje byte ! Hänga upp lite kablar , sänka bilen smygköra några mil till och sen boka mappning.
Dock så small växellådan idag vid en liten miss så att den klippte på laddtryck och ryckte till så söker nu en komplett BMW låda med koppling svänghjul å kardan ifall någon har de liggande?
Med vänlig hälsning,
hahaha klantit


lev för dagen
940 turpo , rullar och går:D
Granlund va klantig och gav mig fel packning;)
Behöver lite hjälp med Vemset,
Ska koppla in kylfläkten, men får inte den till att slå på relät,
Pin18 går till relät och ska ställa in coolantfan Chanel på då injgroup , och sen ändra start och topp temperaturerna men ingenting händer?
Någon som har tips?
Behöver lite hjälp med Vemset,
Ska koppla in kylfläkten, men får inte den till att slå på relät,
Pin18 går till relät och ska ställa in coolantfan Chanel på då injgroup , och sen ändra start och topp temperaturerna men ingenting händer?
Någon som har tips?
Re: 940 turpo , rullar och går:D
"injector channel" är en referens till spridartabellen och är alltså inte en direkt utgång. Du måste aktivera en utgång på motsvarande rad i tabellen, se dialogrutan "injector output visual" så ser du vilken rad som du aktiverat "coolant fan" för, där ska du kryssa i pin 18.lyyski skrev:Pin18 går till relät och ska ställa in coolantfan Chanel på då injgroup , och sen ändra start och topp temperaturerna men ingenting händer?
Någon som har tips?
Ja, det är lite krångligt - använd ett ledigt tändsteg istället om du tycker det blir lättare, bara stifta ur pin 18 och flytta (tar sekunder att göra, inte minuter).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: 940 turpo , rullar och går:D
se där ja, får ta och testa det i morgon. Kan jag använda "waterpump output" för att kyla ett olje kyl med en fläkt med hjälp av en extra tempgivare på någotvis? Tänkte sen för framtida projekt?
Ni som läser och åker med vems kan ni inte slänga upp några loggar som ni gjort så man kan titta lite och fundera?
Bmw låda någon?
Mvh Joni
Ni som läser och åker med vems kan ni inte slänga upp några loggar som ni gjort så man kan titta lite och fundera?
Bmw låda någon?
Mvh Joni
Re: 940 turpo , rullar och går:D
Det är lite svårt att trigga vattenpump-funktionen på annat än just kylvattentemp-givaren. Det finns massor av sätt att göra det här på. Det går att trigga med K-givare/EGT via en "misc output"-funktion. Det känns nästan enklare med en bimetall och relä för en sån här grej.
En termostat brukar ändå vara en bra idé för oljekylning, precis som för vatten. Tänk på att olje-temperaturen kanske inte är så lätt att reglera med fritt flöde i kylaren, finns en del att tänka på om man sätter sig in i det, beror förstås på vilka kompromisser man ska ha och hur motorn är tänkt att användas, ibland går det inte kyla nog så det är bara att kyla alltid..
Vad vill du lära dig från en log, du lär veta mer om situationen om den ska den vara "perfekt" mappad? Kan säkert gräva fram nåt från min standard 945 turbo från i höstas.
Kolla wikin med google, "site:vems.hu/wiki vemslog" -> http://www.google.com/search?q=site%3Av ... ki+vemslog" onclick="window.open(this.href);return false;
Det finns en del upplagt och länkat där. Du har även engelska forumet http://www.vems.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;.
En termostat brukar ändå vara en bra idé för oljekylning, precis som för vatten. Tänk på att olje-temperaturen kanske inte är så lätt att reglera med fritt flöde i kylaren, finns en del att tänka på om man sätter sig in i det, beror förstås på vilka kompromisser man ska ha och hur motorn är tänkt att användas, ibland går det inte kyla nog så det är bara att kyla alltid..
Vad vill du lära dig från en log, du lär veta mer om situationen om den ska den vara "perfekt" mappad? Kan säkert gräva fram nåt från min standard 945 turbo från i höstas.
Kolla wikin med google, "site:vems.hu/wiki vemslog" -> http://www.google.com/search?q=site%3Av ... ki+vemslog" onclick="window.open(this.href);return false;
Det finns en del upplagt och länkat där. Du har även engelska forumet http://www.vems.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: 940 turpo , rullar och går:D
De jag mest vilat se i från loggar är hur jämna och fina inställningarna är och hur de är mappade , jämföra fram och tillbaka mellan olika loggar etc,
Finast hade varit en "usel mapp" och en "Bra mapp" från en och samma motor så man kan se hur felen åtgärdats osv.
Får spåna vidare på de där med olje kylningen, kanske är simplas med termostat och en så fall kylfläkt ifall inte vinden klarar av att kyla.
Får ta och lalla runt lite på wikin och se i fall jag snappar åt mig något,
Tack så länge!
Mvh
Finast hade varit en "usel mapp" och en "Bra mapp" från en och samma motor så man kan se hur felen åtgärdats osv.
Får spåna vidare på de där med olje kylningen, kanske är simplas med termostat och en så fall kylfläkt ifall inte vinden klarar av att kyla.
Får ta och lalla runt lite på wikin och se i fall jag snappar åt mig något,
Tack så länge!
Mvh
940 turpo , rullar och går:D
Vädrar huvudet här lite,
Om jag har en ve mapp färdig som ser jämn och fin ut men går snålt på alla laster, kan jag då justera upp hela mappen med reqfuel?
Med vänlig hälsning,
Om jag har en ve mapp färdig som ser jämn och fin ut men går snålt på alla laster, kan jag då justera upp hela mappen med reqfuel?
Med vänlig hälsning,
Re: 940 turpo , rullar och går:D
Det går
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: 940 turpo , rullar och går:D
Blev lite lättare att få till en fin mapp med hjälp av att ändra req fuel,
Dock lurigt att få till en bra tomgång med denna kammen jag har, den har en tendens att bli lite hoppig,
Hur brukar ni som inte har tomgångsmotor och har en vass mapp lösa detta?
Jag får bara tom gången att bli hyfsad med ca Lambda 0,90 och när jag höjertändningen,? :s har dock ställt den på Lambda 1 för att inte de ska skölja min nya motor:)
Fick fläkten till att starta med men inte stänga ner sig, starttemp 89c och va de nu hette (hysteris)? På 80 med den stänger inte?:s
Öppen vevhusventilation, hur mycket ska de blåsa där igenom?
Med vänlig hälsning,
Dock lurigt att få till en bra tomgång med denna kammen jag har, den har en tendens att bli lite hoppig,
Hur brukar ni som inte har tomgångsmotor och har en vass mapp lösa detta?
Jag får bara tom gången att bli hyfsad med ca Lambda 0,90 och när jag höjertändningen,? :s har dock ställt den på Lambda 1 för att inte de ska skölja min nya motor:)
Fick fläkten till att starta med men inte stänga ner sig, starttemp 89c och va de nu hette (hysteris)? På 80 med den stänger inte?:s
Öppen vevhusventilation, hur mycket ska de blåsa där igenom?
Med vänlig hälsning,
Re: 940 turpo , rullar och går:D
koppla om så du styr soppamappen via TPS/rpm och sen en MAP komenseringsmapp, helt klockrent !! (vet dock inte hur bra det funkar , eller hur lätt det är att få till i vems)
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: 940 turpo , rullar och går:D
Vad säger MAP-sensorn vid tomgång, och vilket varvtal är tomgång?lyyski skrev:Dock lurigt att få till en bra tomgång med denna kammen jag har, den har en tendens att bli lite hoppig,
Vilken kamaxel har du och varför har du skaffat den? Elleman om jag läser rätt i första inlägget i tråden, är den lämplig till användningsområdet? Det rimmar dåligt med valet av en "liten" turbo som S200 som du lär bottna på vettiga laddtryck med brett register även med en snäll kamaxel.
Det KAN låta som du kan behöva köra TPS med tryck-kompensering om du vill få lite mer ordning, men det hjälper föga mot orolighet på tomgång - då måste du skaffa separata spjäll. Det är en annan sak om du har helt avsaknad av vakum-signal pga för mycket ventil-överlapp, då hjälper mappning mot spjällvinkel (Alpha-N) att styra upp hela låglast-området. Sen kanske MAP-signalen fladdrar för mycket, då kan den behöva filtreras med en strypning och/eller lite hårdare filtrering i mjukvaran (MAP filter, kolla inställningarna) för att den inte ska påverka bränsle-beräkningen för mycket, undvika "rundgång".
Nä, den lär ju stänga av fläkten vid 89-80 = 9 grader kylvattentemp. Sätt hysteresen till 4-5 grader istället så den slår av vid 85 eller just över den temp som motorn klarar hålla vid landsvägsfart (så fläkten inte är igång när fartvinden lyckas kyla).lyyski skrev:Fick fläkten till att starta med men inte stänga ner sig, starttemp 89c och va de nu hette (hysteris)? På 80 med den stänger inte?:s
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: 940 turpo , rullar och går:D
jag har fått för mej att elleman mestadels har lite vassare sugmotorprofiler/förgasarprofiler,
döärav drog jag slutsatsen att det knappt finns nått vakum att mappa mot, men det kanske var förhastade slutsatser...
döärav drog jag slutsatsen att det knappt finns nått vakum att mappa mot, men det kanske var förhastade slutsatser...
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
