Spillolja, RME, WVO, egenskaper och förutsättningar?

En plats för olje-brännare!
Jesper_w
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: lör mar 25, 2006 1:16 pm

Re: Spillolja, RME, WVO, egenskaper och förutsättningar?

Inlägg av Jesper_w »

Hallå!

Jag fíltrerar i påsfilter från 200 till 0,5 mikron. Häller i det som dyker upp, motorolja, hydraulolja, stötdämparolja, bräkleen, bromsolja, växellådsolja, diffolja osv. Är noga med att inte få med vatten.

Har ett separat system för oljan, en pump (elstyrservopump med utbytt motor), ett 10 mikronsfilter, en värmeväxlare, trevägsventil före pumpen, trevägsventil efter samt vatteninsprutning. Man väljer bränsle genom ventilerna, kör sista stunden på diesel så då man startar går den på diesel. Har startat i minus 6 grader på olja.

AAZ och Boschpump Lucas verkar lite sisådär! Köp en AAZ och plocka i prylarna. Om du orkar så har jag en i delar samt en "ny" annan pump troligen kan du köpa en repsats och stoppa i pumpen. Men lättast är nog att hitta en komplett motor.
stene
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: fre feb 15, 2008 7:24 pm
Ort: uppland

Re: Spillolja, RME, WVO, egenskaper och förutsättningar?

Inlägg av stene »

Hej!
Ok! Var köper du påsfiltren? Har också letat efter det men ej hittat. Är värmeväxlarn ett hemmabygge eller? Är det manuella ventiler eller är dom elstyrda? Var har du köpt dom?
Jag tror inte jag törs köra med ren olja i caddyn pga den dåliga Lucas pupmpen men jag har en mercabuss som dricker ganska bra o den skulle vara fin att få o gå på olja.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Spillolja, RME, WVO, egenskaper och förutsättningar?

Inlägg av j björk »

Jesper, när du kör på bromsolja, du menar alltså inte bromsvätska till personbilar då?
Det är ju ingen olja isf. och tar åt sig vatten, så det är nog ett bra sätt att få med sig vatten, speciellt om det har varit i kontakt med luft en hel del.
Ducato
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jun 22, 2008 9:30 pm

Re: Spillolja, RME, WVO, egenskaper och förutsättningar?

Inlägg av Ducato »

Kolla in detta forum, så hittar ni mycket att läsa på:
http://hemmagjordbiodiesel.egetforum.se ... el-f3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
även:
http://autos.groups.yahoo.com/group/Alternativt/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vid att använda centrifug med värme, dvs. du värmer oljan till minst 80 grader, avdunstar vatten och tar med sig salter och andra vattenlösliga kryddor.
Centrifuger hittar ni på:
http://www.selkomotor.no" onclick="window.open(this.href);return false;
där Raw Power Centrifug är den bästa.
Då behöver man inte hålla på med filter.
Den renar ner till 1 microns partikelstorlek
Fiat Ducato 1995 mod., 2,5l diesel på 100% fritösolja renad med centrifug.
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: Spillolja, RME, WVO, egenskaper och förutsättningar?

Inlägg av BakAxel »

Nu var det inte det som tråden handlade om men transformatorolja går finfint att köra på, farsan körde det en hel del när han hade dodge ram (cummins med mekanisk pump) tog inte emot lika mycket i långa backar när han hade stor-släpen med nåt tons överlast bakom sig.
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende
Inlägg: 589
Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:03 pm
Ort: Trollhättan

Re: Spillolja, RME, WVO, egenskaper och förutsättningar?

Inlägg av joel »

Själv kör jag på 50%diesel å 50% beg hydraulolja på min audi A4 1,9 110hk tdi detta har jag gjort i 20000mil snart... jag prövade motor spillolja men då sotade mina spridare igen..
180zx..

joel lindell
Jesper_w
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: lör mar 25, 2006 1:16 pm

Re: Spillolja, RME, WVO, egenskaper och förutsättningar?

Inlägg av Jesper_w »

Jag köper påsfiltren från USA även de elektriska ventilerna kommer därifrån, Dudadiesel kanske shoppen heter!?!?! Hmm, de har ett stort utbud av påsar till bra priser.

Värmeväxlaren är en enkel typ oljekylare/värmeväxlare som sitter original på många VAG diesar, en del är gjorda eller ser ut som att man kan sätta oljefiltret direkt på dem. Jag har jort en adapterplatta till den där oljan leds in ouch ut, rätt enkelt egentligen.

Jag har kört på bromsvätska men i väldigt liten mängd egentligen och utspädd med all annan olja också.

Joel, kör du detta direkt i tanken? Filtrerar du hydrauloljan på något sätt? Har nu en A4 110hk som jag planerar att bygga om för oljedrift. Hur gjorde du då spridarna sotade igen? Bytte eller kunder sota ur dem själv? Och då du testade med motorolja hur filtrerade du den, eller gjorde du inte det?


Tack för era svar
stene
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: fre feb 15, 2008 7:24 pm
Ort: uppland

Re: Spillolja, RME, WVO, egenskaper och förutsättningar?

Inlägg av stene »

Hej!
Har nu byggt om bussen jag har för olje drift. Har gjort som jesper_w och använder en gammal värmeväxlare från en caddy motor. Använder också oljfiltershållaren från samma bil och tänkte låta oljan gå igenom ett oljefilter. Är det någon som vet hur fin reningen är i tex ett bosch filter? Hur många μ är det?
Har hittat ett företag i sverige som säljer filterpåsar ned till 1μ som jag tänkte testa. Är det för grovt?
Användarvisningsbild
daniel.s
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: fre jun 11, 2010 12:35 am
Ort: Rusksällä

Re: Spillolja, RME, WVO, egenskaper och förutsättningar?

Inlägg av daniel.s »

hoppar in och säger, ingen som är nog smart som jag och kör på gröndiesel?! eller brännolja??? får tag i det för 7krL i finland, sist ja va där köpte jag 3kubik ren "brännolja", köper man kubik vis så betalar JAG 4krL vilket är jääävligt billigt=) har testat renspillolja i min D24 gick hur fint som helst, även hyr.olja, bromsvätska o mkt mkt mer, har nog tankat i de mesta som är flytande, förutom vatten! keep go Diesel ppl!
Race in a japcar is like the Special Olympics for fag¨s..... even if you win, you're still a retarded FAG!.
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Spillolja, RME, WVO, egenskaper och förutsättningar?

Inlägg av Moparboy440 »

wow 4kr/litern.. det var billigt.
Vi betalar långt över 2 gånger så mycket per kubik.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Användarvisningsbild
daniel.s
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: fre jun 11, 2010 12:35 am
Ort: Rusksällä

Re: Spillolja, RME, WVO, egenskaper och förutsättningar?

Inlägg av daniel.s »

HAHA det tror jag säkert, men tur jag har min halva släkt i finland då :P får otroligt billig brännolja!!! om jag säger Z så ksks du fattar?!???????
Race in a japcar is like the Special Olympics for fag¨s..... even if you win, you're still a retarded FAG!.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Spillolja, RME, WVO, egenskaper och förutsättningar?

Inlägg av Fredde Holmgren »

Det här med begagnad hydraulolja låter intressant, skulle gärna höra mer erfarenheter om det.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Skriv svar