olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Diskussioner för erfaret folk
Xuri
Forumsberoende

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Inlägg av Xuri »

Stakarna har jag kört med i 3 år i alla fall, 3dje gången jag byter lager, STD lager.
Vevaxeln är samma jag har haft i 6 år.

Första gången stakarna installerades använde jag arp fettet och 64nm , förra haveriet körde jag olja å vad jag vet drog jag 80 Nm å de lirade fint. Men nu lirade de inte.

och vevaxeln har rullat 30K å lagerspelet lär ju knappast blivit mindre med std lager så tvivlar ju starkt på de. Tjockleken på nya lagrena är dessutom densamma "oslitet" som på mina gamla lager som rullat 1500mil. alla stakarna sitter på samma tapp som förut osv.

Har använt 4 burkar bromsrengöring vid isärmont och ihopsättning innan jag har monterat ihop med fett. har aldrig varit så seriös vid en motor renov som nu, renare blir de inte :p
Inga kläm märken på några lager att de varit skit imellan heller.

Ska se om jag kan jaga fatt i en annan momentnyckel imorgon som nyligen är kalibrerad å se om de skiljer nått mellan dom. De kändes dock som att den verkade riktig. och den var väldigt frekvent. och om nu 64nm med fett motsvara 80nm med olja så måste den ju fela extremt. för annars hade den inte gått runt med 64 heller.... å har fettet lägre friktion borde jag dragit bultarna hårdare med fettet dvs veven gått trögare, Right ?

Mäta sträckningen av bulten osv är överkurs för min del.
Jag har alltid dragit grejer med moment å de har funkat för både mig å bilfabriker.
Jag bygger ingen rymdfärja så sträckmätare är överkurs för mig :P
Anger ARP ett moment så drar jag med de.
Jens Hedlund.
quattro
Forumsberoende

Inlägg av quattro »

Vet inte om jag missförstår problemet - men egentligen är det ju så att du skall ha ett spel (= mellanrum mellan tapp o lageryta) där det skall vara fin, ren olja. Om du har ett spel, så skall vevaxeln inte gå trögare att dra runt med vevstakar än utan. Det enda extramotstånd du får kommer från kolvarna när de går upp o ner i cylindrarna och det varierar inte med hur hårt du dragit vevstaksöverfallen.

Så fort vevstakarna trögar mot tapparna så är det fel, då har du inte ett korrekt lagerspel. Jag brukar vicka på vevstakarnas storändar när jag monterat dem o dragit överfallet med moment. Detta som en simpel koll. De skall fortfarande sitta lösa (glappa) mot vevtappen. 7 tusendelar känns som ett tydligt glapp när man vickar i sidled. Detta glappet skall ju fyllas ut med olja under tryck när motorn startas. Känner jag inget glapp demonterar jag överfallet o kollar om lagren sitter rätt.

Håller med Kadett. Jag gissar på att lagerlägena i dina vevstakar blivit orunda pga att du dragit bultarna för hårt - eller pga tidigare haverier, eller annat. .
Finnsebbe
För mycket laddtryck

Inlägg av Finnsebbe »

Du kan ju testa o montera stakarna utan kolvar. Då är det ju lätt att känna ifall något lager nyper.
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

Jag stod å testade en del igår å ingen stake går trögare än nån annan.

Har fått tag på en momentnyckel till nu så kommer testa imorgon under dagen å se om dom ger samma värde.
Jens Hedlund.
awes
För mycket laddtryck

Inlägg av awes »

norrback skrev:metod att mäta momentet?? finns det olika?

det man vill veta är hur spänd bulten är inte vad moment man har. det är ett mycket förenklar sätt att mäta spänningen i bulten genom att mäta momentet, och som vi ser mycket beroende på hur rent man har det och vilken smörja man använder.

/Andre'
Ursäkta den språkliga fadäsen.

men som fler nu påtalat i tråden så kan knappas ihopspänningskraften i bulten påverka hur trögt en stake snurra på en vev.
Det skall vara ett GLAPP oavsätt vilken metod som används för att mäte instännignskraften.

Om du drar bulten så kan 1 av 3 saker hända: För liten inspänning med lagerproblem som följd, du kommer rätt, eller du töjer bulten med ras som följd. Knappas att storändan på staken deformeras......
Anders
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Klart som attan att storänden deformeras eller rättare sagt blir lägesriktig, och är då staken orund med rätt moment på bulten är det bara att lämna in på renovering samt nya bult under den processen.
När Verdi till exempel tillverkar stakarna har han ALLTID bultar dragna med rätt moment under hela processen.
(been there done that)

Och jag har varit med om flera ggr att när man bara mockar upp motorn utan att dragit moment kan den gå trögt.
Men när allt är momentdraget så går det lätt.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
awes
För mycket laddtryck

Inlägg av awes »

Kadette...
OK, allt rör sig. Mittåt
Så var är då rekommendationen för att komma vidare med problemet?
Mäta stakarnas rundhet och lagerspel, eller köpa en stäckmätare?

Jag är ingen professionell motorbyggare, men en och annan motor har det väl blivit.
och jag har hittills inte lyckas dra en stake med kontrollera runt lagerläge, med kontrollerat spel, oval genom att använda en kass momentnyckel......

Är det inte så här? En viss bult har ett visst "clamping force" vid en viss angiven töjning. Drar man mindre så håller det inte ihop och drar man mer så går man in i det plastiska området och bulten töjer sig permanent med ett mintder "clamping force" som resultat.
Så hur skulle man kunna dra en vevstakes storända till deformation genom att dra för mycket? Möjligen genom att dra för lite då som du säger så kontrolleras rundhet vid optimalt "clamping force".
Anders
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Det blir klar skillnad i rundhet beroende på åtdragningsmomentet.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

Jag har nu hittat problemet.

efter bra support från stefan på folkraceshoppen (vilken firma ställer upp lördag kl 15:30)

De var std lager jag hade köpt men de stod inte standard på dom så ringde å frågade stefan.

Mina gamla lager med std märkning från folkraceshoppen lirade utan problem, men inte nya.... kom fram till följande då stefan mätte upp...

glyco lager med std märkning = 1,481 tjocka.
Glyco lager utan std märkning men ändå standard = 1.487 tjocka....

så de är Lite lite mindre spel nu än sist...

åtdragningsmoment 50nm så glappar dom friskt på axeln.
men vid 64nm glappar dom knappt men går ändå lätt.
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

siddu... då var det NÅN ändring iaf mellan gångerna...
///AMG
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

japps japps de var de. så att stakarna skulle blivit deformerad för jag dragit för hårt kan vi ju skippa :P

lagrena går nog till sig rätt fort :P
Jens Hedlund.
awes
För mycket laddtryck

olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Inlägg av awes »

Men du vet väl att lagrens inte skall ha kontakt utan du måste ha ett spel. Om du drar ihop så ingen oljefilm får plats så blir nog resultatet roterade vevlager och knappats att dom "går in sig"....
Anders
*L.R*
För mycket laddtryck

Inlägg av *L.R* »

Hur går ett lager, som är inte gjort för att ha kontakt, till sig?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

faktum är att det 'aldrig' ska gå till sig...
i en perfekt värld har aldrig metallerna kontakt med varandra.
///AMG
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

Nej lager "ska" inte gå till sig men

Jag kollade lite till igår och de fanns glapp, dock tog fettet upp de mesta av de och de var brådis att få ihop maskin.

Stod i valet eller kvalet.

idag var dagen som beslutet skulle tas om vi fick vara kvar i garaget eller ute om 1 månad.
därför var de brådis..
Jens Hedlund.
Skriv svar