fundersam på separata spjäll. lite att räkna på för kunnig..

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

fundersam på separata spjäll. lite att räkna på för kunnig..

Inlägg av beemern »

vet inte riktigt vart jag ska börja, men det är en bmw m10b22, har gett upp tankarna om mc förgasare och ska köra med eftermarknadssprut och separata spjäll istället.

då kommer man ju till själva frågan, hur ska jag gå till väga och vilken storlek.

har tänkt att antingen blir det från e34 m5, få tag på typ weber 50 i uselt skick och rensa på delar och köra bara som spjäll eller beställa spjäll från england med weberbultmönster.

hur räknar jag ut rätta diametern, trattlängd och vart spridaren ska sitta för bästa effekt..

motorn blir ju rätt vass och har en kam som ger effekt på rätt höga varv ca 4000-10500rpm så vill ju bygga insugsdelen så det hjälper lite bättre på låg och mellanregistret för att kompensera upp kammen. kanske inte är så lätt som det låter men den som kan lite mer om detta får väl förklara lite mer :).

vet inte vilken info som behövs för den som kan räkna och hjälpa mej men tar en del

kam
Kamlyft i mm: 9,5/9,2 (12,4/12). Duration/spridningsvinkel: 336/328/100. Öppningstider: 68-88-84-64. Ventillyft i ö d: 5,5. Ventilspel i mm: 0,25/0,25.

extraktor
http://www.iemotorsport.com/bmw/2002-ex ... head2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ventiler kommer ökas 1mm både på avgas o insug till 48/39mm

toppen är inte flödestestad så har inte en aning om vad den flödar men om någon vet vad en m10 1,8i topp flödar så vore de fint.
hemisfäriska förbränningsrum är det och kolvarna kommer att matcha detta för bästa förbränning, komp har jag ingen aning om vad jag ska ha än så länge..

blocket borrat till 2,2 liter.

behövs det mer info så bara skriv...

hade någon fundering på spridar plasering också, hade lite och göra så gjorde en snabb skiss på 3 olika :P.
Bild
larse norsken edvardsen
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Re: fundersam på separata spjäll. lite att räkna på för kunn

Inlägg av beemern »

seriöst.. snart 200tittar men inte ett ända litet tips ens o.O
larse norsken edvardsen
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: fundersam på separata spjäll. lite att räkna på för kunn

Inlägg av Erland Cox »

Det är alldeles för mycket duration i förhållande till ventillyftet. Lyftet räcker max till 8000 varv och med dålig volumetrisk verkningsgrad. Max 220 hästar skulle jag gissa. Går det inte att få tag i en kam med mindre duration och mer lyft?

mvh. Erland
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Re: fundersam på separata spjäll. lite att räkna på för kunn

Inlägg av beemern »

ingen aning, ingen expert på kammar till m10 men enl motornord så hade dom bänkat sin m10 med 230hk me gammal kugelfischer, och pratade med en som tidigare har jobbat på motornord i ca 20år och han sa att jag måste balansera motorn väldigt noga då denna kam vill varva ända upp mot 10500rpm. och han har varit med och byggt flera racemotorer som gått på dessa varv och hk på bana. men vet inte jag, kanske stämmer som du säger, som sagt, är ingen expert på området men detta är den värsta dr shrick kam som finns att köpa till m10.


här är de 3 värsta kammarna som dr shrick säljer till m10

Kamlyft i mm: 9,1 (11,9). Duration/spridningsvinkel: 316/316/100. Öppningstider: 58-78-78-58. Ventillyft i ö d: 5,6. Ventilspel i mm: 0,25/0,25.

Kamlyft i mm: 9,2/8,5 (12/11,15). Duration/spridningsvinkel: 328/316/100. Öppningstider: 64-84-78-58. Ventillyft i ö d: 5,5. Ventilspel i mm: 0,25/0,25.

Kamlyft i mm: 9,5/9,2 (12,4/12). Duration/spridningsvinkel: 336/328/100. Öppningstider: 68-88-84-64. Ventillyft i ö d: 5,5. Ventilspel i mm: 0,25/0,25.


men om det nu är som du säger, går det i så fall köpa den här 336gr kammen och lämna in den till nån firma som bearbetar kammen till bättre effekt eller hur ska man ta sej till?
larse norsken edvardsen
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: fundersam på separata spjäll. lite att räkna på för kunn

Inlägg av Jakesta »

10500varv och 230hk det är ganska dålig fyllnadsgrad om det nu var en 2 liters eller större. Med en sån kam som Erland menar kan du med din 2,2 säkert få samma effekt flera tusen varv tidigare och med mycket bättre vridmoment. 2-ventils toppen flödar inte tillräckligt bra för att kunna få fyllnadsgrad vid 10000 varv med bara 12mm lyft.

Häftig motor annars låter det som, vilka andra spjäll har du att välja mellan? M5 spjällen är väl 45-47mm beroende på vilken motor och det är kanske lite för lite, speciellt om du ska varva sådär mycket. Kolla i b20 shootout tråden vilken skillnad det blev vid byte från weber 45 till 50.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 -81
Alfa Giulia Super -72
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Re: fundersam på separata spjäll. lite att räkna på för kunn

Inlägg av beemern »

okej låter ju trist detta, eller ja allt går väl att ordna men hade ju varit lättast om de gick att köpa en färdig kam direkt. som sagt, hur ska jag göra för att få till den på rätt sätt? kan jag köpa den där kammen eller ska jag satsa på en orginalkam som jag redan har och lämna in så den blir omslipad till ett rejält lyft och mindre duration? eller köpa 336gr kammen och få den omslipad? motorn kommer kosta rejäla pengar då jag jagar så mycke effekt det bara går så får ändra planerna lite för att få till det så alla tips är bra tips.

skippar m5 spjäll då dom är för små, tror det blir att beställa jenvay spjäll från motornord, dom finns som 50mm och dom borde ju räcka.
Bild

annars så ska jag fixa en extra topp som kan sågas isär så man vet exakt hur mycket de går att porta, för att inte glömma så har faktiskt bmw väldigt stora kanaler på de flesta m10 toppar, 38x46mm orörd, och inga problem att få dom ännu större, avgas har jag inte kollat så mycke på än :). ska kolla me en vad han ska ha för att flödestesta toppen som den är org så får man se hur långt den räcker nu som orginal bara för kul.
larse norsken edvardsen
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: fundersam på separata spjäll. lite att räkna på för kunn

Inlägg av super7 »

Jakesta skrev:Häftig motor annars låter det som, vilka andra spjäll har du att välja mellan? M5 spjällen är väl 45-47mm beroende på vilken motor och det är kanske lite för lite, speciellt om du ska varva sådär mycket. Kolla i b20 shootout tråden vilken skillnad det blev vid byte från weber 45 till 50.
Man skall inte jämföra förgasare/spjällhus rakt av vad det gäller storlek, vad många glömmer bort eller inte tänker på är halsringarna som sitter i förgasarna...

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: fundersam på separata spjäll. lite att räkna på för kunn

Inlägg av Jarmo Y »

Vad jag har sett Dr shrick kammar, öppningstider är vid ventilspel, alltså 0.25mm. Om du mäter kammen på 1.27mm spel är det mycket snällare, tror att det passar bra som det är nu.

46/38 ventiler original, inte 47/38
(ventiler kommer ökas 1mm både på avgas o insug till 48/39mm)
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: fundersam på separata spjäll. lite att räkna på för kunn

Inlägg av Jakesta »

Förgasare har halsringar men bmw har ganska tjocka axlar så det blir nog ganska nära ändå.

Dessa har jag själv varit sugen på ett tag
http://www.atpower.co.uk/ATPower/files/ ... becf16.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 -81
Alfa Giulia Super -72
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Re: fundersam på separata spjäll. lite att räkna på för kunn

Inlägg av beemern »

Jarmo Y skrev:Vad jag har sett Dr shrick kammar, öppningstider är vid ventilspel, alltså 0.25mm. Om du mäter kammen på 1.27mm spel är det mycket snällare, tror att det passar bra som det är nu.

46/38 ventiler original, inte 47/38
(ventiler kommer ökas 1mm både på avgas o insug till 48/39mm)

sorry blev lite fel men stämmer helt som du säger, de ökas 1mm på båda.

lite osäker på vad du menade nu, ska jag ställa in vipporna på 1,27mm på bladmåttet?. så du tror att jag ska satsa på 336gr kammen?
larse norsken edvardsen
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Re: fundersam på separata spjäll. lite att räkna på för kunn

Inlägg av beemern »

super7 skrev:
Jakesta skrev:Häftig motor annars låter det som, vilka andra spjäll har du att välja mellan? M5 spjällen är väl 45-47mm beroende på vilken motor och det är kanske lite för lite, speciellt om du ska varva sådär mycket. Kolla i b20 shootout tråden vilken skillnad det blev vid byte från weber 45 till 50.
Man skall inte jämföra förgasare/spjällhus rakt av vad det gäller storlek, vad många glömmer bort eller inte tänker på är halsringarna som sitter i förgasarna...

//Nisse

sant, men borde satsa på 50mm spjäll ändå på min motor? eller gå ner på 45 eller 48mm?.
larse norsken edvardsen
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Re: fundersam på separata spjäll. lite att räkna på för kunn

Inlägg av beemern »

Jakesta skrev:Förgasare har halsringar men bmw har ganska tjocka axlar så det blir nog ganska nära ändå.

Dessa har jag själv varit sugen på ett tag
http://www.atpower.co.uk/ATPower/files/ ... becf16.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
oj dom såg rejält porriga ut, vart hittar man mer info/pris på dom? :D
larse norsken edvardsen
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: fundersam på separata spjäll. lite att räkna på för kunn

Inlägg av Jakesta »

Det är mätt vid ventilspel men det är ju ändå sjukt mycket duration. Låter som en väldigt gammeldags profil, typ 70-tal då man körde med för mycket duration och inte så mycket lyft... Den skulle säkert kunna gå ganska fint ändå men inte så bra som med en modernare profil. Sen måste du göra en riktigt bra topp. Lägg gärna upp lite bilder:)
Vad ska motorn sitta i för bil?

Här några spjäll till 4 cyl, det finns även med weber bultdelning men bara upp till 48mm.
http://atpowershop.co.uk/catalog/4cyl-i ... p-183.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 -81
Alfa Giulia Super -72
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: fundersam på separata spjäll. lite att räkna på för kunn

Inlägg av Jarmo Y »

beemern skrev:
lite osäker på vad du menade nu, ska jag ställa in vipporna på 1,27mm på bladmåttet?. så du tror att jag ska satsa på 336gr kammen?
Nej, menar att kammen kanske inte är så vass, beror på hur det har mäts. Om du har camcard så du kan titta värdena vad det står där. Om det finns grader på 0.050" eller 1.27mm på kortet, då det värdet är viktigare.
Jag kan tro att din 336gr är vid 0.4 eller 0.5mm mätspel men du ser det på kortet.

Jag har en camcard här jag har mätat, vid 0.4mm mätspel kammen är 352 gr. alltså mycket råare kanske än din kam.
Vid 1mm finns 300 gr.
1.27mm eller 0.050" värdet jag har inte men kanske 294 gr/0.050"
Vid 5mm mätspel finns 207 gr.

Så du ser det beror på att vilket mätspel kammen har.
Jag tror inte att din kam är lika hård än dethär kam..ventil öppnar 16.7mm, 4-cylinders kam.
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Re: fundersam på separata spjäll. lite att räkna på för kunn

Inlägg av beemern »

Jakesta skrev:Det är mätt vid ventilspel men det är ju ändå sjukt mycket duration. Låter som en väldigt gammeldags profil, typ 70-tal då man körde med för mycket duration och inte så mycket lyft... Den skulle säkert kunna gå ganska fint ändå men inte så bra som med en modernare profil. Sen måste du göra en riktigt bra topp. Lägg gärna upp lite bilder:)
Vad ska motorn sitta i för bil?

Här några spjäll till 4 cyl, det finns även med weber bultdelning men bara upp till 48mm.
http://atpowershop.co.uk/catalog/4cyl-i ... p-183.html" onclick="window.open(this.href);return false;


ah just :P. jo ganska gammaldags kan man säga, motornord byggde racemotorer med dessa kammar på 70-80talet, dom ska ha bottnat på 230hk med 2L då men de var tydligen pga att kugelfischer insprutet bottnade och inte kammen som sa stopp :P.

toppen kommer nog bli riktigt jävla bra, den kommer lämnas till någon som vet va dom håller på med och få sej en riktig raceportning för absolut bästa flöde, enl tidigare nämnda person så ska avgaskanalen resas ganska duktigt och insugskanalen portas större över hela fast lite mer upptill. ska en sväng till garaget och hämta kameran som jag glömde så ska försöka komma ihåg och ta kort då och lägga in. bilen den ska sitta i är en bmw 1602 -72 som blir reggat som ombyggt fordon och lagligt reggad med 205hk :) motorn kommer ju ge betydligt mer vilket jag påpekade till sfrogubben men han sa bara att de gör inget, märks inte haha :P.
larse norsken edvardsen
Skriv svar