Volvo 242 -81 (lite pill)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
John
För mycket laddtryck

Re: Volvo 242 -81 [Regbesiktad med bur]

Inlägg av John »

Då var det dags att skriva en liten novell igen :)
Har vart dålig på att uppdatera den här tråden tyvärr så har väl hänt lite mera sen sist.

-Isdäcken är monterade på 15" alu
-Kylare från en 525tds sitter på plats tillsammans med en spalfläkt
-Intercoolern monterad
-Deatschwerks soppapump från ppf monterad i orginal armatur.
-Helt nytt soppasytem hela vägen från pump till motorrum

Lägger in lite bilder på fälgrenoveringen...
John skrev:
Finns nån gammal post där jag köpte en uppsättning fälgar.
Är nästan klar med renoveringen nu, sådär drygt ett år senare :roll:

Såhär såg dom ut då, den är var den som som var i bäst skick.
Bild

Resten så ut såhär ungefär..lacksläpp som fan överralt, men inte nå skrapmärken iaf.
Bild

Vad är detta, ska jag maska dom redan, går ju inte att lacka i det skicket [hit]
Med silvertejp dessutom :roll:
Bild

..

Tänkte skydda fälgbanan lite medans jag kör dom i den här illalåtande lilla maskinen!
Bild

Riktigt trevlig sak, skakar, låter fan och dammar....men 4 fälgar tar den lätt i ett svep :)
Bild

Gör rent på djupet [clap]
Bild

..

En jäkla massa slipande på polerbanan, maskande och lackande senare....
Bild
--
Bild
--
Bild
--

Första lagret klarlack på, kommer bli skitgrymt med isdäcken på där sen 8)
Bild

[thum]

//
John

Nu till det senaste!

Lördag morgon, dags att packa sig ut mot Huddunge (notera med U och inte I) för att köra på banan.
-20 grader, inget som stoppar en gammal volvo :)
Väl där så meckar vi på isdäcken och ger oss ut, riktigt fint plogad bana, det ska dom ha creds för, trevligt folk med http://www.huddungeracing.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Testar lite halvlungt nåt varv, går ju hyfsat bra det här, vet inte vad som gör att den går så bra jämfört med i höstas.
Men har ju bytt, insug, intercooler, hela soppasystemet inklusive pump och filter...kan vara en kombination av det samt att det är kallt ute så den får i sig mera syre!

Lite kort register när den bara skjuter på från 4000 rpm upp till 6500, men håller man den bara på lite varvtal genom kurvorna så rör det på sig, man känner att isdäcken gör sitt till, det bettar :twisted:
Långkurvorna kunde man ta på 3an och fullt ställ om man kickade till kopplingen mitt i dom, jäääävlar va det gick då när man kom på laddtryck :)

Ser ok ut med isdäcken på :)
Bild

Gick att köra också! [banana]
Bild

Dubben driver på rätt bra i isen
Bild

Sen kommer det oundvikliga, dagens första haveri!
En skjuten kylarslang, hade skarvat en kylarslang med ett kopparrör och såklart bara dragit med slangklämmor som gled av.
Nåväl lätt fixat, böjde upp små flärpar på röret så att det fanns nåt att greppa mot för klämmorna, pytsade i lite vatten och ut och tuktade igen, fortfarande nöd och belåten [clap]

Rykte skapligt sa dom som såg...det här är efter att jag konstaterat fel och får bärgning in till land!
Bild

Ut och mosa igen!
Vart väl inte en jättelång stint men kul var det iaf, plockar in några bilder till!

Bild

Verkar ha mosat ljuddämparskyddet i nån snövall, inte omöjligt :)
Bild

Sen börjar skiten [arg]
Motorn tickar helt plötsligt massor, trodde det nåt som släppt och låg mot en rem så körde lungt 500meter in till stranden.
Fanns inget som låg mot nånstans, startade motorn en snabbis och konstaterade att det där låter från toppen, det där låter inte bra alls :x

Lyfter på ventilkåpan och får se ett shims som gått i 3 bitar och kammen har börjat tugga på tryckaren, FAN!
Startar inte bilen igen, blir bogserad hem, drygt 5 mil i -15 och inte en chans att få nån värme, uj så kallt det vart...
Ställer in bilen i garaget och käkar en pizza, var en lång dag!

Kollade genom lite idag.
Kan inte se nån annan anledning än materialutmattning i brickan, har haft oljetryck hela tiden och motorn har inte gått överdrivet varm, alla överfall till kammen satt där dom skulle samt inte varit över 7000rpm

Bricka och delar av tryckaren
Bild

Skadad A-kam
Bild
--
Bild

Tryckaren
Bild

Inget mera är skadat som det verkar, ska tappa ur oljan och kanske lyfta ner tråget, se efter om det ligger nå mera skrot där nere.
Sen köra genom ny billig olja några mil för att skölja motorn innan det blir ny fin olja och hoppas på det bästa...

Bryta ihop och komma igen, den här bilen testar ens tålamod, inget snack om saken!

//
John
Bild
Lerhol
För lite laddtryck

Re: Volvo 242 -81

Inlägg av Lerhol »

Liker bilen din :)
Patriklilja
För lite laddtryck

Inlägg av Patriklilja »

va kul o köra mot dig :) (grabben med gråa 240in) trist att det rasa för dig dock :/
men de e ba påt igen :)

mvh Patrik
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den som ingen turbo har, han får åka utan bar!
John
För mycket laddtryck

Inlägg av John »

Ujuj, vart ska jag börja,

Lerhol och Patrik, tackar :)

Ras, haveri, riven motor, tappad motivation...och sen bygger vi igen :)

Efter haveriet skulle jag plocka bort tråget för att torka ur det på eventuellt spån från tryckaren, fick bort ett tråg med motorn på plats i en gammal 940 förut så gav mig fan på att jag skulle klara det på en 240 med, slutade med att jag lyfte ur motorn helt.
Tur var väl det, hittade en del spån där nere med.
Här är nog när den är påväg i igen, inte alltid jag tar så mycket bilder som behövs...men likväl en motor i lyften [thum]

Bild

Här var det rent och fint va? :P
Bild

Motorn i stativet, efter lite rengöring, kollat lite på alla lager, sköljt ur den flera vändor så att inge spån skulle kunna vara kvar i nån kanal.
Nya toppen okså monterad!
Otroligt så skönt det är att arbeta med den i stativ, kommer åt allt och kan snurra med den hur man vill, rekomenderas kostar inte mycket på biltema!
Bild

En insugkanal i toppen, portad 405, redigt grovt om man jämför med en standard 530 eller till och med den portade 530n som pajjade.
Bild

När motorn ändå var ur så måste det snyggas till lite, är ingen showbil och kommer aldrig att bli, men jämför med bilden ovan och se skillnaden :)
Gick åt lite slippaper och en hel del lösningsmedel, det var kladdigt!
Bild

Oljekylen fick sig en omgång samt nya pressade slangar, vart lite sexigt :)
Bild

Motorn är tillbaka i bilen, tryckrör och kylsystem är klart.
Gjorde ett försök till uppstart idag, det sket sig [arg]
Den som en gång pillade på toppen jag har nu borrade upp spridarhålen för att kunna få plats med vanliga bosh-spridare.
Och verkar dessutom ha gjort det på frihand, spridarbrunnarna är förstörda och det går inte att få tätt längre med K-jekt spridare.

Jag köpte toppen med denna vetskap, men i hopp om att det skulle funka ändå.
Absolut ingen skugga på Tony, han hade redan innan köpet informerat mig om detta!

Nu kommer ju problemet likförbaskat, ska ge det ett försök i morgon med lite fetare o-ringar, se om det går att få tätt runt spridarna, går inte det blir det tillslut det oundvikliga, plugga hålen och skaffa mig ett vems!
Beslut på det kommer att tas inom nån dag nu...

Måste ju få chans i sommar att köra lite, har ju massor av däck samt splitt nya dämpare som måste tuktas!

Däckad! :roll:
Bild

Koni, justerbara bakdämpare [clap]
Bild

Over and Out!

//
John
Bild
crillevolvo
För mycket laddtryck

Inlägg av crillevolvo »

Hej för en anna som höll på med 240 turbobilarna när det begav sig (ush va jag lät gammal nu) så går det plocka ur bra med effekt ur K-jet med.

vi har åkt 400hk med k-jet och tilläggssprut. laddar då cirka 1,7-2,0bar.

mkt viktigt å ha koll på bränslet K-jet är väldigt känsligt för dåliga pumpar och igensatta filter. läste att du bytt en massa där och bilen sen gick riktigt.

på k-jet har du 2 tryck och ha koll på Styrtryck och systemtryck.

systemtrycket shimsar man upp i bakom en skruv i mängdhuvet. (obs mät trycket först)
styrtrycket ställs i dosan som normalt sitter då ett fäste som är fastskruvat där mekanisk soppapump ska sitta.
där ska sitta 3 slangar, 2 soppaslangar och en vacum/tryckslang.
och det finns en justerskruv på denna (om det är turbons ventil,glt/gle saknar justerskruven) men det kluriga här är att här ska du SÄNKA trycket för att ge motorn mer soppa.

bästa sättet är att ha en bredbandslamda inkopplad och ligga lite åt det feta hållet så klarar du dig från motorskador bara höja laddet tills soppan inte räcker till. (sänk tändningen lite då med.

angående toppen så kan man enkelt svarva egna hållare till spridarna med rätt yttermått och med standard innermått (ersätta plastbiten.) eller borra ur mer material för att sedan pressa i en ny hylsa med rätt mått (brukar be närmsta legoverkstad/yrkesskolautbildning om hjälp.

man skulle lätt säga att din bil i nuvarande skick är en retro 240 från slutet av 90 talet för då var detta stuk det hetaste som fanns.

har precis köpt mig en skaplig 242 -84 som skall göras iordning likt din bil.

vart hittade du bakdämparna och till vilket pris??

lycka till i sommar mvh christer W
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
John
För mycket laddtryck

Inlägg av John »

Crille : Tack för ett mycket informativt inlägg, hjälper verkligen då jag håller på att brottas med ett system som är äldre än mig själv!

Retro, japp så är det!
En brutal 240 har alltid vart en drömbil ända sen jag var liten, nu är det väl dags att bygga sig en :)

Stötdämparna kostade pengar på koni.se..

Fick spridarna täta tillslut idag med mystiska kombinationer av O-ringar och vilja, den är nu provbörnad!
Lite småpill nu som att hänga upp avgassystemet bättre och skaffa relä till elfläkten så ska det nog gå att köra lite i sommar med!
Vart ett litet vattenspår också pga en saknad bult till termostathuset...OOps, lätt fixat iaf!

Bild
:)
Bild
rocker_dude
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av rocker_dude »

Ett tips är att plocka ur filtren som sitter i bränslehuvudet, dom stryper en hel del.
244 turbo -82

Johan Karlsson
Standard_trailboss_250@hotmail.com
EkmaanR
För lite laddtryck

Inlägg av EkmaanR »

Fy fan va bra maskin du fixade fälgarna !! du har inte kanske lust å köra 4st fälgar nån helg evt åt mig ? sala är ju trots allt inte långt ifrån köping !!
John
För mycket laddtryck

Inlägg av John »

Rocker : Ska kolla på det, om inte annat göra rent dom iaf, lär ju ha suttit där sen -81 :O

Ekman : Inte min maskin, har inte jättelätt att få tillgång till den heller tyvärr, men bra är den!
Bild
Toxic
För mycket laddtryck

Inlägg av Toxic »

Hade bommat dina inlägg här helt, skönt att det löste sig någolunda med toppen :/
Du har inte lust o knäppa lite kort på hur din bur är monterad?

Ska i med min här i veckan tänkte jag :)

och om du har vägarna förbi(av någon konstig anledning) hallstahammar så slå en pling så bjuder jag på lite kaffe!
Vad händer nu ?
John
För mycket laddtryck

Inlägg av John »

Ingen fara med toppen, nån timme merjobb bara så var problemet löst :)
Lade upp en rar med alla bilder jag hade på burbygget här http://salanet.se/~john/john/Volvo_242_ ... ur/Bur.rar" onclick="window.open(this.href);return false;

Hallsta händer inte så ofta men antar att vi kommer synas på Västeråsträffar bla.

//
John
Bild
Toxic
För mycket laddtryck

Inlägg av Toxic »

Fint fint, blir den nå vemsad iår då?
Vad händer nu ?
John
För mycket laddtryck

Inlägg av John »

Beror på hur den går nu med nya toppen samt lite justeringar på wastegaten som tidigare låst sig i öppet läge, får jag den att gå BRA med nuvarande grejer så kan det nog få vänta.

Lite snål, lite fattig och prioriterar motorcykeln alldeles för mycket för bilens bästa också, slits mellan 2 intressen :)
Bild
John
För mycket laddtryck

Inlägg av John »

Jobbat satan på bilen i helgen :D

Fick hem justerbart kamdrev förra veckan, det funkade, jag flyttade ner effektregistret en aning genom att justera kammen, så blir det när man mosar på en planad topp...sjuk leveranstid på drevet bara.
Vred upp laddet till nivå skenladd, nu gick den loss på 2an på gaspådrag, men soppan räckte nu bara typ 1000rpm innan spikningarna tog vid.
:twisted:

Med kamdrevet fixat så var jag redo för att börja med det stora jobbet, montera i sprutet!

Började i fredags med att åka till skroten och införskaffa en 850tps, samt Elfa för att skaffa kablar, hallgivare och annat bra att ha.
Började riva lite smått på eftermiddagen/kvällen.

Lördag så var allt skit urplockat!
Meckade i spridarna och kopplade soppan till nya fuelrailen med lite nya slangar.
Vred på soppapumpen för att kolla att det vart tätt..
Tätt var det, så jäkla tätt så att pumpen sköt en o-ring och jag hade soppa i halva garaget! [clap]
Det är alltid bra att kolla grejer 2 gånger, så att man inte kopplar matningen på reuren osv :lol:

Efter den fadäsen så verkar soppan vara ok iaf.

Taskigt med bilder än så länge...

Meckade bort Downpipen och svetsade i en lambdamutter.
Bild

Byggde om Hållaren för gasspjällsgivaren (TPS) för att få 850givaren att passa, man är tvungen att ha en sån.
7/940 givare är bara på/av medans 850 och nyare är linjära och ger lite andra värden till sprutet.

Svårt att se på bilden när jag inte tog några innan jag började mecka.
Plåtbiten på bilden är iaf ihopsvetsad av 3 bitar samt nygängade m4 hål för att slippa mecka med muttrar bakom spjället!
Bild

Lite Kabel, boxen, spridare, lambda...osv.
Bild

Har börjat sätta mig in i kabelhärvebygget idag och förberett en del, är mycket att tänka på :)
Jens.L var förbi och gav mig en del vettiga tips, alltid tacksamt!
Tur att man har en liten, om väldigt tunn grund i elektronik så man förstår hur en multimeter funkar iaf :)
Bild

Thats all for now
Riktigt produktiv helg, skruvat med bilen i 2 dagar utan att ens ha blivit förbannad, får hoppas det fortsätter, nu är det kul igen :D

//
John
Bild
John
För mycket laddtryck

Inlägg av John »

Hämtade en "leksak" på posten idag.
Är nog byggd som en replika på min bil ska ni se, eller var det tvärtom ;)

Bild
Bild
Skriv svar