Bjäles 142

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Amazon bromsning)

Inlägg av Daniel Bjälevik »

PVPower skrev:Hej!
Skillnaden är att på din framvagn med dubbla a-armar så hamnar tyngden på spindelledens kula. Bilens vikt går genom coilovern som trycker länkarmen nedåt och belastar spindelleden med en dragande kraft. På en mcpherson går inga krafter genom leden.
Hm mjo vikten kommer ju "hänga" i spindelleden på mcpershon hänger vikten i fjädertornet.
Men det borde endå bli hyggliga brytkrafter i spindelleden på ett mc personben? får kolla upp det där
howdini skrev:

Comp forhold ???
8.5 tror jag
Bild
howdini
Lite mer laddtryck

Inlägg av howdini »

Takker :)
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

motorn e byggd för bensin från början :) när bilen byggdes fanns det knappt etanol :)
På slutet spela det ingen roll hur mycket vi försökte höjda laddtryck eller tändning, den gav inge mer effekt och vägra ladda mer än 2 bar,tror tändningen sluta på typ 23 grader
Senast redigerad av Daniel Bjälevik den sön apr 22, 2012 8:23 am, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
jonas landin
Forumsberoende

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Spindelledsfundering)

Inlägg av jonas landin »

Kopierat från SFROs hemsida angående spindelleder:

Viktigt för bil-byggare, speciellt Locost och sportbilar!

Vid byggbesiktningar godkänner SFRO numera INTE undre kulleder från McPherson-framvagnar i konstruktioner med dubbla länkarmar. Bilar som redan är besiktade med denna applikation berörs inte - men bilarnas ägarna bör ändå läsa denna text.

På en bil med dubbla länkarmar och fjädern vilande mot undre länkarmen går den största kraften:

upp genom hjulet
fortsätter genom spindeln NER till undre kulled
över till undre länkarmen
och vidare in i fjädern.
På en traditionell McPherson går kraften

upp genom hjulet
fortsätter genom spindeln direkt UPP till fjädern
OBS! UTAN att passera kulleden.
Alltså på en vanlig dubbla länkarmskonstruktion (typ Volvo 140) är kulleden dimensionerad för att klara STORA dragande krafter. Det finns också bilar där kulleden är tryckande då länkarmen är på OVANSIDAN av undre infästningspunkten (Jaguar, Alfa o.s.v.)

På en McPherson är kulleden INTE konstruerad för så stora dragande krafter, därför finns en viss risk för kulledsbrott. Sådan har också uppstått i racingsammanhang. I samband med detta sågades ett stort antal kulleder isär. Det visade sig vara markant mindre gods i McPhersonlederna. Särskilt i lastfallet dragande läge. Ett antal dragprov gjordes också och generellt var McPhersonlederna betydligt svagare i draglast.

En sammanfattning:
Endast länkarmskulleder avsedda för dragande last får användas i konstruktioner med dragande last.
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Snokat lite om spindelleden och verkar som det inte e rekomenderas av SFRO tex även om jag hittat några seven som använt sådana
Dumt och chansa så jag tänkte ut det här
Gör en liten tjockare förstärkningsplatta mellan coilover fästet och spindelled med hål som passar för 140 leden som pressas fast
Slår då två flugor i en smäll :thumbright:

Bild

Men den 940 leden borde inte vara nån fara med att avända som spindelled i den övre länkarmen??
Fick nån ide om man skulle bygga nya med avlånga hål för att lätt kunna justera Camber smidigt?

mvh
Senast redigerad av Daniel Bjälevik den sön apr 22, 2012 8:55 am, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

jonas landin skrev:Kopierat från SFROs hemsida angående spindelleder:

vi postade samtidigt :D
Bild
PVPower
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av PVPower »

Daniel Bjälevik skrev:Snokat lite om spindelleden och verkar som det inte e rekomenderas av SFRO tex även om jag hittat några seven som använt sådana
Dumt och chansa så jag tänkte ut det här
Gör en liten tjockare förstärkningsplatta mellan coilover fästet och spindelled med hål som passar för 140 leden som pressas fast
Slår då två flugor i en smäll :thumbright:

Men den 940 leden borde inte vara nån fara med att avända som spindelled i den övre länkarmen??
Fick nån ide om man skulle bygga nya med avlånga hål för att lätt kunna justera Camber smidigt?

mvh
Hej!
Låter som en bra ide' med 140 leden ipressad.
940 som övre led med avlånga hål kommer bli perfekt.
M.v.h:Henrik Eliasson
jonas landin
Forumsberoende

Inlägg av jonas landin »

Daniel Bjälevik skrev:
jonas landin skrev:Kopierat från SFROs hemsida angående spindelleder:

vi postade samtidigt :D
Japp, å vi kom fram till samma sak!
Blir nog fint med 140led istället, men frågan e om det inte e bäst att göra en "krage" likt orginalet av ett rör så att plåtarna inte "mattas" där leden sitter?!

940 som övre med justermån blir nog fint, bara den inte glider av sig själv!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Plåten som hålet är i nu är 4mm.biten jag tänker lägga uppe på blir minst 4mm den oxå.det blir 8mm.lika mycket som original sitter i och det är ju bara 2.5mm tjock plåt.bli nog oxå att fasta spindelleden extra med två punkter med svetsen.har dålig erfarenhet av att dom släpper på original grejorna.övre länkarmen blir ett senare projekt, just nu vill jag få klart framvagns balken med kuggstången och coilover fästena så jag kan lyfta i motorn och se om motorfästena måste byggas om nått :-)
Bild
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)

Inlägg av DanielW »

Daniel Bjälevik skrev:Nja kan kanske gräva upp lite mer bilder.motor spec e väl typ b21 borrad första ÖD med nå smidda kolvar,H stakar 531 topp med större ventiler portad av ägaren,Enem V16 turbo kam, grenrör,insug och intercooler byggt av ägaren 262 getrag låda och 1031 bakaxel
Gått som bäst 11.80 nånting för ett par år sen, den har stått i 4-5 år för ägaren har skaffat ungar och renoverat kåk men nu vart han sugen igen :D

Ok, jo barn och hus tar sin lilla tid. Gick bromsningen bra i övrigt då?
vi ska ju köra med prospark själva (Jag&Farsan) i den ena amazonen så man får hoppas att det funkar bra.

:thumbright: för din bil, den är helt i min smak.
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Var en spridare som spökade lite,tog ett tag innan vi kom på det,annars gick det över förväntan. prospark e ju ingen hit och hålla på med,Anders som mappa har hållit på ganska mycket med det så det gick hyfsat smidigt :)
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (framvagnsbygge)

Inlägg av larsat »

Kul grejer på G där ser jag! Blir säkert bra med framvagnen till slut! Är sugen på att försöka få liv i min hoj snart om det går, isf bör vi ta o grilla nån kväll framöver hos dig kanske? Återstår att se hur mkt tid jag får över som vanligt.. du verkar fått bra fart i verkstan nu iaf :)
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Jo men allt tar ju sån tid som jag egentligen inte har just nu :-( det är bara du kommer upp när det blir lite varmare så tänder vi grillen och sänker ett gäng kalla :-D
Bild
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Haft fullt upp med annat den här helgen,födelsedagar och var upp till stockholm och hämta en ny utväxling till båten,men va upp i garaget en sväng och fixade klart rambenen, slipa till svetsen och rostskydds grunda dom :)

Bild

Bild

Bild

Klura lite på nedre länkarmarna och hur jag ska fästa dom nya spindellederna men kom inte på nått vettigt,får ta en öl och fundera vidare :thumbright:

Trevlig helg och skål :D

Mvh
Bild
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Har stått väldigt stilla för mig, har haft massor av annat o göra, motivationen har inte varit på topp och sen till råga på allt har jag legat sjuk i en vecka snart nu :(

Men det dök upp fyra stötdämpare i veckan som jag hitta på ebay :D

Bild

Är Koni 2812 dämpare i en specialvariant som användes på en del F1 bilar i början av 00 talet, dom har har suttit som test dämpare på en F1a enligt han jag handla dom av, så blir lite F1 delar i den gamle 140n oxå :hihi:
Grymt lätta grejor,stötdämpare utan fjäder med fjäderhållare vägde 750 gram 8)
Får se om det blir win or Fail :roll:

Fixade till förstärkningen på länkarmen vid spindelleden och tog upp hålet så det går och pressa i orginal 140 spindelleder

Bild

Borde inte vara nå problem med att det viker sig nu iaf

Bild

Bild

Sen vart det ett litet provisoriskt fäste för stötdämparen för o se hur allt lirar ihop

Bild

Punkta ihop ett övre oxå

Bild

Ska göra om det nedre så det blir kraftigare och hamnar lite lägre

Nått sånt här blire,tycker det ser vettigt ut iaf :thumbright:

Bild

Ni som har lite koll, hur vill man sätta stötdämparen höjd mässigt,dvs hur mycket ska den kunna fjädra ut och in? Det är 6cm slaglängd på stötdämparen, hur mycket slaglängd bör jag ha kvar vid rideheight?? 3cm åt varje håll lr? nu e den ju lutad så det blir ju mer Teoretiskt slag per cm i stötdämparen

Åsikter mottagets tacksamt!

Mvh Bjäle
Bild
Skriv svar