Volvo 140 V8 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Inlägg av David V »

Sätt dit ett Amazon-servo som går att flytta runt, de behöver inte sitta på huvudcylindern.

/David
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Inlägg av Thed_J »

David V skrev:Sätt dit ett Amazon-servo som går att flytta runt, de behöver inte sitta på huvudcylindern.

/David
Dom är väl bara till enkrets va..? Annars har ju Nissan Micra ett väldigt smuttigt servo som ska passa bra med Volvos cylinder.
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Inlägg av Thed_J »

Schysst bygge förresten! Blir intressant att se fortsättning på.
Alex0512
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: tis okt 06, 2009 7:39 pm
Ort: Sala

Inlägg av Alex0512 »

David V skrev:Sätt dit ett Amazon-servo som går att flytta runt, de behöver inte sitta på huvudcylindern.

/David
Det där lät intressant för mig! Vilka Amazoner har det, eller är det samma på alla om någon vet?
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
Användarvisningsbild
Harmångersbon
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis okt 02, 2007 9:03 pm
Ort: Harmånger

Re: Volvo 140 V8 Turbo (Bygger 4-link)

Inlägg av Harmångersbon »

Tjena PJ!

Kul å se att du inte ligger helt på latsidan :mrgreen: som jag å Kimmen gör med Escort Gassern!!! :angryfire:
De Soto coupe 1950
Vauxhall Victor Super 1957
Ford Escort 1957 (Projekt Cheap And Free gasser)



It's only kinky the first time.....:-)
Westrin
För mycket laddtryck
Inlägg: 169
Blev medlem: lör sep 01, 2007 8:40 pm
Ort: Iggesund

Re: Volvo 140 V8 Turbo (Bygger 4-link)

Inlägg av Westrin »

Fortsätter med lite uppdateringar, just nu är det styrväxel konvertering på gång.

Bild

Bild

Styrväxeln blev ganska kort om man jämför mot Volvo 240:ins

Mvh.
Per-Johan Westrin
Volvo 140 V8 Turbo
Westrin
För mycket laddtryck
Inlägg: 169
Blev medlem: lör sep 01, 2007 8:40 pm
Ort: Iggesund

Re: Volvo 140 V8 Turbo (Bygger 4-link)

Inlägg av Westrin »

Må säga att det är kanon med en laser skärmaskin på jobbet :D.
Nu har man ordnat stötdämparfästen oxå.

Bild
Per-Johan Westrin
Volvo 140 V8 Turbo
Westrin
För mycket laddtryck
Inlägg: 169
Blev medlem: lör sep 01, 2007 8:40 pm
Ort: Iggesund

Re: Volvo 140 V8 Turbo (Bygger 4-link)

Inlägg av Westrin »

Ja både i garaget och här var det ett tag sen det hände nåt, men nu är det dax för ett ryck igen. Jag håller nu på att montera en 240 framvagn i nya ramsnokar.
Det ska bli smäckrare fjädrar till fjäderbenen oxå så småningom.
Passade även på att tillverka fjäderbenslagringar som ja tror kommer att funka.

Bild

Bild
Per-Johan Westrin
Volvo 140 V8 Turbo
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Volvo 140 V8 Turbo (Bygger 4-link)

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Westrin skrev:
Bild

Styrväxeln blev ganska kort om man jämför mot Volvo 240:ins

Mvh.
Kul bygge :thumbright:

Vad är det för styväxel du kortat :?:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Westrin
För mycket laddtryck
Inlägg: 169
Blev medlem: lör sep 01, 2007 8:40 pm
Ort: Iggesund

Re: Volvo 140 V8 Turbo (Bygger 4-link)

Inlägg av Westrin »

Styrväxeln ska vara en Volvo 340, men den är över nu så är det nån som är intresserad så är det bara att höra av sig. Har även en uppsättning fjäderbenslagring över.
Mvh. Per-Johan
Per-Johan Westrin
Volvo 140 V8 Turbo
Westrin
För mycket laddtryck
Inlägg: 169
Blev medlem: lör sep 01, 2007 8:40 pm
Ort: Iggesund

Re: Volvo 140 V8 Turbo (Bygger 4-link)

Inlägg av Westrin »

Det var inte igår som man uppdaterade nåt här, fast samtidigt har det inte hänt så fasligt mycket heller.
Har hänt väldigt lite i garaget nu då jag stelopererade en led i höger tumme i slutet av november så i minst tre månader blir det lugnt.

Har fått coilover rör tillverkat.
Och även måttat in rätt vinklarpå fjäderbenen.

Bild

Bild

Bild
Per-Johan Westrin
Volvo 140 V8 Turbo
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Re: Volvo 140 V8 Turbo (Framvagn)

Inlägg av dennis-volvo »

mkt fint bygge! :)
hur gör du när du mäter in framvagnen?

Mvh Dennis
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Sockan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis dec 09, 2008 4:11 pm
Ort: Uppsala

Re: Volvo 140 V8 Turbo (Framvagn)

Inlägg av Sockan »

Varför bytet av framvagn? Är det vikten från v8an som gör det eller är det pga mer utrymme med fjäderben? Nyfiken eftersom jag själv går i tankarna att konvertera till jänkeåtta.

Vänligen,
Alexander
Alexander Engelmark
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Volvo 140 V8 Turbo (Framvagn)

Inlägg av Husse1 »

Undrar också varför man byter till en sämre typ av framvagn, utrymmesskäl?
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 140 V8 Turbo (Framvagn)

Inlägg av Steve »

Framvagnsbalken på en 140 är duktigt klumpig + det är väldigt tajt mellan rambenen. Rambenen hamnar även rätt långt upp på en 140 så det blir rätt trångt med avgas på en v8
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar