Xuri skrev:De var de jag också kom fram till efter att ha haft isär skiten typ 15 gånger å dragit bultjävlarna typ 180 gånger.. med olja,med fett osv
De som spelade mig mest skvatt var att 80Nm å olja inte blev samma moment som 64nm med fett... spelar ingen roll vad diverse savarsnubbar säger jag testade med 3 olika momentnycklar och kom fram till samma sak hela tiden.
Tror du missuppfattat det här med nm och åtdragning och varför. när man drar åt bulten till ett visst nm är det för att du ska dra bulten längre. Jätte lätt att mäta med en micrometer. mät bulten löst sen dra åt den i staken mät bulten när den är åtdragen. Då är bulten längre. på arp finns det ett mått bulten ska bli. Det är detta mått som är det riktiga.. och dom olika momenten är bara till för att uppnå samma sträckning. för det är det det handlar om. Med olja är det mer friktion och då behövs ett högre moment för att dra runt bulten till rätt sträckning. Molly mindre friktion till rätt sträckning där av lägre moment.
Motorn har nu gått i alla fall 50 mil stenhård körning med 1.5-1.8 bars ladd och de lirar fin fint.
större delen av folket här tror jag räknade på haveri omgående (läs inom 5 mil)
Molybdensulfid är ett halt fast ämne, likt teflon och grafit som också förekommer i diverse smörjor. Det gör nytta när fettet inte längre klarar att hålla en smörjande film mellan ytorna (t.ex. p.g.a. högt tryck på gängor vid hård åtdragning), istället för att få metall-metallkontakt och hög friktion när fettet pressats undan kommer man ha en massa små hala molybdensulfidbitar som metallytorna glider på. Med andra ord, det fortsätter smörja vid t.ex. höga tryck när fettet inte längre klarar av det.
du har inte oljat in lagrena mot vevstaken va? kompisen doppade lagrena i olja så de blev olja både emot veven o staken de räckte för att inte kunna dra runt motorn vi tog isär de o tvättade av lagren o oljade enbart mot veven då funkade de klockrent,