olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Inlägg av johan johansson »

Xuri skrev:De var de jag också kom fram till efter att ha haft isär skiten typ 15 gånger å dragit bultjävlarna typ 180 gånger.. med olja,med fett osv

De som spelade mig mest skvatt var att 80Nm å olja inte blev samma moment som 64nm med fett... spelar ingen roll vad diverse savarsnubbar säger :hihi: jag testade med 3 olika momentnycklar och kom fram till samma sak hela tiden.

Tror du missuppfattat det här med nm och åtdragning och varför. när man drar åt bulten till ett visst nm är det för att du ska dra bulten längre. Jätte lätt att mäta med en micrometer. mät bulten löst sen dra åt den i staken mät bulten när den är åtdragen. Då är bulten längre. på arp finns det ett mått bulten ska bli. Det är detta mått som är det riktiga.. och dom olika momenten är bara till för att uppnå samma sträckning. för det är det det handlar om. Med olja är det mer friktion och då behövs ett högre moment för att dra runt bulten till rätt sträckning. Molly mindre friktion till rätt sträckning där av lägre moment.

Tror Norrback skrev något om det tidigare..

Johan Johansson
volvo pv 53 16v
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Inlägg av Xuri »

ja jag är helt å hållet med på dom bitarna johan.

de jag kom fram till var dock.

Om jag drog bultarna 80nm med olja så krävdes 90Nm att snurra vevaxeln,

drog jag bultarna 64nm med molyfett, som ska ge samma sträckning som 80nm me olja,
då krävdes ca 40 nm för att drar runt vevaxeln.

Dvs med 80nm och olja så började storänden se annorlunda ut....

hade 64nm och molly blivit precis samma sträckning på bulten som vid 80nm å olja.
då hade de varit lika svårt å dra runt motorn... i båda fallen...
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Inlägg av johan johansson »

Ok då är jag också med.
volvo pv 53 16v
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Inlägg av nicke b »

intressant!
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Inlägg av Xuri »

Motorn har nu gått i alla fall 50 mil stenhård körning med 1.5-1.8 bars ladd och de lirar fin fint.
större delen av folket här tror jag räknade på haveri omgående (läs inom 5 mil)
Jens Hedlund.
242 t5
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: sön apr 30, 2006 1:38 pm
Ort: Älvsbyn

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Inlägg av 242 t5 »

Kan man även köra med fett på ramlagrerna?
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Inlägg av Xuri »

Nu får jag säkert skit för detta men jag gör det i alla fall. Lite mollyfett alltså
Jens Hedlund.
242 t5
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: sön apr 30, 2006 1:38 pm
Ort: Älvsbyn

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Inlägg av 242 t5 »

Vad är skillnaden mellan molly fett och tex vanligt hjul/lager fett?
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Inlägg av G-son »

Molybdensulfid är ett halt fast ämne, likt teflon och grafit som också förekommer i diverse smörjor. Det gör nytta när fettet inte längre klarar att hålla en smörjande film mellan ytorna (t.ex. p.g.a. högt tryck på gängor vid hård åtdragning), istället för att få metall-metallkontakt och hög friktion när fettet pressats undan kommer man ha en massa små hala molybdensulfidbitar som metallytorna glider på. Med andra ord, det fortsätter smörja vid t.ex. höga tryck när fettet inte längre klarar av det.
duffy
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: ons apr 16, 2008 5:04 pm
Ort: jönköping

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Inlägg av duffy »

du har inte oljat in lagrena mot vevstaken va? kompisen doppade lagrena i olja så de blev olja både emot veven o staken de räckte för att inte kunna dra runt motorn vi tog isär de o tvättade av lagren o oljade enbart mot veven då funkade de klockrent,
simon landin
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring

Inlägg av Xuri »

nope körde av allt med bräkleen och skruvade ihop med bara infettade slitytorna om vi säger så.
Jens Hedlund.
Skriv svar