7,50 140,1064whp hästars volvo 4,a motor säljes

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Toffe »

åker du med mettis så är de 15 lagers (sfi15 tror ja det blir ) som gäller, sen som du säger så är HANS skydd ett krav, vilket ja tycker e vettigt! Simpson har en fin variant, helt klar den lämpligaste som ja provat.

Kläderna tog ärtan hem till mig, de vart rätt kurs, dock inte simpson men de va iofs halva priset med..
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Tommy Luhr »

Tobias: Jag skall till lindesberg och besiktiga om någon vecka.
Toffe: Jag visste att det var mer säkerhet än vad jag sett, är det någon vänlig själ får denne gärna länka regelboken för just metanol och kläder!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Toffe »

Ring Loffy på SBF,menja är rätt säker på att de e sfi 15 som gäller


Mobil: 070-3111496
kvällstid 013-299752
Mejl loffy@dragracing.se
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Mattz Larsson »

Det är inte SFI 15 som gäller.......
Läser man ET reglerna så står det att om man har brandvägg i stål och åker överladdat så är det SFI 5 som gäller om man inte har en automatlåda i cupen.
SBF har ingen högre klassning av kläder beroende av bränsle så om du inte åker fortare en 7.50 så är det SFI 5
HANS Behöver du om du åker fortare en 8.50

Är du hemma på måndag eftermidag/kväll funderar om jag skall svänga för bi.....
Mattz
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag är nog säkert hemma Mattz, kom förbi skall jag se till att bryggaren är laddad:)

JAg blir inte klok på kläder för enligt et reglementet behövs inte så mycket kläder?!?!?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Mattz Larsson »

Det här med att det behövs SFI 15 tror jag kommer från vissa leverantörer av kläder som tycker att för varje power adder
så skall det räknas upp en nivå, så om man börjar med SFI 1 för en vanlig bil så blir det ett steg till för turbo sfi5.
Och lägger man på mettis så åker man upp en nivå till SFI15 det är så man gör i USA men SBF har inte dom kraven än (det kommer nog), rätt eller fel........
Men jag tycker att slut fart och tid borde spela roll, det blir lite konstigt att en bil som går en låg 9 eller en 8:a skall ha samma krav som en pro mod bil.
Då finns det ju ingen anlednig till att vi skall kunna ha olika säkerhets klassning, då kan ju alla ha sama kläder och övrig utrustning.

Mattz
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Toffe »

En bil som typ tommys brinner väl lika bra som en promod? eller tänker ja fel.

Ja ringde loffy å fråga, tänkte köra på sfi5! Men fick pris av ärtan på sfi 15 och de motsvara priset på sfi 5 om man handlar av nån i sverige.om om ja känner förbunndet rätt så är det en ny ändring nästa år så att köpa sfi 15 är ingen dum ide.

Toffe
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av nkro »

Är simpson Hans skyddet SBF godkänt.

Vet att det blivit mkt nya krav i rally, och fler kommer..
Men där är det FIA som styr. Är det samma i dragracingen ?

Niklas
Niklas
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Fredde Holmgren »

Antar att du inte mappat in motorn mot spjälläge eftersom du kunde byta till singelspjäll?

Skyddskläder:

ET 9,99-7,50 (6,39-4,50) sekunder
Skyddskläder enligt SFI spec 3.2A/5 eller FIA-overall enligt FIA norm 1986 (ISO 6940) med
underkläder obligatoriskt, eller FIA Norm 8856-2000 med underkläder obligatoriskt. Läderskor
av kängtyp, avsedda för racing, med lädersula eller bindsula av läder samt strumpor, handskar
och balaklava av Nomex etc eller SFI spec 3.3/5. Se DRT 10.11.1.


Täckta fordon med frontmotor med lustgas, kompressor eller turbo utan original
brandvägg eller brandvägg av stål:

Skyddskläder enligt SFI spec 3.2A/15, handskar och skor/stövlar enligt SFI Spec. 3.3/15 obligatoriskt.
Öppna fordon med frontmotor med lustgas, kompressor eller turbo. Föraroverall enligt
SFI spec 3.2A/15, handskar och skor/stövlar enligt SFI Spec. 3.3/15 obligatoriskt.

HNRS:

ET 10.6.1 Head and Neck Restraint Support (HNRS)
När fordonet underskrider 8,50 (5,10) sekunder ska Head and Neck Restraint Support (HNRS)
enligt SFI Spec. 38.1 eller FIA norm användas. Montaget av HNRS ska göras enligt tillverkarens
anvisningar. Se DRT 10.7.1.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Mattz Larsson »

Jo Toffe den brinner nog lika bra men den går långsammare dvs brand personalen
hinner till tommys bil fortare en om Martins turbo promod med en sluthastighet 400km brinner.
Det är narturliktvis upp till var och en om man vill ha ett bättre skydd en SBF kräver.
Men jag blir lite trött när vissa försäljare säger att så här är det och sedan när man kollat med
SBF så stämmer inte det.
Jag tycker att det är jätte bra att vissa är på SBF som iglar för att öka våran säkerhet men det är alltid
det som står i regelverket som är lägsta nivå.....
och man får ju hoppas att SBF inte har helt fel i sina regler.

Mattz
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Toffe »

Matts, ja förstår precis hur du menar! och tror ja vet vem du syftar på!

De tråkigste av allt är väl att sbf ändrar sig lite hur som, kolla bara på regeln om HANS tex!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Tommy Luhr »

Skall kolla mina kläder, har två olika overaller och massa underställ och saker.
Men ena settet är inte sfi märkt om jag kommer ihåg rätt.

Fredde: jag har map/tps load axel. kommer att få åka med lambda och stämma av bränslet nu.
Fick tag på mettislambda som förhoppningsvis gör sitt jobb.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Tommy Luhr »

Skall dra iväg och göra chassie bes imorgon på racebilen.
Känns jävligt bra att det äntligen flyter på lite med bilen så man får åka iväg och köra lite.
Är mycket sugen på att bygga en enkel men vass 8v motor och stoppa i den.

Kan ju känna att det inte är ett en mans team detta med metanol och 16v motor i denna klassen ibland.
Lite därför det tar tid att få skiten på banan, mycket som skall klaffa!
Men snart syns vi ute på race:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Kökarmicke »

Jag kan känna samma sak, man är alltid beroende av ett par tre extra par händer när man ska iväg å köra så de e mycket som ska klaffa :) Särskillt när man som mig alltid måste ta färjan över vattnet för att kunna köra å de måste passa flera dagar i sträck för gänget som ska me. Bara en sån sak som att sätta sig in i bilen med hansskydd, bälten å skit som ska läggas rätt å spännas fast hjälmar m.m tar ju en evighet om man måste göra de själv :doh:

Appropå de så skulle du kunna komma över till Åland å löda på lite på fältet här sista helgen i juni, kommer bli mycket köra iaf :thumbright:
Lite synd att de skulle krocka med borlänge eller vilken tävling de nu va samma helg :thumbdown:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Tommy Luhr »

Taggningen gick bra och chassiet rullar på, dock blir det ju ett 8,50 chassie vid årsskiftet.
Det fattades mest en Funnycarbur runt föraren så är det uppkompleterat sen.
Det var ju härligt faktiskt.
Behöver bygga om kärran lite för spoilern fick sig en törn när jag lastade av den.
Skit!

Kökarmicke: jag ser erat problem och du har det nog ännu krångligare än vad jag har när ni måste segla in till banorna!

Skall se om jag gör en mindre komplicerad motor som går på bensin.
En 8v med 76mm turbo blir det nog då och ett link atom skulle jag tro.
Endast stakar och ordentlig topp (lättbyggd) och oringat block.
Sen flåsa ut det som den orkar och köra.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar