Hjälp med efffekt b230 Ställt kamen till rätta

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Hjälp med efffekt b230

Inlägg av Toffe »

peppe skrev:
Toffe skrev:en hx52 ger ingen effekt där uppe! den borde ge mer pulver än så men sett flers som bottnat dem tidigtit, ett riktigt skit aggregat är det en 40 eller 50 eller 55 är melodin!

Kam inställning?vem har gjort kammen?
Tändning och varvtal vid max effekt?

Vem har fixat toppen? Tommy?

ja hade en gamal sc61 å en sam t5 kam i min och bromsa 506whp vid 2,2 i ladd!
Är det på det "höga" trycket den är skit, eller rent generellt? För polaren körde ju 740"whp" ur sin på 1,8bar, 16cm^2 huset.


På de bilar med 52or ja sett så ger de dåligt med pulver, samt bottnar tidigt jämfört med de andra ja påtala! Men de kanske finns ex antal modeller att välja på? förmodligen är det väl så kanske..för de verkar ju finnas en hel djungel bland holset aggragaten, var förmodligen lite snabb å gnälla..
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Inlägg av peppe »

Var billet impeller på den så det kan hända att det är någon utgåva dom "rättat" till också. Men sant, det är en djungel!
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 469
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Inlägg av Baxman »

_Andersson_ skrev:tja tänkte kolla lite med er om hur mkt effekt med ungefär detta recept
jag bromsde 440 på hjulen cirka 480 i motorn på 2,55 bar
men jag tycker den borde ha gett mer vid de laddtrycket,, kommer bilder på bromspappret i morgon

komprisons förhållande 8.7:1
block: B230Fk
Topp: 530 cnc portad, rostfria ventiler
Kamaxel: 304g 12,5lyft
Kolvar: B230FK
Stakar: H-Profil
Vevaxel: B230
Insug: Custom
Grenrör: Custom
Turbo:hx52
WG: Kina 60mm
Dumpventil: 60MM
Luftfilter: lintec
Oljepump: Högflödes
Oljekylare: 19 Raders
Styrsystem: Megasquirt 2 v3

Tändning: MSD 8241 Spole och Biltema 8mm Kablar

Bränsle:etanol
pumpar 3st 044
Spridare: Siemens Deka 1700cc@3 bar
FuelRail: Nuke
Regulator: accel
Filter: Russle AN8
Tank:60l fulecell
Hvor høy eksostemp. har du på 2,55 BAR ladd?
Hva har du av hk og Nm på 1,5 og 2,0 BAR ladd?
551 Nm fra 2316 ccm med 2,55 BAR er vel ca. 150 Nm for lite?
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Min gamla motor,samma kam,48/40 405 topp.holset HX40 58in 64ut 16# hus 450whp 1,8 bar bottnad turbo, 370whp vid 1 bar, på 95 oktanig bensin,ca 8.0 o komp
Bild

nya motorn blir 2,5 liters med HX52 68mm in och 74 ut har jag för mig, 16# och billet impreller.8.5 i komp. samma kamaxel till och börja med.blir intressant och se hur stor skillnade blir,blir antagligen etanol nu oxå.
tycker din motor borde ha lämnat mycket mer effekt, men 8v spisarna behöver mycket tänidning.kolla upp vad du ligger på idag och ställ kammen efter Enems spec. 3.9mm "Inställningsvärde för kamaxeln. Ventilspelet skall vara inställt. Anger ventilöppning på ÖD i overlap (mm). För 2-ventils enkelkam motorer gäller det alltid insugningsventilen"

Mvh
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Inlägg av Kadett4wd »

varför jag fråga om dumpen var tät är pga kurvorna på papperena..
stabilt upp till en nivå,, sen ser kurvorna ut som en pruttkudde öppnat sig.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Inlägg av Tommy Luhr »

Halvarssons topp flödar ca 230cfm på insug med 46mm ventil. Beroende på vilket ventilsäte som gjorts.
Det kan vara mellan 220-230cfm.
Tycker ändå inte toppen borde vara problemet.
Kolla kaminställningar och ifall ni har läkage i systemet.
Titta på avgasmottrycket med, brukar skvallra om det är nått tok på gång.

Låter motorn ansträngd eller går den "lätt"?
En frisk motor som tycker om effekt ger ifrån sig ett ljud som man känner är helt rätt!
Svårt att säga kanske hur det skall låta, men är säker på att vissa känner igen vad jag vill få fram här :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Inlägg av Johnny Borg »

Hur elak tändning tycker ni man ska köra då?
Varierar ju självklart men ungefär?

Gärna nån som har testat då. :)

Jag som har mappat anderssons bil.
Kör under 20g på 2.5 bar iaf. Kan lägga upp Tändtabellen senare
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja det är ju nått som inte lirar ordentligt.
Men tändning upp mot 25grader på fullt är ju inte ovanligt på dom motorerna.
Vissa inviduella avvikelser kan det ju vara. Men det är ju därför man bromsar.

Öka tändningen några grader i taget, ger den inte mer vrid så öka inget mer utan gå tillbaka till tändningen innan.
Dom spikar lätt på medellast men på fullt tycker dom om tändning är min erfarnhet av 8v motorerna!

Läkagetest, kammens position och tändning kan ju vara fina variabler att spana hårdare på :)
Lycka till.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
_Andersson_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: ons jul 14, 2010 12:12 am
Ort: enköping
Kontakt:

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Inlägg av _Andersson_ »

Får tacka för alla tips...

Idag har vi ställt kamen, stog ganska mkt fel...

i morgon ska jag bygga avgas, kör just nu med 4" ut genom framskärmen...funkar ett tag sen blir de för mkt...
sen ska jag provtrycka systemet i morgon med...

mvh
Fredrik Andersson

http://www.NoControl.se" onclick="window.open(this.href);return false;
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Hjälp med efffekt b230 Ställt kamen till rätta

Inlägg av knotan »

om det behövs mer än 25 graders tändning för den ska gå vettigt på så högt laddtryck är nått inte OK.

med 2 bar plus så ska den gå att köra på lägre tändning än så och den ska fortfarande kännnas ok. (effekt på papper är en sak, hur man upplever bilen en annan)

man borde tom få ut mer effekt än så på i princip en std topp.

dem siffrorna daniel bjälevik visar känns mer som man kan förvänta sej av din motor även om såklart lite mer effekt och något högre register iom större turbo...


som tidigare är inne på, är verkligen IC systemet tätt osv, stämmer tändläget även under fullast???

man ska alltid dubbelkolla och mäta så kammen sitter rätt, inte bara sätta enligt markeirngar , (hur mycket fel satt den??) där kan mycket väl vara felet men då borde man som tommy var innne på hört att motorn inte gick somd ens kulle i bänken (eller på gatan för den delen)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Hjälp med efffekt b230 Ställt kamen till rätta

Inlägg av Johnny Borg »

Som andersson skrev så satt kammen rätt mkt fel.

Vet ej hur mkt exakt hur mkt då vi började om allt från början med kamdrivning o nollning.
Men lite mer än 1 kugg var de.

Det är nästan så att man får justera drevet så att de bottnar. Då de var 3.9mm vid ÖD1 enligt ENEM.

Så när vädret tillåter ska den ut o mappas igen, men med ljuddämpare så att de går att åka och inte störa hela komunen.

Säg gärna vad ni tycker kan förbättras på tändkurvan, kanske en bild på era tabeller.

Den här tändkurvan ser ut så här:

Bild
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Hjälp med efffekt b230 Ställt kamen till rätta

Inlägg av Johnny Borg »

Tycker också man borde hört när de satt så pass fel.

Dock får jag för mig att 4" genom skärmen försvårar detta lite.
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Re: Hjälp med efffekt b230 Ställt kamen till rätta

Inlägg av fredda »

jag ligger på 27 graders tänding på full last å 2,5 i laddtryck. jag å andersson har ju snarlika maskiner å min är bromsad 582whp
Volvo 740 v12 turbo
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Hjälp med efffekt b230 Ställt kamen till rätta

Inlägg av Johnny Borg »

Testade du den i bänk när du höjde tändningen och såg att de var där den gav som mest effekt?

Ser din tabell ut som andersson?, Kurv messigt alltså.
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Hjälp med efffekt b230 Ställt kamen till rätta

Inlägg av Daniel Bjälevik »

kommer inte åt min tändkurva nu tyvärr då mappdatorn har krachat. men har nått minne av att vi låg runt 25 grader runt 1,8 kg på toppen
När vi mappa kompisens amazon gav det ingen skillnad att gå upp från 20 till 24 grader på slutet, gick heller inte att få den att ladda med än 2 kg oaqvsett hur mycket vi spände fjädern på WGn.. oxå en 58mm turbo garret gt37 tror jag det va, den motorn va dock mer låg kompad men det va på etanol.
Bild
Skriv svar