
Jensas B18 comp Vega.
Re: Jensas B20 Vega (race rapport)
Man behöver ju iaf inga projacks så du slipper ju en kostnad om den är gaser stukad 

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega (race rapport)
har man kort hjulbas så ska man inte ha en hög bil också det slutar på taket och på sjukan och det vill jag undvika. jag vill ha bra reaktions och 60 fot tid också. jag har haft 1.34 som bäst men skulle gärna vilja kapa lite mer där i framtiden.
vill man ha mer chassi reaktion och vikt förskjutning för streetrace så finns det bättre tekniker än att höja som på 60 talet också.
vill man ha mer chassi reaktion och vikt förskjutning för streetrace så finns det bättre tekniker än att höja som på 60 talet också.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas B20 Vega (race rapport)
Jag tänkte skriva det,, att Jens kanske ville åka fort åxå 

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega (race rapport)
ja fort och med B20! allt annat är ointressant för mig just nu och mest troligt ganska långt in i framtiden också
jag trodde att man skulle växa ifrån dumheterna med B20 och dragracing, men det gör jag tydligen inte
jag har jobbat med en dåligt gående ford 351c 4v V8 sista dagarna och jag säger bara hydral kam, konstiga tänd följder, singel plan insug med ederbrock tunder 800 gasare+ extremt trångt motorrum där man nästan inte får bort tändstift mm inte är roligt för 5 öre
cylindrarna går helt olika bra/dåligt men jag hittar inget riktigt fel? 
skulle vilja riva hela motorn och bygga ihop den själv med "rätt grejor". mest troligt flera små fel i harmoni med varandra
nä det ska va B20! enkelt, billigt och mycket effekt

jag trodde att man skulle växa ifrån dumheterna med B20 och dragracing, men det gör jag tydligen inte

jag har jobbat med en dåligt gående ford 351c 4v V8 sista dagarna och jag säger bara hydral kam, konstiga tänd följder, singel plan insug med ederbrock tunder 800 gasare+ extremt trångt motorrum där man nästan inte får bort tändstift mm inte är roligt för 5 öre


skulle vilja riva hela motorn och bygga ihop den själv med "rätt grejor". mest troligt flera små fel i harmoni med varandra

nä det ska va B20! enkelt, billigt och mycket effekt

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega (race rapport)
finns det någon vänlig själ där ute i landet som kan hjälpa mig att göra 4 st sånna här plattor?
de behövs för att flytta in-fästnings punkten för stegarna/bakaxeln bakåt i bilen för att den nya mellanaxeln ska rymmas.
den gamla mellan axeln visade sig slå närmare 1.0mm och jag törs inte köra med den nå mer.
problemet är att det är lite bråttom (skulle behövt dem absolut senast i mitten på nästa vecka) och sen törs jag inte fråga cnc jonas, fredde, eller teflon mats då de har hjälp mig så mycket redan
nån som har tillgång till bra värksta och lite tid över? jag betalar så klart.
inga mått förutom hålen är direkt formel 1 viktiga i mått bara det är inom ca 1.5mm.
mvh jens
värsting cad ritning som gör om så det nästan ser ut som om det vore ritat för hand.

de behövs för att flytta in-fästnings punkten för stegarna/bakaxeln bakåt i bilen för att den nya mellanaxeln ska rymmas.
den gamla mellan axeln visade sig slå närmare 1.0mm och jag törs inte köra med den nå mer.
problemet är att det är lite bråttom (skulle behövt dem absolut senast i mitten på nästa vecka) och sen törs jag inte fråga cnc jonas, fredde, eller teflon mats då de har hjälp mig så mycket redan

nån som har tillgång till bra värksta och lite tid över? jag betalar så klart.
inga mått förutom hålen är direkt formel 1 viktiga i mått bara det är inom ca 1.5mm.
mvh jens
värsting cad ritning som gör om så det nästan ser ut som om det vore ritat för hand.

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)
Jens , ritningen du har lagt upp är det din slutgiltiga design ?. isaf kan jag gå till Kurt imorgon så tror jag nog han fixar fram dom där på några timmar högst.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)
det skulle va snällt om du hann höra med han roger, du som känner han också. jo den ska va den slutgiltiga ritningen 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)
ja jäklar..
bra att ha moderatoregenskap.. bara ta bort opassande inlägg, även om det var tips i all välmening.
bra att ha moderatoregenskap.. bara ta bort opassande inlägg, även om det var tips i all välmening.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)
Kan fixa laserskurna delar.
Skall ha till min racebil.
Då måste jag ha mina delar i mitten på nästa vecka, det kan vara det det faller på.
Inte alltid det går så fort
Skall ha till min racebil.
Då måste jag ha mina delar i mitten på nästa vecka, det kan vara det det faller på.
Inte alltid det går så fort
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)
Ang 351 motorn... Kanskje en dum fråga, men har du kontrollert at ikke Vippearmene er justert for hardt slik at ventilene står litt åpen?
Daniel Krüger
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)
I min egna tråd om min egna bil så gallrar jag bort sånt som inte hör dit rätt hänsynslöst och med gott samvete. Att du tycker jag ska göra jobbet själv utan verktyg, och hur du tycker jag bygger om fel då jag förlänger hjulbasen, var inget som gav något i denna diskussion. Jag tycker tvärtom, och mest troligt också 99.9% av resten av världen.Kadett4wd skrev:ja jäklar..
bra att ha moderatoregenskap.. bara ta bort opassande inlägg, även om det var tips i all välmening.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)
jag har kollat ventil förspänningen och lagt mig på 0.5varv. det fins kompa och soppa och tändning vid rätt tidpunkt sen visar lamdan bra värden men den mäter bara snittet på 4 cylindrar. HC är nog rekord hög men jag vill inte köra sönder mätaren då jag ser och hör hur dålig förbränning det är på vissa cylindrar.turbodart skrev:Ang 351 motorn... Kanskje en dum fråga, men har du kontrollert at ikke Vippearmene er justert for hardt slik at ventilene står litt åpen?
jag har leek down testat den sämsta cylindern och den har inga höga värden direkt. (ca 25%).
kan va dåliga lyftare som pumpar upp sig?
kan va indre lekage i insug eller toppar?
kan va väldigt dålig blandad soppa i den väldigt lutande singel plan insuget i kombination med de gigantiska kanalerna (ser ut som cheva rektangulär portar i storlek men till en 5.7L motor

JAG KAN ÄRLIGT SÄGA ATT JAG HATAR HYDRAL KAMAXLAR! VAD ÄR DET EGENTLIGEN BRA FÖR?? jag har alltid gjort det och kommer mest troligt aldrig att ändra mig.


True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas B20 Vega (race rapport)
Jens Gustavsson skrev:har man kort hjulbas så ska man inte ha en hög bil också det slutar på taket och på sjukan och det vill jag undvika. jag vill ha bra reaktions och 60 fot tid också. jag har haft 1.34 som bäst men skulle gärna vilja kapa lite mer där i framtiden.
vill man ha mer chassi reaktion och vikt förskjutning för streetrace så finns det bättre tekniker än att höja som på 60 talet också.
Vad har du i hjulbas? Lite nyfiken då min inte heller är väldens längsta precis . 2475mm eller 97,4tum.
Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)
Re. 351C4V : Hvilken årsmodell er motoren....eller rettere sagt finner du en seriøs kombinasjonsfeil ??? Det skiller en hel del på forutsetningene her. De senere har mindre enn 8.5 : 1 CR og er en dårlig kandidat til enplansinnsug og 800 CFM forgasser. En '70 351C4V vil elske det, og belønningen er et flott V8-vrål fra 3.5K RPM og oppover. Der er også turtallet som de seinere variantene sier takk O Hej og venter på neste gir.. men ellers....Så hadde jeg sett litt på fordeleren ifall den er original. Endel Forder har to vakumklokker på fordeleren, og hvis andre parametre blir endret mens denne historisk sett interessante innovasjonen forblir intakt kan en lett se problemer som du beskriver over.
Ærlig talt : Jeg tror du har litt for avanserte idèer her. Hydrauliske ventilløftere er sjelden en kilde til motorfusk.
Indre lekkasjer er svært sjeldent.
Lekkasje i innsugspakning er ganske vanlig. Her skal du bruke Fel-Pros' valley pan gasket # QMS95012 og ikke noe annet.
Oppsto problemet spontant, har det alltid vært der for nåværende eier, er det stabilt, finnes det mønstre hvis problemet ikke alltid er der, dukker det opp på spesiell temperatur eller etter så og så mange kilometer eller tid.....får en svar på vesentlige spørsmål er det ofte til stor hjelp. Hvis kunden kommer mer nyinnhandlet prosjekt og ikke vet mere enn at detta funker ikke blir feilsøkingstia desto lengre. Lykke til!
Men : Hvis du har 8.5:1 CR.
Stort enplansinnsug.
800 CFM forgasser.
En såkalt " trimkam " ?
Kombinèrt med 351C4V's gigantiske innsugsporter.... den motoren vil aldri gå bra.
Ærlig talt : Jeg tror du har litt for avanserte idèer her. Hydrauliske ventilløftere er sjelden en kilde til motorfusk.
Indre lekkasjer er svært sjeldent.
Lekkasje i innsugspakning er ganske vanlig. Her skal du bruke Fel-Pros' valley pan gasket # QMS95012 og ikke noe annet.
Oppsto problemet spontant, har det alltid vært der for nåværende eier, er det stabilt, finnes det mønstre hvis problemet ikke alltid er der, dukker det opp på spesiell temperatur eller etter så og så mange kilometer eller tid.....får en svar på vesentlige spørsmål er det ofte til stor hjelp. Hvis kunden kommer mer nyinnhandlet prosjekt og ikke vet mere enn at detta funker ikke blir feilsøkingstia desto lengre. Lykke til!
Men : Hvis du har 8.5:1 CR.
Stort enplansinnsug.
800 CFM forgasser.
En såkalt " trimkam " ?
Kombinèrt med 351C4V's gigantiske innsugsporter.... den motoren vil aldri gå bra.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20 Vega (race rapport)
250cm lite drygt ligger jag på ungefär (100tum) en vanlig volvo har 260 cm och en vanlig lite värre race bil ca +270cm.r3c skrev:Jens Gustavsson skrev:har man kort hjulbas så ska man inte ha en hög bil också det slutar på taket och på sjukan och det vill jag undvika. jag vill ha bra reaktions och 60 fot tid också. jag har haft 1.34 som bäst men skulle gärna vilja kapa lite mer där i framtiden.
vill man ha mer chassi reaktion och vikt förskjutning för streetrace så finns det bättre tekniker än att höja som på 60 talet också.
Vad har du i hjulbas? Lite nyfiken då min inte heller är väldens längsta precis . 2475mm eller 97,4tum.
vad har du för bakvagn och hur ryms du i förarutrymet? jag har trångt och ändå har jag stegarna under golvet. 4 link är bara att glömma då man är 1.83m i en sån bil.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/