Mattias pysslar på (95/98/E85 jämförelse)
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Kontakt:
Re: Mattias pysslar på
Ja det är ju sjukt vad billigt det är iaf, beställde hem till min holset, 420kr inkl frakt inkl alla skruvar å o-ringar dessutom packning till returen. återstår å se om den lever så länge, bara kört en vända hittills men då har man provat iaf.
Har startat upp motorn i 945an ikväll, gick väl mer eller mindre lyckat då allt verkar fungera utom en spridare som verkar stängt för gott. Ibland räcker det att knacka lite på den om solenoiden "fryst" fast - vilket inte hjälpte. Tiden rann ut så det blir att lösa det problemet imorrn och eventuellt byta till andra spridare. De jag kör nu tror jag är på 440 cc/min @ ? bar (minnet är kort, men jag har flödat dom) och är från Volvo V40 turbo (vit-motorn), men jag har original gröna turbo-spridare kvar
Det blir intressant att se hur motorn beter sig mot tidigare helt original, jag har "bara" bytt topp och kamaxel. På motorn sitter nu en experimentell CNC-topp från Joni Racing och en STS 237, snällaste kamaxeln Jens säljer till Volvo 8v.
Givetvis byts lite annat ut med tiden, men jag har ingen brådska..
Det blir intressant att se hur motorn beter sig mot tidigare helt original, jag har "bara" bytt topp och kamaxel. På motorn sitter nu en experimentell CNC-topp från Joni Racing och en STS 237, snällaste kamaxeln Jens säljer till Volvo 8v.
Givetvis byts lite annat ut med tiden, men jag har ingen brådska..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Det var inte någon spridare som var kass, hade ett litet insugsläckage pga en fläns på en tätningsplugg på en kanal på cyl 1. Lite filning på pluggen och insuget så passade allting mycket bättre.
Får tacka Jens för lösningen, då han dels upptäckte problemet och föreslog det gamla vanliga som jag skulle börjat med först av allt för att undvika onödig felsökning :
PROVTRYCK!! -> http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=361" onclick="window.open(this.href);return false;
Det blir lite småfix, fastsättning av coilpack/spole, kolla inkörning av kamaxel, med mer, innan jag kan åka ut och känna på motorn. Det blir nog fortsättning efter helgen.
Får tacka Jens för lösningen, då han dels upptäckte problemet och föreslog det gamla vanliga som jag skulle börjat med först av allt för att undvika onödig felsökning :
PROVTRYCK!! -> http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=361" onclick="window.open(this.href);return false;
Det blir lite småfix, fastsättning av coilpack/spole, kolla inkörning av kamaxel, med mer, innan jag kan åka ut och känna på motorn. Det blir nog fortsättning efter helgen.
Mattias pysslar på
D här blir hur bra som hälst Mattias.
Volvo 242 `77 Project
Volvo 940 `98 3"lmm,justerbar btr,968or,18t,moates ostrich
Volvo B20 Dragster
Volvo 940 `98 3"lmm,justerbar btr,968or,18t,moates ostrich
Volvo B20 Dragster
Bra att ni hittade felet. Blir kul å höra hur toppen fungerar.
/Danne
/Danne
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Kontakt:
Snart dags för att uppgradera snurran då ellermattias skrev: Det blir lite småfix, fastsättning av coilpack/spole, kolla inkörning av kamaxel, med mer, innan jag kan åka ut och känna på motorn. Det blir nog fortsättning efter helgen.

Helt klart Nicklas, det blir en resa norröver inom kort.
Än så länge har inte vätskor blandat sig, kompression letat sig ut fel väg, etc.. Så toppen och det fungerar. Mitt största problem i helgen och ikväll när jag provkörde var en pyspunka som jag fixat nu, man undrar ju bakom vilket hörn Murphy väntar på mig med riktiga problem..
Slutsatsen man kan dra så här långt om motorn är att den är en hel del starkare i botten nu, nästan så att den har lite tråkig platt karaktär men det glömmer man fort när man höjer laddtrycket. Det känns att original-turbo stryper på högre varv förstås.
En annan sak, med tidigare avgasöppning på ventilerna och bättre flöde blev mitt 3" rostfria avgassystem grövre i rösten, med original topp och kamaxel var det bättre ljudnivå att bruksa runt med, så jag ska hitta på något - för det är en bruksbil och ingen race-bil där man skulle accepterat det utan vidare. Troligen monteras en insats för att dämpa helt enkelt, och i förlängningen skulle jag gärna haft ett spjäll och en mindre dämpare för all körning utan laddtryck.

Än så länge har inte vätskor blandat sig, kompression letat sig ut fel väg, etc.. Så toppen och det fungerar. Mitt största problem i helgen och ikväll när jag provkörde var en pyspunka som jag fixat nu, man undrar ju bakom vilket hörn Murphy väntar på mig med riktiga problem..

Slutsatsen man kan dra så här långt om motorn är att den är en hel del starkare i botten nu, nästan så att den har lite tråkig platt karaktär men det glömmer man fort när man höjer laddtrycket. Det känns att original-turbo stryper på högre varv förstås.
En annan sak, med tidigare avgasöppning på ventilerna och bättre flöde blev mitt 3" rostfria avgassystem grövre i rösten, med original topp och kamaxel var det bättre ljudnivå att bruksa runt med, så jag ska hitta på något - för det är en bruksbil och ingen race-bil där man skulle accepterat det utan vidare. Troligen monteras en insats för att dämpa helt enkelt, och i förlängningen skulle jag gärna haft ett spjäll och en mindre dämpare för all körning utan laddtryck.
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Kontakt:
Re: Mattias pysslar på (945 turbo trim)
Du får väl komma upp så att det hinns montera större turbo innan EDPS 

Väldigt intressant! Är det en standard 945 Turbo annars,alltså botten?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
tänkte bara berätta att mattias har nu en mycket trevlig bruksbil och snart får nya spridare som
gör den ännu roligare! kopplingen kanske inte tycker att det är så kul möjligen!
gör den ännu roligare! kopplingen kanske inte tycker att det är så kul möjligen!

Ja nu vill vi höra hur de gått? 

En hel del hände på kort tid med 945an, det sitter nu en botten-monterad Borg&Warner S200 på ett grenrör gjort i 42 mm svartrör. En 50 mm wastegate från KL Racing gick jag genom och ökade slaget och portade upp runt ventilen, den sitter direkt på kollektorn och man kommer åt att byta fjäder genom en liten inspektionslucka i hjulhuset. Intercoolern har Fredde (vit PV) byggt åt mig. Jag återanvände original luft-filterbox och det är 3.5" rör in till turbon från den, och sen är det nya tryckrör förutom det sista innan spjället.
Skillnaden i motorn är mycket stor, jag var tvungen att feta upp den på nästan all belastning med minst 10% i normal brukskörning, och 15-20% på högre varv/belastning. Nu kan man varva och utnyttja registret, den gick i väggen med original turbo och grenrör vid 4000 rpm. Tyvärr räcker inte spridarna till det med de nya grejerna monterade om jag inte sänker laddtrycket (just nu 1 bar fjäder), och sen kommer väl bränslepumpen som ett brev på posten. Just nu kör jag med 440 cc/min och dom är bottnade vid 4500 @ 1.3 bar eller runt 5500 rpm@ 1 bar. Kommer montera en Bosch 040 i tanken och 875 cc/min, så det vet jag räcker till mina behov.
Bakre vevaxeltätningen ställer till problem nu, den var dålig redan när jag köpte bilen för ett år sedan och det är nog läge att se över vevhus-ventilationen nu. Allt löser sig snart då jag förhoppningsvis hittar tid i veckan att byta just den tätningen, svänghjul, koppling och sätta dit en annan M90-låda med svetsad hållare för 3ans synkring. Den låda jag har i bilen får bli reserv, även om jag tror dom håller bättre än ryktet säger.
Jag hade tidigare ett rostfritt 3" system från KL Racing monterat, men ljudnivån var inte något för bruksbilen så jag har i helgen monterat största dämparen från Simons längst bak, det kan jag varmt rekommendera.
Jag får återkomma med lite bilder, har lite ont om tid att sitta vid datorn. Jag kommer säkert filma nån rulle så ni ser hur den går, och bromsa den när man sorterat ut bränsleproblem och bytt koppling.
Skillnaden i motorn är mycket stor, jag var tvungen att feta upp den på nästan all belastning med minst 10% i normal brukskörning, och 15-20% på högre varv/belastning. Nu kan man varva och utnyttja registret, den gick i väggen med original turbo och grenrör vid 4000 rpm. Tyvärr räcker inte spridarna till det med de nya grejerna monterade om jag inte sänker laddtrycket (just nu 1 bar fjäder), och sen kommer väl bränslepumpen som ett brev på posten. Just nu kör jag med 440 cc/min och dom är bottnade vid 4500 @ 1.3 bar eller runt 5500 rpm@ 1 bar. Kommer montera en Bosch 040 i tanken och 875 cc/min, så det vet jag räcker till mina behov.
Bakre vevaxeltätningen ställer till problem nu, den var dålig redan när jag köpte bilen för ett år sedan och det är nog läge att se över vevhus-ventilationen nu. Allt löser sig snart då jag förhoppningsvis hittar tid i veckan att byta just den tätningen, svänghjul, koppling och sätta dit en annan M90-låda med svetsad hållare för 3ans synkring. Den låda jag har i bilen får bli reserv, även om jag tror dom håller bättre än ryktet säger.
Jag hade tidigare ett rostfritt 3" system från KL Racing monterat, men ljudnivån var inte något för bruksbilen så jag har i helgen monterat största dämparen från Simons längst bak, det kan jag varmt rekommendera.
Jag får återkomma med lite bilder, har lite ont om tid att sitta vid datorn. Jag kommer säkert filma nån rulle så ni ser hur den går, och bromsa den när man sorterat ut bränsleproblem och bytt koppling.
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Kontakt:
Jag måste få en åktur i den nån dag! 

7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Är den helt orginal i motorn?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten: Som sagt tidigare i tråden, i vår satte jag dit en experimentell CNC-topp från Joni Racing och en STS 237 som är snällaste kamaxeln Jens Gustavsson säljer till Volvo 8v. Bottendelen är helt original B230FK med 35 000 mil - inte ens inkörd. 
Skruvade ihop den med original bult som satt på motorn med Elring toppackning, köpte packningssatsen via Mekonomen.
Fredde: Du kan till och med få spaka den!

Skruvade ihop den med original bult som satt på motorn med Elring toppackning, köpte packningssatsen via Mekonomen.
Fredde: Du kan till och med få spaka den!