Turbo Bubbla Projekt
roligt att se att någon gör ett roligt projekt av en bubbla 

|snart är det lördag igen|
http://www.lordagigen.nu
TurboToffi skrev:Nej jag har nog inte tänkt göra några wheeliebars... Den ska ju användas på vägen!!En sån där maskin måste väl ha Wheeliebars? Skulle nog inte chansa och riskera att få göra om rördragningarna! Men du har kanske redan ordnat med sånt?=P
?????????Ja glömd ti svar åp hede maile ..... haft fult op.
Ja blanda me Grönis....
- Race Goofy
- Lite mer laddtryck
jäkligt fin är den iafTurboToffi skrev:De var en vanlig 1300 från -72 till att börja med.
Den har dock ändrat lite sen jag köpte den. Då var den orange och original...

|snart är det lördag igen|
- TurboToffi
- För mycket laddtryck
Det har gått lite trögt på sista tiden, men en liten uppdatering ska vi väl få...
Har fått mina nya cylinderlock som jag beställt (Mera material runt förbränningsrummen och tjockare kanalväggar, längre tändstiftsgängor, större kanaler och 40/35,5mm ventiler). Något att börja ifrån med andra ord.
Förra helgen var jag på flödesbesök till Sundstens för att prova vad locken ville flöda innan man börjar röra i dem...
Här är lite siffror:
Insug 125,3cfm/12mm lyft
Avgas 113,5cfm/12mm lyft
Detta med 28" vattenpelare (visst säger man så, har inte så bra koll på sånt...)
Sen är det tänkt att herr Sundsten själv ska få gräva lite i locken för bättre flöde... Så med 1- 1,5 bar tryck ska det väl börja röra på sig lite..
Har fått mina nya cylinderlock som jag beställt (Mera material runt förbränningsrummen och tjockare kanalväggar, längre tändstiftsgängor, större kanaler och 40/35,5mm ventiler). Något att börja ifrån med andra ord.
Förra helgen var jag på flödesbesök till Sundstens för att prova vad locken ville flöda innan man börjar röra i dem...
Här är lite siffror:
Insug 125,3cfm/12mm lyft
Avgas 113,5cfm/12mm lyft
Detta med 28" vattenpelare (visst säger man så, har inte så bra koll på sånt...)
Sen är det tänkt att herr Sundsten själv ska få gräva lite i locken för bättre flöde... Så med 1- 1,5 bar tryck ska det väl börja röra på sig lite..
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
- TurboToffi
- För mycket laddtryck
Nu har jag lagat fäste för spridarna i insugsrören och fixat fuelrail.
Här ett par bilder:

Har också köpt en ny fläktkåpa som inte har några uttag för luften som skall in till kupén samtidigt som den ger lite utrymme vid sidorna för annat. Inte så dumt med lite extra utrymme

Här ett par bilder:

Har också köpt en ny fläktkåpa som inte har några uttag för luften som skall in till kupén samtidigt som den ger lite utrymme vid sidorna för annat. Inte så dumt med lite extra utrymme

- Fredrik Grönlund
- För mycket laddtryck
- TurboToffi
- För mycket laddtryck
Har siktet på låg 14 el. hög 13..... Man blir inte så besviken om man inte har så stora målsiir bra ut!!Va menar du köra för tid i sommar?

Den är med styrflänsar... Fuelrailen blir fastspänd med ett flatjärn över som hålls ner av en bult... (Låter lite krångligtSå du skaffa en ny 36hk kåpa, vetja den har styrflänsar innuti eller är den tom?
Hur har du fast fuel railen?

- Fredrik Grönlund
- För mycket laddtryck
Va en intressant besök resa ja hadd, synd bara att vi inte hann å flöd toppen min..
Sku boda haft lite extra kläder på mig, tror ja fick lite kallt för låg i feber hela söndagen. Men nu börjar allt va iskick igen.
Får bara se med eget projekt hur man hinner tills vappen.. midsommar sku kanske kuna va realistikst men de blir väll igen som förra sommaren..
Sku boda haft lite extra kläder på mig, tror ja fick lite kallt för låg i feber hela söndagen. Men nu börjar allt va iskick igen.
Får bara se med eget projekt hur man hinner tills vappen.. midsommar sku kanske kuna va realistikst men de blir väll igen som förra sommaren..
- TurboToffi
- För mycket laddtryck
- TurboToffi
- För mycket laddtryck
Länge sen jag uppdaterat nu...
Det har i och för sig inte hänt så mycket på sista tiden, men lite slangar å grejer har det kommit till.
Har också köpt svets så jag slipper motionera varenda gång jag ska svetsa nåt.

Slangmek på gång

Här har jag gjort nya bränslerör under tröskeln.
Det enda som fattas nu är en anslutning under tanken och diverse insugspackningar så börjar det bli dags för uppstart...

Det har i och för sig inte hänt så mycket på sista tiden, men lite slangar å grejer har det kommit till.
Har också köpt svets så jag slipper motionera varenda gång jag ska svetsa nåt.

Slangmek på gång

Här har jag gjort nya bränslerör under tröskeln.
Det enda som fattas nu är en anslutning under tanken och diverse insugspackningar så börjar det bli dags för uppstart...

- TurboToffi
- För mycket laddtryck
Nu har de hänt!!!
Bilen har startat för första gången med L-Jetronic...
Provstartade i Lördags utan turbo och fick bekräftat att jag lyckats få ihop kablarna på rätt ställe...
Helt bekymmerslöst gick det då inte, eftersom jag hade satt ihop skyddsjorden med kabeln som får triggersignal från tändspolen till styrenheten.
Får passa på och tacka Fredrik för snabb leverans av ett annat tändsystem (fastän inte felet var där
).
Till näst blir det att skaffa lite anslutningar för oljan till turbon så man får provköra med den också

Provstartade i Lördags utan turbo och fick bekräftat att jag lyckats få ihop kablarna på rätt ställe...
Helt bekymmerslöst gick det då inte, eftersom jag hade satt ihop skyddsjorden med kabeln som får triggersignal från tändspolen till styrenheten.
Får passa på och tacka Fredrik för snabb leverans av ett annat tändsystem (fastän inte felet var där

Till näst blir det att skaffa lite anslutningar för oljan till turbon så man får provköra med den också

- TurboToffi
- För mycket laddtryck
Har äntligen kommit på hur man lägger upp filmer.
Här är en liten snutt från första uppstarten.
http://video.google.com/videoplay?docid ... le&pl=true
Här är en liten snutt från första uppstarten.
http://video.google.com/videoplay?docid ... le&pl=true