Turbo Bubbla Projekt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
newbie
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: tis nov 22, 2005 11:13 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av newbie »

roligt att se att någon gör ett roligt projekt av en bubbla :)
|snart är det lördag igen|
http://www.lordagigen.nu
c_wester
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: mån jan 05, 2004 3:44 pm

Inlägg av c_wester »

TurboToffi skrev:
En sån där maskin måste väl ha Wheeliebars? Skulle nog inte chansa och riskera att få göra om rördragningarna! Men du har kanske redan ordnat med sånt?=P
Nej jag har nog inte tänkt göra några wheeliebars... Den ska ju användas på vägen!!
Ja glömd ti svar åp hede maile ..... haft fult op.
????????? :shock:


Ja blanda me Grönis....
Användarvisningsbild
Race Goofy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: fre jan 13, 2006 7:30 pm
Ort: Bollebygd / fd Ume

Inlägg av Race Goofy »

Turbo+bubbla= rolig bil (tror jag :D )
:twisted: Men jag tycker om V8 med gas i ett Cheva pickis chassi :twisted:
Mek i ett dragraceteam och turbo & mc-tokig
newbie
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: tis nov 22, 2005 11:13 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av newbie »

TurboToffi skrev:De var en vanlig 1300 från -72 till att börja med.
Den har dock ändrat lite sen jag köpte den. Då var den orange och original...
jäkligt fin är den iaf :) har själv en 1303s BIG -74 som jag funderar på att göra något roligt av :)
|snart är det lördag igen|
http://www.lordagigen.nu
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

Det har gått lite trögt på sista tiden, men en liten uppdatering ska vi väl få...
Har fått mina nya cylinderlock som jag beställt (Mera material runt förbränningsrummen och tjockare kanalväggar, längre tändstiftsgängor, större kanaler och 40/35,5mm ventiler). Något att börja ifrån med andra ord.

Förra helgen var jag på flödesbesök till Sundstens för att prova vad locken ville flöda innan man börjar röra i dem...

Här är lite siffror:
Insug 125,3cfm/12mm lyft
Avgas 113,5cfm/12mm lyft

Detta med 28" vattenpelare (visst säger man så, har inte så bra koll på sånt...)

Sen är det tänkt att herr Sundsten själv ska få gräva lite i locken för bättre flöde... Så med 1- 1,5 bar tryck ska det väl börja röra på sig lite..
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

Nu har jag lagat fäste för spridarna i insugsrören och fixat fuelrail.
Här ett par bilder:
Bild

Bild

Har också köpt en ny fläktkåpa som inte har några uttag för luften som skall in till kupén samtidigt som den ger lite utrymme vid sidorna för annat. Inte så dumt med lite extra utrymme :D

Bild
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
matsin
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: fre mar 25, 2005 9:17 am
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av matsin »

siir bra ut!!Va menar du köra för tid i sommar? 8)
Användarvisningsbild
Fredrik Grönlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av Fredrik Grönlund »

Ser ju rikti bra ut!
Så du skaffa en ny 36hk kåpa, vetja den har styrflänsar innuti eller är den tom?
Hur har du fast fuel railen?

Själv har ja börjat putsa blocket innuti, å vilket arbete...
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

siir bra ut!!Va menar du köra för tid i sommar?
Har siktet på låg 14 el. hög 13..... Man blir inte så besviken om man inte har så stora mål :lol:
Så du skaffa en ny 36hk kåpa, vetja den har styrflänsar innuti eller är den tom?
Hur har du fast fuel railen?
Den är med styrflänsar... Fuelrailen blir fastspänd med ett flatjärn över som hålls ner av en bult... (Låter lite krångligt :roll: )
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Användarvisningsbild
Fredrik Grönlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av Fredrik Grönlund »

Va en intressant besök resa ja hadd, synd bara att vi inte hann å flöd toppen min..
Sku boda haft lite extra kläder på mig, tror ja fick lite kallt för låg i feber hela söndagen. Men nu börjar allt va iskick igen.
Får bara se med eget projekt hur man hinner tills vappen.. midsommar sku kanske kuna va realistikst men de blir väll igen som förra sommaren..
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

He e no bara ti ligg i.... Testdag i Vasa den 13.5 så du vet!! :D
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

Länge sen jag uppdaterat nu...
Det har i och för sig inte hänt så mycket på sista tiden, men lite slangar å grejer har det kommit till.
Har också köpt svets så jag slipper motionera varenda gång jag ska svetsa nåt.

Bild

Slangmek på gång
Bild

Här har jag gjort nya bränslerör under tröskeln.
Det enda som fattas nu är en anslutning under tanken och diverse insugspackningar så börjar det bli dags för uppstart...
Bild
Bild
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

Nu har de hänt!!! :D :D Bilen har startat för första gången med L-Jetronic...
Provstartade i Lördags utan turbo och fick bekräftat att jag lyckats få ihop kablarna på rätt ställe...
Helt bekymmerslöst gick det då inte, eftersom jag hade satt ihop skyddsjorden med kabeln som får triggersignal från tändspolen till styrenheten.

Får passa på och tacka Fredrik för snabb leverans av ett annat tändsystem (fastän inte felet var där :oops: ).

Till näst blir det att skaffa lite anslutningar för oljan till turbon så man får provköra med den också 8)
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

Har äntligen kommit på hur man lägger upp filmer.
Här är en liten snutt från första uppstarten.
http://video.google.com/videoplay?docid ... le&pl=true
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

gött ljud :D

är det du som står o gasar? personen i fråga ser riktigt bestämd ut iaf :D
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Skriv svar