
Heavy metal bmw:n
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 631
- Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
- Ort: Linköping
Re: Heavy metal bmw:n
Ser bra ut, hoppas man får se den på Mantorp
blir det testa 402m?

Erik Johansson.
Re: Heavy metal bmw:n
Nej, det har jag inte däck till.
Jag får inte dit mindre än 16" heller.
400m hjulspinn och en 13-14 sec. tid känns ju sådär spännande
Nej, jag har tänkt fortsätta med driftingen.
Nu är bilen ihop iaf. efter lite strul med oljeläckage.
Dock hade visst lådan tagit mer stryk än jag trodde, 4:an skrapar alltid nu
Blir att riva igen, nu finns ingen tid. Hoppas det inte blir allt för mycket skadat, börjar få brist på reservdelar..
Om väldigt mycket klaffar nu kan det bli att köra tävlingen imorgon, (hinna med licenskurs ikväll, få bilen pro int besiktad+vagnbok, kunna efteranmäla sig) annars blir det sladda runt konor på parkeringen tyvärr
Jag får inte dit mindre än 16" heller.
400m hjulspinn och en 13-14 sec. tid känns ju sådär spännande

Nej, jag har tänkt fortsätta med driftingen.
Nu är bilen ihop iaf. efter lite strul med oljeläckage.
Dock hade visst lådan tagit mer stryk än jag trodde, 4:an skrapar alltid nu

Blir att riva igen, nu finns ingen tid. Hoppas det inte blir allt för mycket skadat, börjar få brist på reservdelar..
Om väldigt mycket klaffar nu kan det bli att köra tävlingen imorgon, (hinna med licenskurs ikväll, få bilen pro int besiktad+vagnbok, kunna efteranmäla sig) annars blir det sladda runt konor på parkeringen tyvärr

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Amazon67
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 199
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Heavy metal bmw:n
Sluta nu, åk ner och låna ett par 16 tums slicks av Jocke till i morgon! det är klart som faan du ska prova!
Re: Heavy metal bmw:n
skit i det, bilen är ju byggd för att svänga med 

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Heavy metal bmw:n
Det finns inte riktigt tid till några kruseduller nu i vilket fall.
På lunchen tvättade jag bort oljan från bilen efter provkörningen igår kväll och provkörde.
Vid 17 tiden kom jag ut till mantorp.
Lyckades efteranmäla mig till drifttävlingen,(utan licens eller vagnbok)
Skaffa vagnbok och få bilen besiktad.
Gå licenskurs så jag får tävla på ansökan så länge..
Imorgon är det allvar
Jaha, tävla med eliten efter att jag kört 3 ggr..
Ja, 4 då om man ska räkna den gången det regnade hela tiden och kopplingscyl. pajade efter 10min
På lunchen tvättade jag bort oljan från bilen efter provkörningen igår kväll och provkörde.
Vid 17 tiden kom jag ut till mantorp.
Lyckades efteranmäla mig till drifttävlingen,(utan licens eller vagnbok)
Skaffa vagnbok och få bilen besiktad.
Gå licenskurs så jag får tävla på ansökan så länge..
Imorgon är det allvar

Jaha, tävla med eliten efter att jag kört 3 ggr..
Ja, 4 då om man ska räkna den gången det regnade hela tiden och kopplingscyl. pajade efter 10min

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Det blir nog bra, stort lycka till!
När du körde i Mantorp sist när vi sågs där var jag uppe på taket på depån en sväng, tror det var första varvet du körde, när du eldade ut på rakan tror jag du hade släpp på 5ans växel?
Det såg skapligt tight ut att du hann bromsa ner bilen in i kurvan längst bort iaf, jag hade lätt kört av vägen för länge sedan med din kärra
Var iofs fler som gasade rätt bra också, kul underhållning!
När du körde i Mantorp sist när vi sågs där var jag uppe på taket på depån en sväng, tror det var första varvet du körde, när du eldade ut på rakan tror jag du hade släpp på 5ans växel?
Det såg skapligt tight ut att du hann bromsa ner bilen in i kurvan längst bort iaf, jag hade lätt kört av vägen för länge sedan med din kärra

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 631
- Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
- Ort: Linköping
Re: Heavy metal bmw:n
Lycka till Jonas!
Hoppas på bra väder och att du klarar dig utan större bekymmer
Ska bli kul att titta på dig och alla andra köra och ladda fullt, hehe
Hoppas på bra väder och att du klarar dig utan större bekymmer

Ska bli kul att titta på dig och alla andra köra och ladda fullt, hehe
Erik Johansson.
Re: Heavy metal bmw:n
Start o målrakan?
Brukar oftast ha 4:an där, går så jäkla fort om man ligger på 5:an..
Men det har hänt.
Har för mycket bakbroms, det blir lite spännande ibland när man kommer lite väl fort in mot en kurva
Men ett par tillfällen på gatebil laddade jag järnet på 5:an där, det var när jag skulle om dels en porche gt3 och dels någon drift monkey time attack bil.
Blev så jäkla förbannad, båda tyckte de var fräna och körde om på gulflagg. Sedan låg de som en jäkla bromskloss framför
Brukar oftast ha 4:an där, går så jäkla fort om man ligger på 5:an..
Men det har hänt.
Har för mycket bakbroms, det blir lite spännande ibland när man kommer lite väl fort in mot en kurva

Men ett par tillfällen på gatebil laddade jag järnet på 5:an där, det var när jag skulle om dels en porche gt3 och dels någon drift monkey time attack bil.
Blev så jäkla förbannad, båda tyckte de var fräna och körde om på gulflagg. Sedan låg de som en jäkla bromskloss framför

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Hade lite problem innan mantorp, dels synkade inte lådan på 4:an..
Ingen tid att göra något åt.
Dock kändes det som den gick riktigt bra, bara mata växlar och sackade inte utan höll fullt hjulspinn
Men tillbaka i garaget fick jag se ett oljeläck


Läckte mellan slangen och kopplingen, det har jag aldrig varit med om förut.
Tänkte byta både slang och koppling, men hade ingen mer 45graders.
Försökte med 90, men fick inte till något bra.

Bort med det jäkla plemiumet igen för att komma åt andra änden på slangen..
Under körningen kändes dock bilen halvseg igen
Hur som, efter mantorp blev det att riva låda (som vanligt)

Inte så konstigt att 4:an inte synkade..
Även 3:an hade fått rätt mycket spö, blev att byta 3:an synkring, synknav, 4:ans synkring och kona samt plastmellanlägg till växelföraren (igen)
Nu måste jag nog vara försiktig, har inga mer delar
Men när turbon är seg får växellådan stryk.
Den här gången sparkade jag koppling också när den inte orkade riktigt, det har jag aldrig vågat riktigt förut.
Och det höll det ju för iaf, det är ju ett gått tecken
Råkade glida in här också: http://www.tractive.se/produkter/bakhju ... ellada__51" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkar ju vara trevliga lådor, växellägesdisplay, sekventiell, shiftcut signal till sprutet.. Vill gärna ha sekventiell dogbox
Dock rekomenderade de inte över 700Nm och prislappen var lite jobbig.. Typ 115k för den 6 vxl.
De hade en 1000Nm låda på gång, men de visste inte när eller till vilket pris
Börjat med kylning till lådan:

Hade visst inte mer bilder på det, får väl bli när det är färdigt.
Här ska mätas mottryck precis innan turbon också

Det röret som kommer upp genom golvet går enda bak..
Har märkt att den vill kräkas lite genom tankventilationen ibland, blev lite ombyggnad:

En liten reservoar, röret in i botten så bränslet följer med tillbaka när luft sugs in.
Monterat:

Genomskinlig slang som en loop på ingången till reservoaren, som fungerar som vattenlås så det inte ventileras i onödan när bilen står.
Ska dit ett filter bara på inloppet också.
Tömde catchtanken till vevhusvent (oljetankvent)

Jodå, det verkar vara starkt
Ingen tid att göra något åt.
Dock kändes det som den gick riktigt bra, bara mata växlar och sackade inte utan höll fullt hjulspinn

Men tillbaka i garaget fick jag se ett oljeläck



Läckte mellan slangen och kopplingen, det har jag aldrig varit med om förut.
Tänkte byta både slang och koppling, men hade ingen mer 45graders.
Försökte med 90, men fick inte till något bra.

Bort med det jäkla plemiumet igen för att komma åt andra änden på slangen..
Under körningen kändes dock bilen halvseg igen

Hur som, efter mantorp blev det att riva låda (som vanligt)

Inte så konstigt att 4:an inte synkade..
Även 3:an hade fått rätt mycket spö, blev att byta 3:an synkring, synknav, 4:ans synkring och kona samt plastmellanlägg till växelföraren (igen)
Nu måste jag nog vara försiktig, har inga mer delar

Men när turbon är seg får växellådan stryk.
Den här gången sparkade jag koppling också när den inte orkade riktigt, det har jag aldrig vågat riktigt förut.
Och det höll det ju för iaf, det är ju ett gått tecken

Råkade glida in här också: http://www.tractive.se/produkter/bakhju ... ellada__51" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkar ju vara trevliga lådor, växellägesdisplay, sekventiell, shiftcut signal till sprutet.. Vill gärna ha sekventiell dogbox

Dock rekomenderade de inte över 700Nm och prislappen var lite jobbig.. Typ 115k för den 6 vxl.
De hade en 1000Nm låda på gång, men de visste inte när eller till vilket pris

Börjat med kylning till lådan:

Hade visst inte mer bilder på det, får väl bli när det är färdigt.
Här ska mätas mottryck precis innan turbon också


Det röret som kommer upp genom golvet går enda bak..
Har märkt att den vill kräkas lite genom tankventilationen ibland, blev lite ombyggnad:

En liten reservoar, röret in i botten så bränslet följer med tillbaka när luft sugs in.
Monterat:

Genomskinlig slang som en loop på ingången till reservoaren, som fungerar som vattenlås så det inte ventileras i onödan när bilen står.
Ska dit ett filter bara på inloppet också.
Tömde catchtanken till vevhusvent (oljetankvent)

Jodå, det verkar vara starkt

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Är det mkt bökigt att bara testa slänga dit en ZF 535 diesel låda? Även om den inte håller jättebra så har du iaf testat o kostar inte så många kr, borde väll inte behövas byggas om så mkt eller?
Har du monterat strypning till oljan för turbon?
Däcken du hade, behöver 6st totalt varav 4 bör vara samma dimension, så får du fler över hör av dig, jag tar dom någongång när jag har tid
MVH
Har du monterat strypning till oljan för turbon?
Däcken du hade, behöver 6st totalt varav 4 bör vara samma dimension, så får du fler över hör av dig, jag tar dom någongång när jag har tid

Re: Heavy metal bmw:n
Det är väl hyfsat bökigt.
Ska väl svetsas om svep antar jag, sedan nya lameller.
Ev. ny kåpa över lådan.
Ny kardan med stödlager som måste monteras på något vis.
Och div. småsaker som kopplingscyl. etc.
Vet inte riktigt vad det är för låda man ska ha heller, nyare 535 är väl alltid aut. har jag för mig.
530 finns med manuell, men det verkar inte direkt drälla av dem.
Har för mig att det fanns 2 på bildelsbasen när jag kollade, och de gav inte direkt bort dem.
Men det ska väl finnas någon äldre 5 vxl. som ska vara rätt stabil också.
Känns inte direkt som det är något jag har lust att dra igång mitt under sesången i vilket fall.
Dessutom vill jag hellre face-plata den här.
Ang. däck, det där är ingen dimension jag normalt kommer i kontakt med, inte troligt att jag kommer över några mer.
Ska väl svetsas om svep antar jag, sedan nya lameller.
Ev. ny kåpa över lådan.
Ny kardan med stödlager som måste monteras på något vis.
Och div. småsaker som kopplingscyl. etc.
Vet inte riktigt vad det är för låda man ska ha heller, nyare 535 är väl alltid aut. har jag för mig.
530 finns med manuell, men det verkar inte direkt drälla av dem.
Har för mig att det fanns 2 på bildelsbasen när jag kollade, och de gav inte direkt bort dem.
Men det ska väl finnas någon äldre 5 vxl. som ska vara rätt stabil också.
Känns inte direkt som det är något jag har lust att dra igång mitt under sesången i vilket fall.
Dessutom vill jag hellre face-plata den här.
Ang. däck, det där är ingen dimension jag normalt kommer i kontakt med, inte troligt att jag kommer över några mer.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
jeg kjører e39 530 låda i min e21a. 1000whp og den håller enda=)
Jorgen Aune
BMW E21 - S54 turbo : Projekt-tråd
BMW E21 - S54 turbo : Projekt-tråd
Re: Heavy metal bmw:n
Har du kikat på dessa? verkar vara riktigt fina grejer med 1års garanti dessutom! enlit sägnen så garanterades det tydligen att hålla för 1000hp också
http://samsonas.com/?page_id=234" onclick="window.open(this.href);return false;

http://samsonas.com/?page_id=234" onclick="window.open(this.href);return false;
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Heavy metal bmw:n
Intressant, fanns ju en 6vxl. konvertering som kanske inte är så dum..
Men jag antar att det fortfarande är svestsa om svep som gäller, och bygga om för stödlager..
Känns lite B om man endå ska lägga 40k på en låda
Har tidigare hållt på och strulat med att hitta något att ta bort gummirester på lacken med.
Men silikonborttagningen de kör med på jobbet innan lack fungerade riktigt bra

Efter några minuters jobb på dörren.
Dock var det väldigt oeffektivt på märken efter korden
Oljekylning på lådan på plats:

Många slangar blir det...
Tur att man har hasplåt under motorn iaf.
Skulle nog ha en under hela bilen..

Har även bytt bromscyl. till bakbromsarna för att få ordning på bromsbalansen, sedan blev det en provkörning.
Efter det ser det ut så här:

Ovanligt
Blev några urdragningar 3:an 4:an, sedan lät lådan som en stenkross.
På bänken igen:

Riva och inspektera:

Efter ett tag såg jag problemet:

Ett par kugg var rejält spruckna, det var inte långt ifrån ett rejält ras.
Nu ger jag nog upp på den här lådan, men jag skulle gärna vilja ha tag i ett 3:ans drev så jag kan köra lite till den här sesången.
Så tips är välkomna.
Men jag antar att det fortfarande är svestsa om svep som gäller, och bygga om för stödlager..
Känns lite B om man endå ska lägga 40k på en låda

Har tidigare hållt på och strulat med att hitta något att ta bort gummirester på lacken med.
Men silikonborttagningen de kör med på jobbet innan lack fungerade riktigt bra


Efter några minuters jobb på dörren.
Dock var det väldigt oeffektivt på märken efter korden

Oljekylning på lådan på plats:

Många slangar blir det...
Tur att man har hasplåt under motorn iaf.
Skulle nog ha en under hela bilen..

Har även bytt bromscyl. till bakbromsarna för att få ordning på bromsbalansen, sedan blev det en provkörning.
Efter det ser det ut så här:

Ovanligt

Blev några urdragningar 3:an 4:an, sedan lät lådan som en stenkross.
På bänken igen:

Riva och inspektera:

Efter ett tag såg jag problemet:

Ett par kugg var rejält spruckna, det var inte långt ifrån ett rejält ras.
Nu ger jag nog upp på den här lådan, men jag skulle gärna vilja ha tag i ett 3:ans drev så jag kan köra lite till den här sesången.
Så tips är välkomna.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Heavy metal bmw:n
http://www.thegearbox.org" onclick="window.open(this.href);return false; borde ha delarna du behöver...
Känns skönt att jag sålde min TKO innan den gick sönder..
Blir en Astro byggd T56 magnum nu!
Känns skönt att jag sålde min TKO innan den gick sönder..
Blir en Astro byggd T56 magnum nu!
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687