Lite borrad =446cui. det sitter en smidd vev och smidda stakar och smidda sixpack kolvar allt är naturligtvis nollballanserat.
Högvolyms oljepump och en liten snäll mekankam från mopar preformance. 296° 0,557" i lyft vid ,50 spel, rullvippor.
På detta ligger det toppar från 440 source, dessa flödar 290cfm, dvs 40% mer än orginal 906 topparna. 84cc i förbränningsrum. Detta ger 10,3 i kompförhåll.
Till detta har jag ett torker2 insug, matschportat till dessa topparna.
Som grädde på moset bor det en holly förgasare, 850DP. Denna förgasare kommer att byggas om så att jag kan trycksätta båda flotörhusen och leda ner luft till spjällaxlarna. Naturligtvis solida flotörer.
Jag kör med en malory 140gal pump med returregulator som har uttag för tryckstyring .
Uppskattningsvis är det 450hk och ca 700nm i vrid . ( enl g-teck promätare?)
Jag har två st Holset HE221W turbosar (in diameter 45mm och ut 38mm) som jag planerar att montera utan att kompsänka motorn, jag funderar på att använda mig av två original gjutjärns grenrör ? som jag vänder så att utblåsen kommer framåt ( passar fint på just 440 maskinen .) Är det en tänkbar lösning ?
Kommer detta att funka är ju den stora frågan . ?
Räcker dessa två turbo till att ladda 0,5 ? ( max varv på maskinen är 6000rpm och max vrid kommer vid 5400rpm)
Går det att ladda 0,5bar utan att kompsänka ? Eller kommer den att spika ihjäl sig ?
Anledningen till att jag inte vill kompsänka är att jag är ute efter en körbar bil. dvs inte ladda 1-2bar och få ut så mycket effekt att jag får ligga i garaget och laga saker hela sommaren …
Som jag har räknat så kommer den ju att tro att den är en 11liters motor redan vid 0,5bar i ladd . vilket borde ge mig massor av vridmoment ? Har jag rätt eller fel ?
Någon som har erfarenhet kanske kan se om jag är ute på väldigt djup vatten eller om det är fullt genomförbart.
En fråga som gnager mig är; kommer dessa två Holset agreggat att räcka ?
Ta med i beräkningen att det är en gatbil och den skall kunna köras på gatan .
Krävs det mer info så hojta till, jag har säkert glömt nått.

Vissa planer och tester på E85 har redan genomförts ..