50cc
50cc + 0,5mm borr.Fri trimning (fartvindskyld eller fläktkyld, ej vätskekyld) (överladdning tillåtet)
Ska vara en "standardmoped". Moped & motor med tillverkningsstart -85 eller tidigare.
Chassi och sving får ej modifieras (Förlängd sving, ram eller ändrad vinkel på styrkrona ej tillåtet)
Motor: Fritt antal växlar, behöver ej vara svensksåld.
Wheeliebars är ej tillåtna. Mopeden får ej lättas. Lysen, skärmar och dylikt ska finnas(lyse behöver ej fungera, varken lyse eller skärmar behöver vara original). Ska se ut som en moped
Stötdämpare skall finnas men behöver ej fungera (får stummas)
Kedjeskydd skall finnas.
Byte av motor till annat märke tillåtet(motor ska vara -85 eller äldre)
Ljuddämpare skall finnas.
70cc
Samma som 50cc reglementet förutom max 70cc + 0,5mm borr
90cc
Samma som 50cc reglementet förutom max 90cc + 0,5mm borr
Pro mod
Fri kubik gräns. Fri trimning, överladdning tillåten.
Ska ha mopedblock äldre än -85(Motor behöver inte vara sv.såld)
Fri transmission
Fart- fläkt- och vattenkylda tillåten.
Ram = fritt (egentillverkad)
Hjulbas max 2 meter nav till nav
Wheeliebars tillåtet
Open challenge
En klass för monkeys, fiddys + nyare mopeder
Säkerhet:
Alla mopeder ska fungerande bakbroms, men helst även fungerande frambroms.
Mopeden ska kunna framföras säkert
Nödstopp rekommenderas på motorer med koppling, men på automat är det ett krav.
Sunt förnuft gäller (inga tokglappande svingar, ej ramar av bamburör)
För föraren gäller detta:
Godkänd hjälm typ mc. Ej s.k. "vurpollon"
Ryggskydd, heltäckande klädsel, handskar samt skor som täcker fotknölarna
Norrlands reglementet 2013
Re: Norrlands reglementet 2013
Offrade fem minuter och förbättrade språket lite, borde väl duga?
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Är det här reglementet spikat, eller är det öppet för föreslag?
En fundering har jag iaf, varför är 80cc klassen ändrat till 90cc?
80cc klassen var redan störst i år iaf på dom tävlingarna jag var med på, och jag ser ingen anledning till att göra den ännu större genom att tillåta större volym. Vill man köra större än 80 så kan man väl köra pro mod istället, då det kanske blir lite fler i den klassen.
Inte för att det påverkar mig så mycket men det hade varit tråkigt om 95% kör i en och samma klass, bättre att försöka dela upp fältet lite och få jämnare race på köpet. En 72 kubikare mot en 90 kubikare tror jag inte blir så spännande om det är lika mycket jobb nedlagt på båda.
Jag fortsätter köra PM med Monarken iaf och ska försöka få ihop en 50cc maskin också
80cc klassen var redan störst i år iaf på dom tävlingarna jag var med på, och jag ser ingen anledning till att göra den ännu större genom att tillåta större volym. Vill man köra större än 80 så kan man väl köra pro mod istället, då det kanske blir lite fler i den klassen.
Inte för att det påverkar mig så mycket men det hade varit tråkigt om 95% kör i en och samma klass, bättre att försöka dela upp fältet lite och få jämnare race på köpet. En 72 kubikare mot en 90 kubikare tror jag inte blir så spännande om det är lika mycket jobb nedlagt på båda.
Jag fortsätter köra PM med Monarken iaf och ska försöka få ihop en 50cc maskin också

-
- För mycket laddtryck
De kanske inte är rätt tråd men ja frågar ändå.. Är de nån racers från norr som planerar att komma neråt till Malmby den 8:e sep ?
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h
Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h
Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Tack!Steve skrev:Offrade fem minuter och förbättrade språket lite, borde väl duga?
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Det har att göra med att det är gamla slitna och skurna cyllar vilket gör det är nästan omöljigt att hålla sig till gamla reglementet med o.5 öd. Men var lugn ingen är väl så dum att dom borrar max på en gång för pajjar loppet så måste dom jaga tag i en ny cylle som ska portas köpas ny dyr kolv och borras=DYRTHolländaren skrev:Är det här reglementet spikat, eller är det öppet för föreslag?
Skulle tippa att alla bara borrar 0,5 vid haveri för det går inte borra så många gånger innan den måste skrotas eller fodras om.
Det är ett fåtal som har kört nicasil cylle och det är dom moppar som bara missar växlarna hela tiden

http://www.trottlarna.se" onclick="window.open(this.href);return false;
mb5 80cc byggd för banracing/dragracing bilder, info finns på hemsidan
Har flera moppar
Har flera moppar
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Om det är det som är anledningen så kan man ju säga 80 kubik med max 1,5mm öd eller nåt. Har man lyckats skura så många ggr att man börjar närma sig 90 kubik på en cylle som var 80 från början så är det kanske dags att lägga några kronor på en munstyckessats
Det finns ju gott om cyllar som har nog mycket kött för att kunna borras till 90cc. Och ska man nu lika borra en 80 kubikare och reglarna tillåter 90+0,5 så kan man ju borra den till 86 och fortfarende ha flera ÖD att borra till innan man är på gränsen, så skulle då jag göra iaf. Kubiken är ju inte allt, det är jag mycket medveten om, men det då absolut ingen nackdel att ha mer kubik än en annan
Dom som missar växlarna kanske skulle testat en E50 istället

Det finns ju gott om cyllar som har nog mycket kött för att kunna borras till 90cc. Och ska man nu lika borra en 80 kubikare och reglarna tillåter 90+0,5 så kan man ju borra den till 86 och fortfarende ha flera ÖD att borra till innan man är på gränsen, så skulle då jag göra iaf. Kubiken är ju inte allt, det är jag mycket medveten om, men det då absolut ingen nackdel att ha mer kubik än en annan

Dom som missar växlarna kanske skulle testat en E50 istället

anledningen till att de är 90cc ist för 80cc är väl pga att de är ganska svårt att hålla sig under 80cc om man ska köra cross cylle? dom flesta som jag förstått brukar landa på just under 80 innan borrning sen om man vill borra upp lite så måste man direkt till promod.
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Ja jag tycker då att det minst sagt är en konstig anledning. Det är väl inte svårare att hålla sig till 80 med en 80cc crosscylle som det är att hålla sig till 50 med en 50cc cylle?
Det är ändå moppetävling vi håller på med så att ge ännu större fördel till dom som kör med crosscylle tycker jag inte är ett steg åt rätt håll. Det kommer sluta med att alla kör crosscyllar på nära 90cc, och dom som inte gör det tappar intresset för dom har ingen chans.
Det finns ju rätt många som kör med cross cylle nu, så det kanske är en möjlighet att stoppa dom i en egen klass?? Eller med risk för att jag själv får köra mot alla dom, i PM klassen. Där man får borra så mycket man vill om det nu är det det hänger på.
Anledningen till att jag är lite gnällig om det här är för att jag vet att det måste bli fler deltagare i cupen, och jag tror att det här bara kommer skrämma bort eventuella nya deltagare.
Det är ändå moppetävling vi håller på med så att ge ännu större fördel till dom som kör med crosscylle tycker jag inte är ett steg åt rätt håll. Det kommer sluta med att alla kör crosscyllar på nära 90cc, och dom som inte gör det tappar intresset för dom har ingen chans.
Det finns ju rätt många som kör med cross cylle nu, så det kanske är en möjlighet att stoppa dom i en egen klass?? Eller med risk för att jag själv får köra mot alla dom, i PM klassen. Där man får borra så mycket man vill om det nu är det det hänger på.
Anledningen till att jag är lite gnällig om det här är för att jag vet att det måste bli fler deltagare i cupen, och jag tror att det här bara kommer skrämma bort eventuella nya deltagare.
håller med holländaren
reglementet kan ju inte vara perfekt för allas mopeder.
och jag tror inte man blir ivägskrämd av att de finns 90 kubikare, ska jag köra blir de nog 50cc, men jag vet ju till 100% att jag inte kommer vinna den klassen men det är ingenting som jag skulle ge upp mitt intreesse för dragracing på grund av.
och jag tror inte man blir ivägskrämd av att de finns 90 kubikare, ska jag köra blir de nog 50cc, men jag vet ju till 100% att jag inte kommer vinna den klassen men det är ingenting som jag skulle ge upp mitt intreesse för dragracing på grund av.
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Det finns en till anledning som inte är nämnd och det är att, vi från Skellefteå har pratat med arrangören och bett dom göra lite förändringar när dom ska göra om sitt reglemente tills nästa år. som närmar sig vårat banracing reglemente. tex. ljuddämpare helt enkelt för att underlätta, minska ombyggnad för att komma och köra banracing med oss. Och nej det går inte ha samma reglemente tex det finns inget behov av uppfällbara fotpinnar på strippen vilket vi måste ha.
Då dom flesta kör honda i 80cc kan jag nämna att standard är 49,5 och max borr på dessa är 52mm=87,877cc
Tror inte den skillnaden i kubik gör så mycket i tid
Dom flesta honda cyllar har levt ett hårt liv dom fanns bara 80-82 så det är inte svårt att fatta att 30 år gamla cyllar har fått lopppet uppnött och skurit några gånger. Dom nytillverkas inte som tex dappe och puch.
Angående munstycken så är jag övertygad att dom som håller på med trimmade mopeder lägger ned pengar på munstycken då det är billigare än att köpa ny wiseco kolv för 15-1900kr
Nu behöver vi inte ta trottlarnas banracing reglemente i denna tråd vill ni diskutera det ämnet får ni skapa en ny tråd då det reglementet inte hör hemma i tråden.
Då dom flesta kör honda i 80cc kan jag nämna att standard är 49,5 och max borr på dessa är 52mm=87,877cc
Tror inte den skillnaden i kubik gör så mycket i tid
Dom flesta honda cyllar har levt ett hårt liv dom fanns bara 80-82 så det är inte svårt att fatta att 30 år gamla cyllar har fått lopppet uppnött och skurit några gånger. Dom nytillverkas inte som tex dappe och puch.
Angående munstycken så är jag övertygad att dom som håller på med trimmade mopeder lägger ned pengar på munstycken då det är billigare än att köpa ny wiseco kolv för 15-1900kr
Nu behöver vi inte ta trottlarnas banracing reglemente i denna tråd vill ni diskutera det ämnet får ni skapa en ny tråd då det reglementet inte hör hemma i tråden.
http://www.trottlarna.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Har flera moppar
Har flera moppar
håller med vodka här, med 49.5 borr har man redan då 80cc. sen nämde du +1.5mm, blir ju 85cc, är verkligen 88cc så farligt då?
sen egen klass för cross cyllar e bara dumheter, finns lufkylda köpes cyllar på 70cc som ger mer effekt än en 80cc cross cylinder (utan portning)
sen egen klass för cross cyllar e bara dumheter, finns lufkylda köpes cyllar på 70cc som ger mer effekt än en 80cc cross cylinder (utan portning)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
sillyseason närmar sig 
hursom, resonemanget Vodka för med tidiga 80tals crosscylindrar är helt vettigt.
Det finns inte många fräscha kvar med 49.5 i borr till Honda.
Är nog lika till yamma och suka också..
.

hursom, resonemanget Vodka för med tidiga 80tals crosscylindrar är helt vettigt.
Det finns inte många fräscha kvar med 49.5 i borr till Honda.
Är nog lika till yamma och suka också..
.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Jag förstår ju att det är svårt att hålla sig till 80+0,5 med en CR80 cylle, men att bara ändra klassen till en 90cc klass tycker jag inte är rätt lösning för det känns inte rättvis mot dom inte vill köra med crossgrejer.
Men det kanske inte blir så farlig iaf, vi lär väl få se nästa sommar
Men det kanske inte blir så farlig iaf, vi lär väl få se nästa sommar

jag har en fundering faktiskt till mitt projekt arbete på skolan, kan jag byta bakhjul? blir till ett lite större samt lite grövre, kommer se till att axellängden inte ändras något.