-
Moderator: backeliten
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 887
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem
Intressant experiment! Jag har en Marelli P8 ecu i min Ducati, med diag-utgång. Gissar förstås att mjukvaran (och ev HW) är olika i L8 & P8 ecuerna, men jag tror mig ha hittat mapparna i min.
Följer ditt experiment med stort intresse!
Martin
Följer ditt experiment med stort intresse!
Martin
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem
P8 boxen vet jag inte hur det var, kan ha varit en annan kabel ?
Lancia verkar kunna skicka info från P8 boxen så ducati kan säkert det också
Niklas
Lancia verkar kunna skicka info från P8 boxen så ducati kan säkert det också
Niklas
Niklas
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 887
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem
Ja, så är det. Min P8 box sitter i 1998 916SPS, men jag tror att den satt i ännu tidigare modeller av Ducati 851 och 888. Min 916SPS har dubbla insprutare per cylinder och dom styrs individuellt.Big Al skrev:Jasså escort cossie box i ducatin
Tydligen så ska tidiga P8 boxar (med orginal chip) ha pectel data-stream aktiverat från fabrik så det kan heltklart fungera även på din
Har en P8 box också så kommer att prova även på den.
Tror inte just min modell kan spotta ut data (annat än felmeddelanden), men en firma i Australien hade gjort reverse engineering och sålde ett Eprom som klarade allt det där, tror t.o.m. man kunde mappa on line men sen måste ju ett nytt eprom brännas förstås. Tyvärr gick firman i KK för något år sedan, men det kan finnas att få tag på fortfarande.
Jag har samlat på mig en del material om P8, men det har inte blivit att jag tagit en djupdykning i detaljerna. Verkar som Eprom av typen 27C256 och 27C512 börjar bli lite svåra att få tag på så jag borde nog få ändan ur vagnen och se till att jag har ett litet lager...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 887
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem
Jodå, med min Ducati kom 2 st styrprogram, ett besiktnings-eprom och ett eprom för tävling.
Jag har hex-filer på båda, och har även roat mig med att disassemblera hela rasket, så du kan läsa assemblerkoden. Även en fil som visar skillnaderna mellan epromen...
Du kan få alla filer jag har. Ge mig din email så kommer dom.
Hälsar,
Martin
Jag har hex-filer på båda, och har även roat mig med att disassemblera hela rasket, så du kan läsa assemblerkoden. Även en fil som visar skillnaderna mellan epromen...
Du kan få alla filer jag har. Ge mig din email så kommer dom.
Hälsar,
Martin
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem
Big Al:
Har du hittat ngt NEWIEMS. Såg det på ngt fransk cossie sida. Verkade vara pectels prog. Men där gjordes filen om från bin till ngt annat, och tillbaka igen när filen var klar. Kanske därför vissa filer ser konstiga ut.
Niklas
Har du hittat ngt NEWIEMS. Såg det på ngt fransk cossie sida. Verkade vara pectels prog. Men där gjordes filen om från bin till ngt annat, och tillbaka igen när filen var klar. Kanske därför vissa filer ser konstiga ut.
Niklas
Niklas
Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem
Inte hittat ngt ännu. Verkar även vara olika för L8 och P8.
Loggar du och bränner nya chip. Eller kör du med moates.
Om du loggar kör du rpm tryck lambda.
Om du kör med moates, är det enkelt funkar den bra.
Känns onödigt att investera i logg eller moates om ett haltech eller nira kostar 6000:-
Niklas
Loggar du och bränner nya chip. Eller kör du med moates.
Om du loggar kör du rpm tryck lambda.
Om du kör med moates, är det enkelt funkar den bra.
Känns onödigt att investera i logg eller moates om ett haltech eller nira kostar 6000:-
Niklas
Niklas
Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem
Tänkte montera ett marelli på en 8v 2 liters motor. Är relativt enkelt sprut att hantera. Är dock orolig att det tar för för mkt tid att få till bränslet i alla tabeller.
Är inte nöjd med megaskvätt + att marellit ligger där oanvänt.
Niklas
Är inte nöjd med megaskvätt + att marellit ligger där oanvänt.
Niklas
Niklas
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem
På låg last/ vakuum bör man väl kunna räkna ut ungefär vilka värden man ska bränna i nya chipet efter spridarbyte när man vet storlekarna på spridarna!Big Al skrev:Tycker det är relativt enkelt att fixa soppan, eftersom det är duty så vet man ju ungefär hur mkt spridarna ska ge på full mutter, sen gissar man sig till tomgången och gör mer eller mindre linjärt där emellan
Sen bränna chip och lambdalogga och se hur det ligger till.
Det som tar största tiden är att få till kallstart bra.
Kanon trevlig skillnad när vi chippade TQn matar på fint även efter momentpiken nu:) Blir nästan sugen på skaffa egna grejor och fördjupa sig ännu mer! Grymt smidigt med kallstart och accspumpar som redan finns i orginalsystemen, sen är ju faktiskt sprutet byggt till PRECIS motorn som sitter där...
Synd det är dåligt med färdiga definitioner där ute...
Jonas Almqvist