Matrial till svänghjul? NY FRÅGA

Diskussioner för erfaret folk
Lusselelle
För lite laddtryck

Re: Matrial till svänghjul? NY FRÅGA

Inlägg av Lusselelle »

Riktigt bra! Bygger en liknande motor fast med HX55 och 1000cc. Har bytt topplockspackningar till cooperring. Det borde väl göra den odödlig hoppas jag. 2541 får det bli i mitt svänghjul iaf. Frågan är om man ska härda det. Gjorde du det med ditt?
wuffee
Forumsberoende

Matrial till svänghjul? NY FRÅGA

Inlägg av wuffee »

Vi åker egen svarvay shjul i rallybilen å de är inte härdat å inte i något exclusivt material heller.. Väger in på 3,9kg..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Lusselelle
För lite laddtryck

Inlägg av Lusselelle »

Vad menar du med att det inte är i något exklusivt material? Materialval måste väl såklart vara viktigt? 2541 har väl inte ett dyrare kilopris än vanligt bonnstål? Vad för typ av material har ni valt i erat då? Måste vara ganska tunt då det väger 3,9 kg och motorn måste vara grymt rapp i varven. :) låter kul.
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende

Inlägg av Grusbusen »

Lusselelle skrev:Riktigt bra! Bygger en liknande motor fast med HX55 och 1000cc. Har bytt topplockspackningar till cooperring. Det borde väl göra den odödlig hoppas jag. 2541 får det bli i mitt svänghjul iaf. Frågan är om man ska härda det. Gjorde du det med ditt?
Låter bra 8) plocka mycket effekt? Blir det någon bygg tråd?
Gjorde svänghjulet i C45R (SS 1672-08). Ingen härdning.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

Ångrade mig
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

Kikade runt lite efter belastning på svänghjul. Maxbelastningen pga varvtal ligger självklart utmed periferin.
Belastningen är proportionell mot materialets densitet * varvtalet i kvadrat * diametern i kvadrat. Tjockleken har här ingen betydelse

Säkerhetsfaktor för svänghjul generellt vad jag hittat ligger mellan 6 och 20, beroende på applikation, tjocklek på svänghjulet och sprängskydd

Pga att det är varvtal och diameter i kvadrat är det inte riktigt adekvat att fråga vilket material man skall använda (annat att det självfallet inte skall vara sprött, så gråjärn går fetbort), eftersom vi inte vet vad som sitter i original.

ss2541 är ett material som är starkt och segt, Rm (brottgränsen) är i storleksordningen 1000 N/mm2 vad jag kunnat hitta, medans vanliga/enkla stål/järn brukar ligga på knappt hälften.

ökar man max varvtalet från 6000 tilll 8000 så har man ökat maxbelastningen med 78 %
minskar man svänghjulsdian från 0,5 till 0,4 m så har man minskat belastningen med 56%
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Lusselelle
För lite laddtryck

Inlägg av Lusselelle »

Grusbusen skrev:
Lusselelle skrev:Riktigt bra! Bygger en liknande motor fast med HX55 och 1000cc. Har bytt topplockspackningar till cooperring. Det borde väl göra den odödlig hoppas jag. 2541 får det bli i mitt svänghjul iaf. Frågan är om man ska härda det. Gjorde du det med ditt?
Låter bra 8) plocka mycket effekt? Blir det någon bygg tråd?
Gjorde svänghjulet i C45R (SS 1672-08). Ingen härdning.
Ok. :-) nja mycket vet jag inte. Får se va det blir. Max 800 hk iaf. Ska styra laddet efter varvet med en apexi avc-r. Så jag tror den blir ganska snäll. :-)
Skriv svar