Fuelload %, ignition load %. E30 Turbo

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Johan Rydström
För mycket laddtryck

Fuelload %, ignition load %. E30 Turbo

Inlägg av Johan Rydström »

Tja.
Jag använder Tunerstudio till min E30 turbo.
I min tändmapp från PPF går ignition load % upp till 250. Det är väl alltså 250kpa?
Måste min Fuelload % stämma överens med tändningens, alltså 250 där med? Just nu går skalan till 100 bara. Körde VE Analyze Now och var uppe och ladda över 1bar.

Då borde jag varit uppe på över 100 i bränsletabellen egentligen? Men den visade bara up på 40-50 ungefär...Hur hänger det ihop? Ändrar jag skalan så den blir upp till 250 så vill inte bilfan fungera alls nästan...

Hoppas någon förstod.

/johan
Johan Rydström
För mycket laddtryck

Re: Fuelload %, ignition load %. E30 Turbo

Inlägg av Johan Rydström »

ingen?
Per Eriksson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Per Eriksson »

Bestäm ungefär hur mycket du har tänkt ladda och sätt det + lite till som högtsa värde, typ om du tror du kommer ladda 1,6bar så blir det 260kpa så högts ablir lagom på 270.
Lägsta värdet kan du sätta på det värde du har när den går på tomgång, beroende på kam och annat så varierar minsta tryck i insuget från motor till motor men 50kpa är väl lagom o börja med.

Däremellena kan du sprida ut värdena någorlunda jämnt.
Varvtalsaxeln gör du likadant med och det är naturligtvis lättast o ha samma axelvärden för bränsle, tändning och lambdatabellerna.

Sen är det bara att sätta igång o mappa/logga/mappa/testa/mappa/logga och så vidare........
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Troligtvis så är ve(bränsle tabellen) inställd på gasspjället så då behöver den inte mer än 100%

Kolla under general settings om läget är alpha-n och multiply on. Kolla om punkten rör sej i ve tabellen nör du tom gasar funkar också.
Tändningen däremot styrs av mappsensorn (speeddensity) och då är över 100% laddtryck
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck

Inlägg av MrPete »

Ser ingen anledning att använda alpha-n om man inte har väldigt vassa kammar och dåligt vakuum. Alpha-N mappar mot rpm och spjälläge.

Speed density mappar mot insugstrycket. Vilket innebär att tabellen bör sträcka sig något under lägsta vakuum och något över högsta laddtryck. Även varvtalet kan man med fördel lägga en bit under tomgång i första rutan, ju högre varv desto större mellanrum kan man ha. Den slutar inte där tabellen tar slut, utan den fortsätter på det sista värdet.

Som Per säger är det en fördel att använda samma skala i de tre tabellerna. Att bilen inte går bra alls om du ändrar skalan upp till 250 kan ju bero på att mappningen blir åt helvete för snål när du kommer upp över atmosfärstryck. Iaf om du inte ändrat värdet i ve-tabellen utan bara bytt från 100 till 250.

Edit. Vad har du för mapsensor? I alla ms v3 och senare ska det väl sitta en 3bar är jag ganska säker på. Kolla under project så att det står inställt på rätt mapsensor.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Skriv svar