Turbogrenrör

Diskussioner för erfaret folk
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Inlägg av S Iwarson »

Erland Cox skrev:Tryckökningen mellan avgasport och turbin beror på hur mycket hastigheten minskar. Trycket finns där hela tiden men växlar mellan statiskt och dynamiskt. Är det dynamiska trycket högt (hög hastighet) så är det statiska trycket lägre och vice versa.
Förbränningstemperaturen är högre än avgastemperaturen. Ju effektivare motor desto lägre avgastemp. Med ändring av tändningen går det dock att få upp avgastempen rejält som man gör med ett responssystem.
Erland.
Jag tror man har en del att vinna på att hålla differansen mellan det dynamiska och statiska trycket på rimlig nivå, ju kraftigare pulser desto högre gashastighet och kontentan blir en sämre synkronisering mot turbinens hastighet dvs en förlust av verkningsgraden, längre och grövre rör skulle alltså vara mera fördelaktigt än kortare och tunnare i just det avseendet. Sen handlar det ju också om hur mycket man vill/kan ge avkall på respons.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Turbogrenrör

Inlägg av j björk »

Jag har suttit och läst en del, men inte riktigt blivit så mycket klokare..
Funderar på grenrör till min s38b38
Toppen är orginal.
Värden jag hittat någonstans på kammarna: 264grader dur,108grader nock, 10,7lyft.
Inte angivet hur det är mätt.

Turbon är en borg warner s480sx4 tror jag den heter, 80mm in kompressor, 88ut turbin, hus 1,32ar har jag för mig.

Till att börja med, vad ska man satsa på för rör?
Org. grenrören är 42mm utv. dia.
Ska man köra 42mm (38inv.) eller 48 (44 inv)
Tänkte köra rostfritt.

Har i nuläget både kompressor och turbo.
Jag har 2 stegsladdning i början, turbon trycker genom kompressorn.
Vid ca 4000 varv öppnar ett spjäll och släpper förbi luften från turbon.

Jag har tidigare gjort en pipemax beräkning, vet inte hur bra den stämmer eller riktigt vad man kan använda:

************** Metric Units ******************

--- Single Primary Pipe Specs -- for 3.827 Liters from 4500 to 7000 RPM
Diameter MM= 38.469 to 41.644 Length= 619.2 to 681.4 MM long
--- 2-Step Primary Pipe Specs ---
1st Dia. MM= 38.469 Length= 309.6 to 340.7 MM
2nd Dia. MM= 41.644 Length= 309.6 to 340.7 MM
--- 3-Step Primary Pipe Specs ---
1st Dia. MM= 38.469 Length= 309.6 to 340.7 MM
2nd Dia. MM= 41.644 Length= 154.8 to 170.3 MM
3rd Dia. MM= 44.819 Length= 154.8 to 170.3 MM

--- Header Collector Specs (Conventional Straight Tube) ---
Diameter MM= 63.500 to 69.850 Tuned Lengths= 395.3 best and 197.7 or 395.3

--- Header Collector Specs (Megaphone or Diffuser Cone Shape) ---
Diameter MM= 50.800 taper to 76.200 Megaphone/Diffuser Length= 395.3 MM

Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 395.3 , 790.7 , 1581.4 , 3162.7 MM long

Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 593.0 , 1186.0 , 2372.1 , 4744.1 MM long

Note-> all Pipe Diameters are OD and based-off 1.588 MM Pipe thickness

---- Primary Pipe's Harmonics ----
1st Harmonic = 2775.2 MM long ... typically never used
2nd Harmonic = 1043.7 MM long ... longest recommended
3rd Harmonic = 619.2 MM long ... highly recommended , best Torque Curve
4th Harmonic = 427.2 MM long ... shortest recommended
5th Harmonic = 317.9 MM long ... typically never used
6th Harmonic = 247.2 MM long ... typically never used
7th Harmonic = 197.8 MM long ... typically never used
8th Harmonic = 161.3 MM long ... typically never used

---- Collector's Harmonics (includes Intermediate, Muffler , TailPipe) ----
1st Harmonic = 3162.7 MM long ... longest with Mufflers and TailPipes
2nd Harmonic = 1581.4 MM long ... longest recommended with Mufflers
3rd Harmonic = 790.7 MM long ... more bottom-end Torque
4th Harmonic = 395.3 MM long ... highly recommended , best Torque Curve
5th Harmonic = 197.7 MM long ... reduced Torque , more top-end HP sometimes
6th Harmonic = 98.8 MM long ... reduced Torque , not recommended
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Turbogrenrör

Inlägg av j björk »

Jag har tänkt justera kammarna en del i vinter, vet inte riktigt hur mycket det kan handla om.
Men jag antar att det slutar på 112-116 grader nockvinkel eller något.

Jag vill ha vettig respons och bra effekt mellan ca 3500-7500 varv.
Det är en driftingmaskin, inte dragracing.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbogrenrör

Inlägg av Kadett4wd »

hade du tänkt skippa kompressorn?

Spontant utan beräkning,, 42mm utvändigt funkar.
ca 38-43cm pipor.
2st mergekollektorer(pulssplitt)
Wastegates så nära avgashuset som möjligt och så kort rör som möjligt till dem.
Mjuka fina böjar.
Håll ned volymen i kollektorerna, alltså merge.
Wastegate anslutningarna får gärna prioriteras i flödesvägen.
Annars kan det bli svårhanterbart laddtryck på högre varv.

Detta är genom åtskilliga tester och beräkningar jag gjorde för massa år sedan, runt ~04.
De funkar, testa!
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
nilsan
För mycket laddtryck
Inlägg: 245
Blev medlem: tor mar 23, 2006 9:31 pm
Ort: gbg

Re: Turbogrenrör

Inlägg av nilsan »

Hej! Har en B21, 530topp med 46/37.5 vent. enem k15 kam "292dur, 112lob o12mmlyft" portad såklart. sk.grupp A förbränningsrum, 7,2komp. Insug från ventil till tratt 260mm.varvstopp 8000. Snurra precision 6262billet med v-band in. dvs ej så bra med tanke på om man vill ha pulssplit? Denna maskin behöver mycket laddtryck för o lev uppemot 3kg. Denna skall gå som bruksbil o spontangasa. "e givetvis med på att denna maskin inte kommer vara rapp"Har jag byggt in mig i ett hörn med såpass kort insug eller går det att "lura" maskinen med långa tuffa primärpipor? Eller skulle det funka med korta för att ej förlora energi? o snabbare respons.

mvh Daniel
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbogrenrör

Inlägg av Kadett4wd »

Varför skulle den inte vara rapp?
kolla posten ovanför din. (förra jag postade)
Det är 'universial' framtestat, funkar på 'alla' motorer med varvtalsområde upp till ca 8000rpm.
Men vill du ha mera rapp kan du bygga 4-2-1 grenrör, kolla HKS grenröret till Mitsu Evo.
Bild
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Turbogrenrör

Inlägg av j björk »

Jag tänkte försöka ha kvar kompressorn, det blir ju så go botten..
Tanken är 2st 50mm wg:s, samma som jag kört med hittills.

Jag tänkte sätta en på varje sida på kollektorn, med bara en minimal rörstump mellan.
Alltså 90grader mot flödesriktningen.

Men det kanske blir för dåligt?
Kanske ska sätta en krök innan wg så man styr ut avgaserna lite istället, men kanske stör flödet i kollektorn en aning mer.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:16 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbogrenrör

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har bromsat över 1000hk på 42mm rör på en 4cyl maskin(inte min maskin, men mina grenrörsidéer.)
det blir juh 1500hk+ med 2cyl till.

42mm utvändigt alltså.
testades även med grövre primärpipor, vann en del mos över 7000rpm, men tappade nästan 1000rpm spool.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Turbogrenrör

Inlägg av j björk »

Intressant, likadant grenrör för övrigt, bara grövre rör?
Det var bara den skillnaden?
Hur mycket effektskillnad handlade det om?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbogrenrör

Inlägg av Kadett4wd »

Ja det var i samma utförande. var inte plats för annat *S*
Effektskillnaden måste jag leta fram, tror det var i krokarna runt 70hk om jag minns rätt.
Bilen gick snabbare med det klenare röret.(dragracing)
Eller rättare sagt, mera konsekvent och lättjusterad, tog sig av linjen lättare.
så det grövre röret kastades under bänken och glömdes bort ;)

Undrar om det var 48mm utvändigt?.. mitt sifferminne,,, kommer inte ens ihåg hur många siffror jag ska komma ihåg.. hehe
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
KKK
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tor maj 26, 2011 8:26 am

Re: Turbogrenrör

Inlägg av KKK »

Ett halvoseriöst grenrör! bara något att gå efter ska sitta på en diesel6a, d24a ;) ska man gå 6 rör emot kollektorn / flänsen? Eller det här åvan, att man drar ihop rören så dom sitter 6-3 och sen 3 rör in i kollektorn? Är inte så insatt i grenrör, ska bygga ett som funkar bättre än original turbogrenrör. Blir en ganska mycket större turbo också, ska man dra rören raka och långa in i kollektorn?

Man ser så många olika grenrör till bensin, men är det samma regler som gäller för diesel? vore snällt om nån svarade :)
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:16 am, redigerad totalt 2 gång.
KKK
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tor maj 26, 2011 8:26 am

Re: Turbogrenrör

Inlägg av KKK »

okej! några tips? :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbogrenrör

Inlägg av Kadett4wd »

mina 38-43cm pipor brukar resultera i vridmax runt 5-6k
så lite längre pipor, men i övrigt lika som jag skrev.
Säg du kör upp mot 50-55cm pipor.
Ett tips till diesel är juh att isolera de kraftigt då avgaserna är kallare vad jag erfar?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar