D24 Bra eller Anus?

En plats för olje-brännare!
breisladd
Ganska mycket laddtryck

Re: D24 Bra eller Anus?

Inlägg av breisladd »

Kör med huvudet och inte kuken för att försöka imponera på 15åriga tjejer så ska ni se att det är en driftsäker bil som går många bil, min kompis bil 240 med D24 stannade vid 55 000mil, ägt sedan ny, då gick topplockspackningen.
eik500
För lite laddtryck

Inlägg av eik500 »

Jo jag vet en som har en 245 den har gått 70 000 mil och den står också på en åker och rostar sönder, men den startar och går i alla fall!
KKK
Lite mer laddtryck

Inlägg av KKK »

Rev precis av toppen av en 80tals d6a! 11mm toppbultar, 6cylindrar=6sprickor och inte fan spelar det någon roll.
Har gått 56000+mil. Och ihelvete att toppackningen gick runt 7000mil, det är ju 8gånger på 56000mil. Vilket helt klart inte stämmer, det fattar vilken svensk, norsk/dansk som helst.
Motorn rivs endast för att portas, större turbo, och ett optimalare grenrör.
Den gick klockrent innan, riktigt lättstartad och gick bra. Dom senaste milen har den även gått som turbo, flyttade över grenrör tryckrör turbo osv från en d24t motor, gick utan wastegate och pumpen var väl påställd det som gick.

Finns väl någon gam merca som drar olja, eller har jag fel?
Ni som skall klaga ska fan också veta vad ni pratar om.
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

:whistle: vet inte hva syl diameter det er på en d24t... å blockhøyde... men 2,4diesel (5syl) til vw transporter er 79,5mm....
mer dieselpumpe; kansje dieselpumpe fra td40/41 fra volvo (408,fl4) kunne brukes( er rekkepumpe tror jeg) å turbo fra 408....er noe større
ja bare som en idee bare :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
breisladd
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av breisladd »

caterpillar: FL4 eller Penta TD40-KAD300 passar ej. Dessa pumpar är ej radpumpar, utan rotorpumpar.
TD 40-41 har 11mm mängdhuvud, 42-43-44-kad300 har 12mm mängdhuvud. Däremot har jag för mig att vill man ha sin D24TIC pump vässad så plockar Göran DIESELMEKEN delar ifrån 41 pumpen och monterar på D24:a pumpen, dock bara 11mm, verkar som om dom flesta trimfirmor inte får 12mm rotor pumpar att fungera riktigt efter ca 3500rpm, vad det beror på har jag ingen aning men Göran vet säkert.

Och varför passar inte pumpen? För att den snurrar åt fel håll, rotationsriktning vet jag faktiskt inte hur eller vad man måste modda för att ändra?
eik500
För lite laddtryck

Inlägg av eik500 »

http://www.youtube.com/watch?v=1g9PNQs52uw" onclick="window.open(this.href);return false; Här är en film på min 245 med d24
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Finns det nån D24 TDi dvs direktinsprutare precis som D5252?
Om inte, kan man modda en D24Tic-pump med delar ifrån en D5252-pump så man får samma möjlighet till effektuttag?
En D5252 ger ju 140hk original, 175hk om man chippar boxen, så kunde man modda en D24-pump så den ger samma effekt fast med en spridare till så borde det gå att plocka 210hk under samma förutsättningar.

EDIT: Fyller på med att jag nu insett att BMWs 2,5 TDS-motor har en likadan VP37-pump som D5252 fast för sex cyl och de ger ju samma 140hk. Finns min hybridpump redan som en Bosch originalpump?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
breisladd
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av breisladd »

Om det är den Pacman som jag förknippar namnet med så borde du ju veta det mesta?

Angående VP37 pumpen så har du redan svarat på din egna fråga, det går att chippa/ Box samt att köra med potentiometer samtidigt, kanske inte så snällt men du frågade om effekt, inget annat ; )

D5252 Ger väl minst över 200hk i bromsbänk med box och chip? Spridare och mer laddtryck säkerligen uppemot kanske 240hk, men sedan är det stopp, pumpen är inget mirakel utan flödar bara en viss mängd!

Däremot snurrar Volvos TD42,43 med 12mm mängd huvud åt samma håll som Bmw, max varv tror jag är runt 4400rpm eller liknande, skiljer lite åt mellan olika marknader, men det är något Dieselmeken kan ordna, original utan att pumparna är något uppställda ger dom diesel åt 235hk på 3,6 liters 6cylindriga motorer..tillräckligt för att du ska behöva byta motor efter ett tag i bilen :lol:
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Jag vet en hel del, men verkligen inte mest! ;)

Diesel är en ganska ny motortyp för mig när det kommer till att skruva med pump.
Jag kan ställa in med indikatorklocka och har kört en hel del med WVO och insett t.ex att det ger mer vridmoment än vad normal dieselolja gör. Jag ser även en framtida miljöklass inom motorsport där man kör på "icke brandfarliga bränslen" men innan man dristar sig att kalla det för miljövänligt bränsle så bör man ta reda på vilka utsläppen verkligen är.

Min fråga på forumet bottnar i att jag råkat bli med LT31 med bensinsexa som jag funderar på att byta ut mot diesel så det är ekonomiskt möjligt att använda den som dragbil till driftingbilen när man ska på tävling. Dock känns det rent spontant som att man behöver lite mer mos när det ska till att köra ekipage, samt att en direktinsprutare borde bli snålare på långtur.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
breisladd
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av breisladd »

LT31-55 är ju kult! :thumbright:

Är den fräsch i ram och kaross så tycker jag verkligen att det är värt att lägga ner lite tid och pengar på den.

Verkar som du hakat upp dig på direktinsprutade dieslar, som är lite synd. Dels är dom dyra samt att det är mycket el till, men du kanske är skärpt på el, själv ser jag skillnad på plus och minus på batteriet :doh:

VW har ju vad du söker i motorväg, tyvärr bara 4cyl motorer runt 2 liter, i en LT lastbil skulle jag hellre vilja ha en 6cyl helst eller minst 5cyl för att få bättre vrid. Då finns det vw 5cyl dieselmotor på 2,5liter och 10ventiler. Eller så blir det Bmw 6cyl 3liters motorer med direktinsprutning, minsta effekt är 184hk sedan går det upp till 305hk med dubbelturbo. Jag hade köpt en Bmw sexa antingen 184hk eller 204hk modellen, samma motor förutom elektronik som skiljer, dom motorerna har gott vrid och går att mappa till ca 250hk om du väljer 204hk modellen.. Ja valet är ditt. mvh friman
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Vill jag ta den allra enklaste vägen är det ju en D24 från en Volvo och sen flytta över tråg och motorfästen från LTns motor. Sen funderade jag på BMW-motor ja, men isf den lite äldre 2,5-liters TDS-motorn på 140hk M51D25.
Snurrar den Boschpumpen på samma håll som D24 och D5252 (dvs baklänges då den sitter i bakkant över svänghjulet med egen rem) eller snurrar den på rätt håll som de fyrcyl VW-motorerna (som har pumpen framme på kamremmen) ?
Tanken var ju att flytta över den pumpen på D24an ihop med elektronik, gaspedal etc och köra den som förkammardiesel. Borde gå att justera till ihop med ett Evry-mode eller liknande.

Är jag helt lost?
Borde jag skita i allt klabb och bara hitta en D24T och vara nöjd med 124hk?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
breisladd
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av breisladd »

D24 och D5252 snurrar åt samma håll, bmw åt andra hållet.

Om du väljer att bygga lite billigare och köper Bmw motorn ska du köpa M51D24 från årsmodell 1996 och framåt,bla hållbarare topplock m.m. Brukar gå att hitta ganska billigt kompletta med kabelpiska och växellåda. P.s. Vxl är samma som Bmw M3 vxl, skillnaden är utvxl på 1-2:an skiljer men det kanske bara är en fördel.

Det är nog det billigaste och enklaste alternativet förutom D24 motorn som jag själv tycker är en helt ok motor om man använder den till vad den är byggd för, dock kommer du tröttna fort på den och ställa upp pump och laddtryck....tro mig :wink:

Den motorn som jag tycker är bäst om är Mercedes OM606 24v 3.0liters turbodiesel 6:a..

Otroligt hållbar och original innehåll håller för 450hk-500hk utan att du behöver byta spridare eller öppna motorn, däremot behövs pumpen byggas om. Samt ett riktigt grenrör som flödar bra ihop med ett typ holset aggregat, stor intercooler och större volymmässigt insug, annan koppling samt en getrag låda från 2.3 eller 2.5 mercedes 190e cosworth, eller lådan från en mercedes 300e 24v bensin modell, tror lådan heter 450 någonting, kan ha fel.

Iaf är om 606 motorn den mesta hållbara och finaste motorn i mina ögon som du kan stoppa i lastbilen, har oljebyten, filter m.m. bytts enligt boken kan den rulla uppemot 100 tusen mil.

Om du är nyfiken på motorn så regga dig på mbsca och kolla lite trådar, eller sök på mynää eller om606, eller superturbo på youtube så kommer du säkert bli frälst.! Har du pengarna, så köp OM606 motorn, den har elektronisk pump och vad det nu heter, inte drive by wire utan gaspedalen fungerar ju som en potentiometer som bestämmer hur mycket bränsle motorn ska ha.

Men 99,99% tar bort elektroniken och kopplar in glödning, och kör sedan med mekanisk dieselpump, antingen 603 TD pump eller 606 sug pump. Många väljer 606 pumpen. Jag handlar en del med pumpar och kan erbjuda dig en fabriksny OM606 pump direkt från bosch för en bra pump, den kostar 38k ny. Sätter du dit en ny pump behöver du nog aldrig byta den igen, vet en del bilar som rullat 60k mil med sådan pump, utan läckage eller andra problem.

Har du råd, satsa på OM606 24v turbodieselmotorn :thumbright:

P.s. Någon nere i skåne säljer dessa motorer snuskigt billigt, annonserar på blocket, importerar från england.

mvh friman

P.s. Fredag och några öl i kroppen, stavfel och dyl kan förekomma, ville endast vara hjälpsam :thumbright:
KKK
Lite mer laddtryck

Inlägg av KKK »

Någon som vet vad insuget kommer ifrån som ser ut som ett td/tdi insug, fast slanganslutningen är bultad och sitter bara på en sida, ser ut som ett vanligt sug-insug.
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

OM606...är det en sådan som Teemu Peltola kör med kanske?
Har frågat honom och han bara svarade med ett leende att det är en gammal taximotor som gått 700.000km innan han hängde på stor turbo, kompressor och lustgas.

Nej jag håller mig nog till det enkla. Den bensinsexa som ligger i lastbilen original är exakt samma motor som D24 fast bensinare, så motorfästen, tråg mm ska bara vara att flytta över. Det insuget borde passa med då topparna ser likadana ut. Har slanganslutningen bakåt då luftfiltret ligger under passagerarstolen.

Har sett att flera monterat på dubbla bränslepumpar och satt Y-koppling på spridarna. Fungerar det verkligen i praktiken.
Borde ju gå om man använder pumpfäste och kamrem ifrån en AAZ som har pumpen fram och sätter BMW-pumpen där...och har D24-pumpen bak som extrapump med wastegatestag till gasreglaget...men hur gör man om de har olika arbetstryck?
Skyttelventil till varje spridare? Dubbla spridare?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar