k-jet , hur skall jag koppla ???

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

k-jet , hur skall jag koppla ???

Inlägg av Patrik H »

Jag har satt i en b21et i en ascona a, andvänder k-jet.
allt är kopplat och klart utom strömmen till kallstart,styrtrycksventil och tillsatsluften.
någon som vet hur det skall kopplas,
Det sitter även 2 st vacumslangar på en givare under insuget i framkant av motorn, vad skall dom kopplas till.

vad krävs för att motorn skall starta och gå att köra.

jag har ingen erfarenhet av k-jet
jag har tidigare kört med b23 rally motor

Patrik
Användarvisningsbild
pzn
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 26, 2004 10:43 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av pzn »

Här har du lite info:

Bild

Bild

Vakumanslutningarna under isuget är antagligen till EGR så dom borde du kunna plugga.
Spindelbygge på G :)
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
thorsten
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: lör feb 11, 2006 8:56 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av thorsten »

Ja var med och kopplade in ett k-jet på en b230 turbo och den enda elen vi hade var en kabel till bränslepumpen och en till kallstarts ventilen. Alla extra luft slangar och andra finnesser pluggades eller kopplades bort.

Den motor gick skapligt litte mycket bränsle kanske det blev lite onödigt varmt men anars så...
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

behövs inte systemtrycks regulatorn som sitter där mekanisk bränslepump brukar sitta ???
patrik
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ett råbarkat system koplar man en knapp till kalstarten och en + - till styrtrycks ventilen som ligger på när tändningen är på. tomgångs motornen kan man skita i tycker jag, annars så är det bara en + - dit också.


org bränsle reläet ska det fungera eller kör du i gång pumpen manuellt över tändninglåset?
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

vilka vaccum slangar krävs att man kopplar in
patrik
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Patrik H skrev:vilka vaccum slangar krävs att man kopplar in
patrik
den till styrtrycket skall koplas.
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

vad gör igentligen styrtrycksventilen?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Patrik H skrev:vad gör igentligen styrtrycksventilen?
den ger motorn fetare blandning bå den är kall, sen fetar den på lite vid laddtryck på turbo modellen.

vissa byter ut denna ventil till en fast sjusterventil när dom trimmar (grupp A).

högt tryck ger snål blandning och lågt ger fet blandning!

en 0-6bars mätare kan va bra att ha här så att man kan se att den sköter sig!

obs kolla också så spridarna fungerar som de ska (ganska vanligt med problem) en välutrustad bilvärksta har grejor för det.
Skriv svar